Meer details bekend over nieuwe WTCR-toerwagenklasse
De FIA en TCR zullen in overleg per meeting beslissen over de balance of performance, rijders krijgen aan de hand van hun persoonlijke prestaties al dan niet succesballast mee aan boord. Het technisch management komt in handen van de FIA, weze het in samenspraak met de TCR-verantwoordelijken. WSC Ltd. behoudt het recht om de nationale en regionale TCR Series te promoten/managen of om licenties te verstrekken aan lokale promotors. Via WTCR-promotor Eurosport Events zullen de WTCR-wedstrijden wereldwijd door meer dan 50 TV stations op Eurosport worden uitgezonden.
Maximum 26 wagens worden op de startgrid toegelaten, waarbij voorrang wordt gegeven aan de bestaande TCR International- en WTCC-teams. De inschrijvingsperiode loopt van 15 december tot 30 januari e.k.. Per meeting kunnen FIA en Eurosport Event Ltd. naar eigen goeddunken twee bijkomende wildcards toestaan.
Zoals eerder gemeld zal de nieuwe serie over dertig wedstrijden worden betwist, verdeeld over tien meetings.Drie wedstrijden per raceweekend dus en wel volgens het hierna volgende format.
Dag 1: Free Practice 1 (30'); Free Practice 2 (30'); Qualifying (30'), Race 1 (de top 10 scoort punten als volgt: 27-20-17-14-12-10-8-6-4-2)
Dag 2: Qualifying Q1 (25'), Qualifying Q2 (10'), Qualifying Q3 (top-vijf shootout), Race 2 (volgens reversed Q2-top 10 en met volgende puntendeling: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), Race 3 (grid op basis van de gecombineerde volgorde na Q3, puntendeling: 30-23-19-16-13-10-7-4-2-1)
Hoewel de kalender pas later bekend wordt gemaakt mag er van uitgegaan worden dat die grotendeels identiek zal zijn aan de WTCC-kalender van het afgelopen seizoen, met aftrap in Marrakech en finale in Macau. De Japanse manche op Twin Ring Motegi zou vervangen worden door een meeting in Suzuka.
De fusie van TCR (op het hoogste niveau) en het WTCC betekent het einde van de slopende concurrentiestrijd tussen oud-WTCC-bonzen François Ribeiro en Marcello Lotti, wiens wegen na afloop van het seizoen 2014 abrupt scheidden. Het op termijn te dure TC1-concept en het afhaken van constructeurs BMW, SEAT, Chevrolet, Citroën en Lada lieten eerstgenoemde uiteindelijk weinig keus dan toenadering te zoeken met zijn voormalige 'compagnon de parcours'. Dat die inmiddels niet stil zat blijkt uit de negentien op het TCR-reglement gestoelde kampioenschappen die de voorbije drie seizoenen het levenslicht zagen en de circa 600 TCR-bolides die wereldwijd de circuits onveilig maken.
François Ribeiro (Hoofd Eurosport Events): “De combinatie van de TCR-technische regelgeving, de expertise en neutraliteit van de FIA met zijn strenge/bindende regels en procedures plus de promotionele troeven van Eurosport Events staat borg voor competitieve startgrids, spannende races en een fanvriendelijk format, garantie voor succes."
Marcello Lotti (Chief Executive, WSC): “We zijn erg opgetogen met deze overeenkomst die de ware TCR-spirit respecteert. De samenwerking met een ervaren promotor als Eurosport Events en het bekomen van het FIA-label betekent de ultieme erkenning van het TCR-concept dat we drie jaar geleden lanceerden en dat sindsdien alleen maar aan belang heeft gewonnen."
Foto's: TCR & Hans van Onsem
Tweet