van der Horst

Mercedes in de problemen na geheime bandentest?

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Afgelopen weekend tijdens de Grote Prijs van Monaco kwam aan het licht dat Mercedes een bandentest van 1.000km had uitgevoerd op het circuit van Barcelona in de dagen volgend op de race aldaar. Red Bull Racing en Ferrari dienden daarop klacht in bij de FIA stellende dat Mercedes daarmee had gezondigd tegen het verbod op testen gedurende het seizoen. Mercedes zelf liet daarop weten dat zij gevraagd werden door Pirelli om die bandentest uit te voeren en baseren zich daarvoor op een aparte overeenkomst tussen Pirelli, de FIA en de teams.
Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli's P Zero voor de F1
In die overeenkomst staat naar verluidt dat Pirelli als enige bandenleverancier het recht heeft om tot 1.000km testwerk te verrichten tijdens het seizoen voor de ontwikkeling van het rubber. Hiervoor kunnen zij op eender welk team beroep doen, maar de FIA stelt wel dat indien er een test zou plaatsvinden alle teams tenminste het aanbod moeten krijgen om zich kandidaat te stellen. En daar wringt het schoentje, want de meeste teams wisten naar verluidt pas in Monaco dat er effectief een test had plaatsgevonden.

Verder halen Red Bull Racing en Ferrari aan dat zo'n overeenkomst niet boven het sportreglement staat dat testen gedurende het seizoen verbiedt. Op enkele uitzonderingen na dan: teams mogen nog altijd rechte-lijntests en rookietests doen en demo's geven met wagens uit 2010. Niet geheel onterecht halen de meeste teams aan dat zo'n bandentest even goed had gekund met een chassis uit 2010 en niet met de huidige 2013 Mercedes bolide. De zaak brengt eveneens pijnlijk aan het licht hoe Pirelli worstelt om relevante data te kunnen verzamelen voor de compounds voor volgend jaar. Daarnaast bestaat de kans dat één of meerdere teams deze mogelijkheid trachten aan te grijpen om terug testmogelijkheden tijdens het seizoen te (laten) introduceren. Het is al lange tijd een publiek geheim dat Ferrari grote voorstander is van terug te mogen testen tijdens het seizoen en via de ingediende klacht kan de deur voor zulk scenario wel eens op een kier gezet worden. Als de klacht van de teams door de FIA evenwel ontvankelijk wordt verklaard, zal deze zaak moeten voorkomen voor het Internationaal Tribunaal, een soort onafhankelijk orgaan dat een eventuele straf voor Mercedes zal uitspreken. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd...

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Formule 1 op dinsdag 28 mei 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons