Mexico City: Een voorbeschouwing van het tiende seizoen Formule E

Envision Racing: de terugkeer van Robin Frijns
Envision Racing kende een seizoenseinde met twee gezichten. Enerzijds pakte het eindelijk de titel bij de teams, maar het zag wel een dubbelzege in rook opgaan nadat Nick Cassidy en Sébastien Buemi met elkaar in de clinch waren gegaan. Dat behoort tot het verleden, want de Kiwi is vertrokken en ziet Robin Frijns zijn plaats innemen.
Jaguar TCS Racing: het jaar van moeten
Rond de pot draaien is overbodig: er ligt komend seizoen druk op de schouders van Jaguar TCS Racing. Mitch Evans draait al jaren mee in de spits van het kampioenschap, maar de wereldtitel blijft uit. Na een tweede en een derde plek in het rijdersklassement, moet het toch eens gebeuren? In het team was hij de onbetwiste leider, tot nu. Enter Nick Cassidy.
Andretti Global: het seizoen van de bevestiging
Na drie jaar stonden alle sterren gunstig voor Jake Dennis. Een droomstart, een dip en een wederopstanding zorgden ervoor dat de Brit zijn eerste titel in de Formule E kon pakken. Vooral de eerste drie wedstrijden waren tekenend, toen iedereen dacht dat de Porsche-aangedreven wagens het seizoen zouden domineren. Dat Dennis het kon afmaken in 'zijn' Londen, maakte de titel eens zo zoet.
TAG Heuer Porsche Formula E Team: constant blijven is de boodschap

DS Penske: meer in de schijnwerpers op het circuit en minder ernaast

Maserati MSG Racing: de enige rookie dit jaar
Net als DS Penske dacht iedereen dit team vorig seizoen vooraan te vinden, maar dat verliep niet zoals voorzien. Edoardo Mortara was maar een schim van zichzelf en het was noodoplossing Maximilian Günther die het merk een eerste overwinning in 60 jaar schonk. De weg naar 2024 verliep allesbehalve rustig. Mortara vertrok, maar ook teammanager James Rossiter besloot de deur achter zich dicht te trekken, net voor de testen in Valencia. De Brit zorgde in extremis nog voor de komst van Jehan Daruvala.
Nissan Formula E Team: de verrassing dit seizoen?

NEOM McLaren Formula E Team: wederopstanding voor Sam Bird
McLaren heeft zijn eerste seizoen relatief goed doorstaan. Ze vormden vooral het gespreksonderwerp in het begin van het seizoen, meer bepaald dankzij Jake Hughes. De Brit was zeer opvallend tijdens de kwalificaties, met twee poles dit jaar. Alleen was omzetten in een zege een andere zaak, al verdient hij in zijn eerste seizoen absoluut wat krediet. Dat zal dit jaar niet het geval zijn, zeker niet met een teamgenoot als Sam Bird.
ERT Formula E Team: achtste plaats het minimum
Noem hen niet langer NIO 333, maar ERT. Een zoveelste gedaanteverandering voor dit team in tien seizoenen Formule E. Al kan het wel terugblikken op een heel geslaagd seizoen, waarbij toch geregeld punten gescoord werden. Daardoor gingen ze uitzonderlijk niet eens met de rode lantaarn naar huis. Ze houden dan ook vast aan het duo van vorig jaar: Sérgio Sette Câmara en Dan Ticktum. Slechts drie teams zijn daarin geslaagd.
Mahindra Racing: pakken wat ze pakken kunnen
2023 was een jaar om zo snel mogelijk te vergeten. Na een goede start in Mexico ging het alleen maar bergaf, met als dieptepunt de terugtrekking in Kaapstad en de erg tegenvallende resultaten in Rome. Rowland was de eerste die vertrok, nog tijdens het seizoen. Ook Lucas di Grassi mocht beschikken. In de plaats stelde het team een duo samen dat op papier vonken kan geven: Edoardo Mortara en Nyck de Vries. Alleen heeft Mahindra een groot probleem: het heeft de slechtste aandrijving in het hele veld.
ABT CUPRA Formula E Team: hopen op uitschieters hier en daar
Net als Mahindra was het afzien geblazen voor ABT CUPRA, dat zich weliswaar liet opmerken in 2023. We denken aan de tweede race in Berlijn, waar de twee rijders uit het niets naar de eerste startrij reden, tot groot jolijt van het publiek. Desondanks kwam het Duits-Spaanse team twintig punten tekort om niet als laatste te eindigen. Frijns werd bedankt voor bewezen diensten, Nico Müller bleef wel aan boord.
De aandachtige lezer heeft twee zaken opgemerkt. Ten eerste is deze voorbeschouwing gebaseerd op het teamkampioenschap van vorig jaar. Op zich geen bijzonder gegeven, zelfs een gewoonte als het op voorbeschouwingen aankomt. Meer bijzonder is dat elke aandrijving gegroepeerd eindigde in het kampioenschap, op ERT na (dat geen klantenteam heeft). Een uniek gegeven. De hiërarchie was met andere woorden duidelijk, al kwam die niet tot uiting in het rijderskampioenschap.
Volgen beide kampioenschappen dit jaar dezelfde trend? Dat weten we eind juli, maar beginnen doen we dit weekend in Mexico City!
Foto's: Formula E
Tweet