van der Horst

Moscow Raceway: Lada Sport Rosneft lukt hattrick, regenmeester Nick Catsburg snelt naar eerste pole

Hattrick voor Lada Sport Rosneft
Hattrick voor Lada Sport Rosneft
Hevige regen en lage temperaturen verwelkomden vandaag de WTCC-paddock op de Moscow Raceway. Vrij extreme omstandigheden waarin de Lada Sport Rosneft-rijders met kop en schouders boven de concurrentie uit staken. De Russisch-Franse troepen van Viktor Shapovalov lukten voor eigen publiek zowaar de hattrick, met de pole voor Nick Catsburg die Lada-maats Tarquini en Valente vooraf ging. Noch Honda, dat in de vrije oefenritten op droge en halfnatte baan domineerde, noch Citroën vond op de doornatte baan genoeg tractie om in dit waterballet een hoofdrol voor zich op te eisen. Tiago Monteiro vond nauwelijks troost in de pole voor de openingsrace die hem via zijn tiende tijd in Q2 te beurt viel.
  • Prospeed Competition
De hele kwalificatiesessie werd gekenmerkt door rijders wanhopig op zoek naar tractie en meer grip, een oefening die voor velen resulteerde in uitjes naast de baan en chrono's die met regelmaat geschrapt werden om buiten de lijnen te hebben gekleurd.
Halfweg de Q1-sessie topte José Maria Lopez op de verraderlijk natte baan nog wel de tabel voor Coronel en Monteiro maar in de slotminuten kregen we een heel ander beeld te zien. Nick Catsburg verbeterde Lopez' tijd met liefst acht tienden van een seconde en zou zijn chrono naderhand nog scherper stellen om finaal 1.338" beter te doen dan teamgenoot Tarquini. De Italiaan ging  op zijn beurt Tom Coronel,  Norbert Michelisz en de derde Lada Vesta van Valente vooraf.

De officiële Citroëns van Lopez en Muller stonden na afloop op een ongebruikelijke achtste en negende plaats genoteerd. Mehdi Bennani haalde met zijn 12de tijd maar nipt Q2, in tegenstelling tot de beide Volvo's van Thed Björk en Fredrik Ekblom. Beide wagens kregen dit weekend  in het kader van het homologatieproces nieuwe motoren ingebouwd. Op droge baan tekenden de blauwen voor hoopgevende tijden maar zowel Ekblom (13de) als Björk (15d) verzopen in de doornatte weersomstandigheden van vandaag. Op een baan die de Zweden ontdekten wees men bij Polestar het schrijnend tekort aan testkilometers in de regen als schuldige aan.

Nick Catsburg recidiveerde in Q2 door ook hier de snelste tijd te laten optekenen;  de Nederlander  deed in nog steeds erbarmelijke weersomstandigheden ruim een seconde beter dan Gabriele Tarquini, Hugo Valente volgde nog eens anderhalve seconde verderop. Met drie Lada's naar Q3 bleek was het overduidelijk dat Viktor Shapovalov en zijn Lada Sport Rosneft Team beduidend beter wist om te gaan met het tractieprobleem waarmee alle merken hier vandaag kampten.

Citroën, niet geholpen door 80kg succesbalast, viel met een zesde stek voor Lopez en een achtste plaats voor Muller deze keer buiten de Q3-prijzen. Van de Honda-rijders haalde enkel Norbert Michelisz de Q3-cut, net als James Thompson die aan boord van de All Inkl.Com-Chevrolet van teambaas René Münnich nog maar eens zijn klasse bewees. Tiago Monteiro van zijn kant stak zijn ontgoocheling na afloop niet onder stoelen of banken, ook al leverde diens tiende tijd hem de pole voor de openingsrace op.  "Frustrerend, op het droge liep het prima maar in de regen ondervinden we problemen. De top vijf was haalbaar, maar door verkeer in mijn snelle ronde draaide het anders uit" klonk het.

In de shoot out over één ronde trokken de Lada-boys de lijn door. Als laatsten aan de beurt op een mogelijk iets minder natte baan claimden ze probleemloos de eerste drie startplaatsen voor de hoofdrace. Daarbij deed Catsburg liefst anderhalve seconde beter dan Tarquini die op zijn beurt Hugo Valente voor een volle seconde achter zich wist te houden. Voor Nederlander Nick Catsburg én het Lada Sport Rosneft-team is dit de eerste pole sinds de Russische constructeur in de WTCC-dans stapte. Nick Castburg: "Een 1-2-3 voor Lada, da's toch wel onverwacht, net als de ruime kloof naar de concurrentie. Nog maar eens het bewijs dat het team vooruitgang heeft geboekt." klonk het.

James Thompson van zijn kant toonde zich de betere van Norbert Michelisz en vertrekt naast Valente vanop de tweede startrij. Tom Coronel deed het met een vierde en zevende startplaats in resp. openings- en hoofdrace meer dan behoorlijk.

Uitslag Q1:

1.Catsburg 1:59.073
2.Tarquini +1.338
3.Coronel +1.548
4.Michelisz +1.757
5.Valente +1.809
6.Monteiro + 2.002
7.Thompson +2.223
8.Lopez +2.233
9.Muller +2.338
10.Chilton +2.657
11.Huff +2.759
12.Bennani +3.045

13.Ekblom +3.300
14.Demoustier +3.528
15.Björk +4.390
16.Filippi +4.545

Uitslag Q2:

1Catsburg 1:57.924
2.Tarquini +1.169
3.Valente +2.411
4.Michelisz +2.412
5.Thompson +2.477
6.Lopez +2.637
7.Coronel +2.902
8.Muller +2.958
9.Bennani +3.018
10.Monteiro +3.149

11.Huff +3.228
12.Chilton +1.798

Uitslag Q3:

1.Catsburg 1:57.722
2.Tarquini 1:59.160
3.Valente 2:00.201
4.Thompson 2:01.141
5.Michelisz 2:01.456

Kampioenschap:

1.Lopez 209p
2.Bennani 115
3.Monteiro 94
4.Muller 94
5.Michelisz 89
6.Huff 85
7.Chilton 84
8.Catsburg 75
9.Tarquini 61
10.Coronel 50
11.Valente 50
12.Ekblom 35
13.Bjork 27
14.Demoustier 11
15.Thompson 10...

Foto: FIA WTCC

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 11 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rusland.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons