van der Horst

Nathan Vanspringel en Vanspringel Automobiles blijven domineren in de Ford Fiesta Sprint Cup Be

Nathan Vanspringel - Vanspringel Motorsport
Nathan Vanspringel - Vanspringel Motorsport
Hoewel hij sinds de openingsrace op Circuit Zandvoort geen enkele keer nog als winnaar over de eindmeet kwam, staat Nathan Vanspringel na drie meetings ofte zes races nog steeds mooi aan de leiding en dat geldt zowel in het algemeen klassement als de Junior Ford Fiesta Sprint Cup en bovendien plaatst hij ook Vanspringel Automobiles aan de leiding van het Ford Dealer Team Championship.
  • STX Motorhomes
Als we de puntentabel bekijken, valt het op dat Nathan niet één keer minder dan dertien punten scoorde (wat overeenstemt met een 4de plaats) en naast die ene volle pot van twintig punten drie keer zeventien punten pakte, ofte drie keer tweede. Goed voor een totaal van 98 punten, tegenover 94 voor Kenny Herremans, de tweevoudige Fiesta-kampioen! 
 
“Uiteraard had ik liever wat meer races gewonnen,” blikt Nathan terug op de eerste drie meetings van de Ford Fiesta Sprint Cup. “Vooral omdat ik meermaals over alle troeven beschikte om zo hoog mogelijk te finishen. Maar langs de andere kant mag ik niet ontevreden zijn: ik ben één van de weinige toppers die zo regelmatig scoorde, waardoor ik alle kampioenschappen stevig leidt.” 
 
Het zag er bij aanvang van de publieksvriendelijke Jack’s Racing Day inderdaad goed uit voor de kopman van de Brusselse Ford-verdeler. Hij verwezenlijkte de ‘pole position’ en kon alzo in Race 2 van bij de start de strijd aanbinden met Nederlander Laurens de Wit en, vooral, de Belgische strijd domineren. Maar net zoals in Race 1 kon hij evenmin in Race 2 voluit gaan… 
 
“Wij hebben over het gehele weekend gegokt en telkens verloren,” vat Nathan samen. “Onder invloed van de dreigende regenwolken opteerde ik in Race 1 voor een mix van regen- en droogweerbanden. In de eerste ronden lag de piste er nog goed nat bij, maar naargelang de race vorderde droogde de baan volledig op en kon ik met veel moeite de race volmaken als 4de. Voor Race 2 viel ik terug op gebruikte banden – je moet op voorhand een keuze maakte en dat kan je nadien niet meer corrigeren! – en nadat ik aanvankelijk gelijke tred hield met Laurens de Wit en de andere Belgen op ruime afstand reed, verloor ik steeds meer grip en was al tevreden dat ik een 3de plek uit de brand kon slepen. Helaas, kreeg ik drie strafseconden voor het niet respecteren van de track limits en greep als 4de naast het Belgische podium!” 
  
Over die straftijden voor het niet respecteren van de veelbesproken ‘track limits’ was op TT Circuit Assen na afloop veel te doen. Zegt hierover Nathan: “Regels zijn er om gerespecteerd te worden, akkoord, maar als je met vier, vijf auto’s op een zakdoek aan het vechten bent voor elk plaatsje, elke meter, dan kan het al eens gebeuren dat je wat afwijkt van de ideale lijn. Ook omdat je in die volle strijd geen tijd krijgt om veel na te denken, het gaat allemaal razendsnel en het feit dat je door zo’n straf van drie seconden meteen twee, drie plaatsen verliest, zegt alles over de close battle die er in die finale ronden in alle hevigheid losbarst. In kwalificatie heb je over die track limits een betere controle omdat je daar niet in een peloton aan het racen bent en je je enkel bezighoudt met het neerzetten van een snellere en uiteraard correcte ronde.” 
 
Voor dezelfde reden kreeg ook rivaal Kenny Herremans drie strafseconden aan de broek en bovendien verloor hij in Race 1 uiteindelijk twee plaatsen, omdat hij onder safety car achter het stuur van de reeds fel gehavende #3 te vroeg was gestart. Verlies van plaatsen en punten die (een beetje) in het voordeel speelden van Nathan Vanspringel. 
 
Geoffrey Vanspringel - Vanspringel Automobiles
Geoffrey Vanspringel - Vanspringel Automobiles
“Nathan is snel en regelmatig en daarenboven brengt hij de auto steeds zonder een schrammetje aan de finish,” stelt broer Geoffrey, in Assen toe aan zijn tweede outing achter het stuur van de #30 Vanspringel Automobiles. “Dat heeft geholpen om Vanspringel Automobiles vol te laten scoren. Het is tevens de verdienste van onze kleine crew die er steeds in slaagt twee piekfijne auto’s aan de start te brengen en dat strookt volledig met wat onze mensen dagdagelijks doen in onze drie garages: het verlenen van een prima service! Wat mezelf betreft, heb ik nog veel te leren en op dat vlak denk ik te mogen stellen dat zowel Nathan als ikzelf in Assen onze coach Martin Leburton misten. Wegens andere beroepsbezigheden kon Martin zich niet vrijmaken en dat heeft ons parten gespeeld. Op cruciale ogenblikken – ja, in race 1 koos ik voor full regenbanden  – blijft zijn rol van doorslaggevende aard. We gaan de nodige lessen trekken uit wat ons is overkomen en samen met Martin een strategie uitstippelen voor de tweede helft van het seizoen, hetgeen Vanspringel Automobiles moet toelaten leider te blijven in de drie kampioenschappen!” 
 
Afspraak op 11 en 12 september op Circuit Zolder met Vanspringel Automobiles en hun tegenstanders als daar zijn FordStore Feyaerts, het Ford Peerlings-armada en EJ Automotive! 
 
Kampioenschap: 
 
Overall: 1. Nathan Vanspringel 98; 2. Kenny Herremans 94; 3. Milan De Laet 79; 4. Philippe Huart 68; 5. Tom Feyaerts 59; 6. Tomas De Backer 57; 7. Polle Geusens 49; 8. Maxim De Witte 43; 9. Alexander Borgmans 40; 10. Geoffrey Vanspringel 38; 10. Junior Planckaert 22; 11. Wim Coekelbergs 18 
 
Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 98; 2. Milan De Laet 79; 3. Tomas De Backer 57; 4. Alexander Borgmans 40 
 
Ford Dealer Team Championship: 1. #29 Vanspringel Automobiles 101; 2. #3 AM FordStore Feyaerts 92; 3. #98 Ford Peerlings 74; 4. #4 FordStore Feyaerts 62; 5. #97 Ford Peerlings nv Pelt 59; 6.#90 Ford Peerlings nv Pelt 53; 7. #19 Ford Peerlings Lommel 46; 8. #14 Ford Peerlings Lommel 43; 9. #30 Vanspringel Automobiles 41; 10. #11 Team Longin by FordStoreFeyaerts 24;11. #95 Ford Peerlings nv Pelt 6 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 24 augustus 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons