van der Horst

Navarra: Het Belgian Audi Club Team WRT stelt de titel bij de piloten veilig

Belgian Audi Club Team WRT - FIA GT
Belgian Audi Club Team WRT - FIA GT
Het belangrijkste wat het Belgian Audi Club Team WRT zal onthouden van de meeting in Navarra, is het feit dat de Pilotentitel in de FIA GT Series binnen is, alleen is de vraag wie van zijn piloten uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. Ook in de strijd voor het Teamkampioenschap zette het Belgische team een stap in de goed richting en trekt nu naar de finale in Baku (Azerbeidjan) met een voorsprong van 28 punten. Deze finale, waar nog 34 punten te verdienen zijn, wordt trouwens, wegens organisatorische redenen, uitgesteld tot het weekend van 22-24 november.
Voor de Audi R8 LMS ultra werd deze Spaanse uitstap er al bij al eentje met gemengde gevoelens.  Frank Stippler en Edward Sandström konden dan weliswaar terugblikken op een positief weekend met twee podiumplaatsen (3de in de Kwalificatierace en 2de in de Kampioenschapsrace), de leiders kenden een moeilijke dag, een gevolg van een foute bandenkeuze in Race 1 en een remprobleem in Race 2, waarin ze op het einde een lange pitstop moesten maken.  Toch wist het Belgisch-Monegaskische de schade te beperken met een 4de en 8ste  plaats en zagen hun voorsprong krimpen tot 5 punten.  Niki Mayr-Melnhof, voor de gelegenheid samen met Oliver Jarvis, eindigde vandaag 9de en 5de.

Vincent Vosse - Laurens Vanthoor (WRT Audi)
Vincent Vosse - Laurens Vanthoor (WRT Audi)
Er heerste na afloop een gematigde tevredenheid in het Belgische kamp.  “De Pilotentitel is van ons en bij de Teams begint het er nu wel goed uit te zien”, vat Team WRT Principal Vincent Vosse samen, “en daar kunnen we alleen maar gelukkig mee zijn.  Echt gelukkig kan ik echter niet zijn over de problemen die we kenden.  Vooral voor de #11 liep het niet naar wens met een ongelukkigen bandenkeuze in Race 1 en een remprobleem in Race 2, waardoor heel wat tijd verloren ging in de pits.  Wat er precies is gebeurd, moet nog worden geanalyseerd van zodra we thuis zijn.  Ondanks de inspanningen van de ploeg en de piloten, bleken de Mc Larens vandaag ongenaakbaar.”
 
Tijdens de kwalificaties loodste Stippler zijn Audi, ondanks een gebrek aan topsnelheid, naar een tweede plaats en dus de eerste startrij.  Net achter hem stond Jarvis, terwijl Ortelli na een spin in zijn snelste ronde niet verder geraakte dan een zevende chrono.
 
Laurens Vanthoor - Belgian Audi Club Team WRT
Laurens Vanthoor - Belgian Audi Club Team WRT
Lichte regen bij de start van de Kwalificatierace op zondagochtend, wat ertoe leidde dat sommige piloten (waaronder Jarvis), met het opteren voor slicks, een foute keuze zouden maken. Bij de start pakte Parente autoritair de leiding voor Sandström terwijl Vanthoor volgde op een 5de plek en Jarvis al snel terugviel (19de).  Nauwelijks vijf ronden ver, lag Vanthoor al in derde stelling en trok richting Sandström met wie hij een felle strijd zou uitvechten.  In de achtergrond bleef Jarvis het op een drogende piste moeilijk hebben met zijn profielloze banden.  In de 17de ronde slaagde de Belg er dan in om in twee keer zijn Zweedse ploegmaat te grazen te nemen en even later doken beide Audi’s dan ook gelijktijdig de pits in voor de verplichte rijderswissel en vers setje banden.  Stippler raasde weg op regenbanden en Ortelli koos voor slicks, een keuze die de Monegask duur zou te staan komen aangezien het wat later opnieuw begon te regenen.  Terwijl Stippler zijn tweede plaats niet meer in het gedrang zag komen, slaagde Ortelli erin om met een 7de plaats Algemeen (4de in Pro Cup) de schade te beperken.  Mayr-Melnhof werd afgevlagd in negende positie.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS Ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS Ultra
Enkel uren later stond dan de eigenlijke Kampioenschapsrace op het programma en dit keer bleef het droog.  Bij de start kende Stippler wat problemen om zijn goede startpositie vast te houden en nestelde zich in P6, terwijl Ortelli, mogelijk geraakt door een concurrent, van de baan schoof en helemaal achteraan terug diende aan te pikken, net achter zijn Oostenrijkse ploegmaat Mayer-Melnhof.  In de voorste gelederen ging het er bij momenten hard aan toe, met als gevolg enkele aanrijdingen en schuivers, maar gelukkig bleef Stippler uit de problemen.  “We wisten dat de remmen hier gingen afzien, maar in de beginfase was het echt heel moeilijk… net of ik zonder remmen reed”, gaf de Duitser toe.  “Maar van zodra de remmen en banden op temperatuur waren ging het een stuk beter.” Frank bracht de #13 binnen in een prima 4de positie, terwijl de twee zusterwagens hun weg baanden door het deelnemersveld.  Na een erg snelle pitstop, waarvoor de WRT-crew trouwens achteraf werd beloond, reed Vanthoor terug de baan als 5de en Jarvis als 8ste.  De Belg ging later nog voorbij Afanasiev en trachtte nog de kloof met Sandström te dichten tot hij gedwongen werd terug de pits op te zoeken met ernstige remproblemen, waarbij er ook links achteraan vuur ontstond.  Zeven ronden gingen verloren, maar het probleem werd opgelost en een 8ste plek in de Pro Cup volstond voor nog 4 extra punten.  Terwijl Sandström door 3de te worden opnieuw op het podium eindigde, werd Jarvis als 4de in de Pro Cup afgevlagd na een mooie eindsprint en een prachtig inhaalmanoeuvre bij Basseng.
 
 
FIA GT Series - Round 5
Navarra, Spanje
28 en 29 september2013
 
Resultaat Race 1 (Kwalificatierace)
1. Parente-Loeb (McLaren MP4 12C) 33 ronden in 1u01m40s027
2. Sandström-Stippler (Audi R8 LMS ultra) + 10s387
3. Zuber-Parisy (McLaren MP4 12C) + 1m09s487
4. Vanthoor-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) + 1m10s302
5. Bueno-Khodair (BMW Z4) + 1 ronde
6. Jarvis-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra)  + 2 ronden

 
Resultaat Race 2 (Kampioenschapsrace)
1. Loeb-Parente (McLaren MP4 12C)
 36 ronden in 1u01m51s001
2. Zuber-Parisy (Mc Laren MP4 12C) + 21s087
3. Stippler-Sandström (Audi R8 LMS ultra)
 + 29s588
4. Mayr-Melnhof-Jarvis (Audi R8 LMS ultra) + 40s601
5. Day-Dusseldorp (Mercedes SLS) + 5s422
 
8.  Ortelli-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) + 7 ronden

 
Tussenstand bij de rijders na 10 van de 12 wedstrijden (Pro Cup)
1. Ortelli-Vanthoor  101 punten
2. Sandström-Stippler 96
3. Mayr-Melnhof 75
4. Loeb-Parente 63
4. Day 63
4. Rast 63
... Jarvis 12

 
Tussenstand bij de teams na 10 van de 12 wedstrijden (Pro Cup)
1. Belgian Audi Club Team WRT  145 punten
2. Loeb Racing 117
3. BMW Team Brazil 94
4. HTP Gravity Charouz 77
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT Series op maandag 30 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Navarra.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons