van der Horst

Nieuw grid penalty systeem voor 2018

Start GP van Maleisië 2017
Start GP van Maleisië 2017
De FIA heeft besloten om het systeem dat gridstraffen toekent aan de F1-piloten na het vervangen van motoronderdelen enigszins te herzien. Het systeem waarbij rijders soms 50 plaatsen achteruit vlogen was niet alleen onoverzichtelijk voor de fans maar kende ook intern veel kritiek, onder andere van F1-directeur Ross Brown. Vanaf volgend seizoen mag men in de F1 nog maar drie motoren gebruiken voor een heel seizoen. Als men het huidige penalty-systeem bewaart zou de kans dus nog veel groter worden dat een kwalificatie-uitslag en de uiteindelijke startgrid grondig van elkaar zouden verschillen.
Woensdag besliste de FIA World Motor Sport Council dan ook om in te grijpen. Voortaan vertrekt een rijder met een hogere straf dan 15 plaatsen terug sowieso achteraan. Indien meerdere rijders dit tegelijk voorhebben, worden ze chronologisch gerangschikt betreffende de graad van de overtredingen. Voorts kondigde de FIA ook aan discussies te zullen opstarten omtrent de volgende punten: de startprocedure, de herstartprocedure achter een safety car, de tijdstippen van de sessies, het verbieden van olie als brandstof, een gedetailleerde specificatie voor de olie en een minimaal gewicht en capaciteit der batterijen.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op zondag 10 december 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons