van der Horst

Nieuw kwalificatiesysteem voor gezamelijke races

Ford Fiesta Sprint Cup
Ford Fiesta Sprint Cup
Zoals ondertussen werd aangekondigd delen de twee kampioenschappen voortaan elk van de zes voorziene weekends de paddock en gaan zij ook samen de baan op. Alleen voor het verdelen van de punten worden er aan de eindmeet nog steeds verschillende klassementen opgemaakt. De Nederlanders behouden immers een volledig gescheiden Junior-klassering en een apart +24 jaar klassement, terwijl de Belgische coureurs vasthouden aan één algemene uitslag per race, met ondergeschikt een Junior Ford Fiesta Cup en het Ford Dealer – Team Championship.
  • Prospeed Competition
“Er zijn hierdoor nog steeds gescheiden klassementen, maar iedereen weet dat elke coureur tot het uiterste gaat en dat kan op de piste voor weliswaar virtuele duels borg staan,” verduidelijkt Dick van Elk. “Om hieraan toch wat meerwaarde te geven, hebben we besloten de Dutch Belgian FFSC Super Star in het leven te roepen. Aan de eindmeet van één van de negen gezamelijke races geven we punten aan de Top 20 finishers, ongeacht voor welk kampioenschap zij écht strijden. Na de Finale Races op TT Circuit Assen valt dan in Race 2 het doek en kennen we de Top 3 en dus de winnaar van de genaamde Dutch Belgian FFSC Super Star!”
 
Enkel tijdens de openingsmanche op Circuit Zolder zijn er volledig gescheiden races en voor de finale op TT Circuit Assen is er één race apart en dus een andere gemengd België-Nederland.
 
Voor de gescheiden races zoals tijdens de Zolderse Superprix gelden nog steeds dezelfde kwalificatienormen en dito posities op de startgrid: in Race 1 volgt voor elk kampioenschap een omgekeerde volgorde van de Top 10 van de kwalificaties, waardoor de coureur die als 10de afklokte in ‘pole position’ komt te staan en de échte ‘pole’-man naar de 10de plek verhuist. Voor Race 2 respecteren we de juiste orde en start de snelste coureur vooraan in “pole position.
 
“In de andere races waar we werken met gezamelijke startvelden BeNe, start ook de snelste coureur in ‘pole’,” legt Dick uit. “De volgende negen oneven plaatsen van 3 tot 19 worden evenwel bezet door de coureurs uit hetzelfde kampioenschap als de pole-man. En op de andere lijn op de even startplaatsen 2 tot 20 worden de snelste 10 coureurs geplaatst van het andere kampioenschap. Hiermee wijken we af van het systeem dat de “pole” vooraan plaatsneemt, met naast zich op de eerste rij de tweede snelste, en zo verdere aanvulling van de grid. In dit systeem worden de startplaatsen vanaf de 21ste plaats ofte elfde startrij, ingevuld op basis van de kwalificatietijden. En, ja, voor Race 1 worden de eerste vijf plaatsen per startrij in omgekeerde volgorde opgesteld!”
 
Eens te meer wil men hiermee de onderlinge strijd op de piste aanscherpen. Met deur-aan-deur gevechten staat de Ford Fiesta Sprint Cup immers borg voor mooie inhaalacties, onverwachte wendingen en niet op zijn minst een vol veld Fiesta-coureurs die ronde na ronde voor elke plaats knokken!  Want met weinig vermogen is het de coureur  die het verschil maakt en niét de auto!
 
“De Ford Fiesta Sprint Cup heeft zijn bestaansrecht getoond, als betaalbare sprintklasse voor coureurs die voordien nog nooit op circuit hadden gereden of hoogstens ervaring opdeden in karting of endurance,” benadrukt nog promotor Van Elk.

Persbericht Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op maandag 8 april 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons