van der Horst

Nieuwe regels moeten DTM aantrekkelijker maken

Wijziging technische regels in DTM voor 2018
Wijziging technische regels in DTM voor 2018
De organisatie achter het DTM, ITR, voert voor het komende DTM-seizoen een aantal veranderingen door die de wedstrijden interessanter moeten maken voor de toeschouwers. De voornaamste wijziging is een verdere terugschroeving van aerodynamische en mechanische hulpmiddelen die downforce creëren, waardoor een DTM-bolide lastiger te besturen wordt en er meer stuurmanskunst van de rijder gevraagd wordt.
Wijziging technische regels in DTM voor 2018
Wijziging technische regels in DTM voor 2018
Vorig seizoen voerde het Duitse toerwagenkampioenschap al een aantal wijzigingen door om de serie aantrekkelijker te maken, waaronder een verbod op radiocontact vanuit de pitstraat naar de rijder toe en het afschaffen van bandenwarmers. Dit jaar komt daar dus ook de verdere beperking van het genereren van downforce bij. Aan de bovenkant van de dikke DTM-bolide mag nu nog maar één zogenoemde aero-flic bevestigd worden, die ook een stuk kleiner moet zijn ten opzichte van vorig seizoen. Ook zijn er aan de zijkant van de auto een aantal aerodynamische vernuftigheden verdwenen in vergelijking met de DTM-wagens uit 2017. Volgens de organisatie van het kampioenschap is de downforce van de wagen met een derde afgenomen.

Wijziging technische regels in DTM voor 2018
Wijziging technische regels in DTM voor 2018
Nieuw is ook de verlaging van het minimumgewicht van het voertuig. Inclusief piloot en uitrusting weegt de wagen nu 1.115 kg, waar het vorig jaar nog 1.125 kg was. Het minimale gewicht van de toerwagen is vastgesteld op 1.031 kg. Ook is het toegestane motorgebruik per seizoen iets uitgebreid, van zeven naar acht krachtbronnen per constructeur. Dit vanwege de extra meeting op de kalender, die vorig jaar bestond uit 9 evenementen. Komend seizoen mag er ook een teamlid extra aan de auto werken tijdens de verplichte pitstops. De organisatie achter de Duitse serie kijkt ook nog naar het afschaffen van het gebruik van de zogenaamde pitstopborden, dit om het tonen van tactische berichten op het bord uit te sluiten. Voorafgaand aan het DTM-seizoen 2018 testen de 18 piloten hun wagen tijdens de ITR testdagen van 9 tot 12 april op de piste van Hockenheim, waarna er op 5 en 6 mei op hetzelfde circuit het startschot wordt gegeven voor de eerste races van het seizoen.

Foto's: DTM



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Deutsche Tourenwagen Masters op woensdag 7 maart 2018.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons