Nieuws uit de GT-wereld
*** Wie een vaste volger is van het British GT Championship, zal waarschijnlijk hebben opgemerkt dat de tussenstand gewijzigd is sinds Silverstone. Dit kwam omdat RAM Racing een klacht indiende na de tweede wedstrijd in Oulton Park. Ian Loggie en Jules Gounon kregen een straftijd aangezien zij de pitstops niet in hun volledigheid konden afgewerken door een rode vlag. Het team was niet akkoord en kreeg gelijk. De hele einduitslag in zowel GT3 als GT4 werd hierdoor gewijzigd.
*** Mercedes-AMG is het volgende merk dat haar plannen bekend maakte inzake de toekomst van hun GT3-programma. Het Duitse merk zal namelijk met een nieuw model komen in 2025. Stefan Wendl bevestigde dit aan Sportscar365. De Huidige homologatie van de Mercedes-AMG GT3 ging van start in 2016, terwijl er een Evo-kit voorzien werd in 2020. Hiermee volgt het merk het voorbeeld van Ferrari, dat vanaf volgend jaar ook een nieuw model op de markt brengt.
*** Voor de Totalenergies 24 Hours of Spa zal er een team uit Australië afzakken richting de Ardennen. Grove Racing zal namelijk een Porsche 911 GT3-R inzetten in de Pro-Am klasse. Daarvoor kan het ook rekenen op steun van EBM, het team van Bamber. Teambaas Stephen Grove zal daar zijn wagen delen met zijn zoon Brenton, Matthew Payne en D'Silva.
*** Nog een nieuwkomer die eind juli verwacht wordt in Spa, is ST Racing. Het team van Samantha Tan, dat met de BMW M4 GT3 afzakt, zal hiermee namelijk heel wat unicums aftoetsen in 2022. Het Canadese team zorgde namelijk voor het officiële debuut van de wagen tijdens de Hankook 24H Dubai en was ook het eerste dat won met de M4 GT3 tijdens de Hankook 12H Mugello en is tevens ook het eerste team uit de GT World Challenge America-tak dat de oversteek maakt naar Europa. In welke klasse ze zullen rijden en wat de line-up is, wordt op een later moment bekend gemaakt.
*** Dit weekend worden de 24 uren van de Nürburgring afgewerkt, maar zonder Montaplast by Land-Motorsport. Het team dat al jaren een vaste waarde is bij Audi, zoals Team WRT, kon niet rekenen op het Duitse merk voor de nodige fabriekssteun, zo meldde het team aan SportsCar365. De deal viel door de mand gezien er een conditie aan verbonden was dat er naast een officiële fabriekswagen, ook een privé-wagen moest ingeschreven worden. Dit kwam niet rond en daardoor moet de winnaar van 2017 noodgedwongen afwezig blijven dit weekend.
*** Wie wel van de partij is, is KCMG. Het team uit Hong Kong zal wederom een Porsche 911 GT3-R inzetten en krijgt daarvoor ook de nodige steun van Porsche. Ook qua rijdersbezetting zal deze Porsche een te duchten tegenstander zijn. Dennis Olsen was al bekend gemaakt, maar hij krijgt steun van Nick Tandy en Earl Bamber.
*** Om af te sluiten geen GT-nieuws, maar wel een belangrijke voor wie dit weekend op de Nordschleife zit en fan is van de befaamde Opel Manta met de vossenstaart. Deze wagen zal hoogstwaarschijnlijk niet aan de start verschijnen. De werkplaats waar de wagen stond werd door een brand geraakt, waardoor er ook schade was aan de befaamde Manta. Hiermee komt zijn streak van 24 opeenvolgende deelnames aan een onverwacht einde.
Foto's: GT World Challenge Asia - British GT - 24H Series powered by Hankook - Stellantis
Tweet