van der Horst

Nieuws uit de IMSA-paddock in de aanloop naar 2023

Meyer Shank Racing & Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06
Meyer Shank Racing & Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06
Het is nog anderhalve maand vooraleer de Rolex 24 at Daytona een nieuw era inluidt voor de IMSA met onder meer de nieuwe GTP-klasse, die bestaat uit de gloednieuwe LMDh's. Terwijl afgelopen week alle constructeurs naar Daytona trokken om er een gezamenlijke test af te werken, worden er ondertussen meer en meer namen bekend gemaakt van rijders die al dan niet een volledig seizoen zullen afwerken. Een overzicht van de berichten van de laatste weken.
*** Tijdens de tweedaagse test in Daytona tekenden alle negen wagens die zullen uitkomen in de GTP klasse present. Daar waren Acura en Cadillac de enige twee die onder de 1:36 konden gaan. Maar praktisch alle wagens kenden ook de nodige problemen tijdens deze twee testdagen, waardoor er toch wel de nodige zorgen zijn met het oog op Rolex 24 at Daytona eind volgende maand.

Penske Motorsport - Porsche 963
Penske Motorsport - Porsche 963
*** Porsche heeft daar ook bevestigd dat het tot april zal duren vooraleer de eerste klantenteams hun wagen ter beschikking krijgen, met de 6 Hours of Spa vermoedelijk als de vroegst mogelijke datum. Dat werd bevestigd door het hoofd van het LMDh-project Urs Kuratle. Normaal zouden JDC-Miller Motorsports en Proton Competition in Daytona al aan de start verschijnen met de Porsche 963, terwijl JOTA in maart het seizoen start. Volgens Kuratle werden de teams wel gewaarschuwd dat dit het geval kon zijn vooraleer zij in zee gingen met de Duitse constructeur.

*** Daardoor komt JDC-Miller Motorsports tijdens de komende Rolex 24 at Daytona aan de start met een Duqueine LMP3. Deze wagen werd ingezet in de voormalige IMSA Prototype Challenge. Teameigenaar John Church voegde er wel aan toe graag alle vier de wedstrijden van de IMSA Michelin Endurance Cup af te werken, maar dat het nog niet 100% zeker is dat dit zal gebeuren. De rijdersbezetting wordt op een later tijdstip bekend gemaakt.

Rolex 24 at Daytona 2022
Rolex 24 at Daytona 2022
*** Dat de Rolex 24H iconisch zijn, blijkt uit het aantal aanvragen om deel te nemen. Volgens grote baas John Doonan waren er meer dan 70 inschrijvingen voor de dubbele etmaalrace. Gezien er maar maximum 61 wagens mogen starten, liet de Amerikaan aan Sportscar365 weten dat er een lijst opgemaakt wordt, waarna een comité beslist wie er allemaal op de grid zal mogen verschijnen. Logischerwijs krijgen teams die een volledig seizoen in het WeatherTech Sportscar Championship als Michelin Endurance Cup afwerken voorrang.

Rinus "Veekay" Van Kalmthout
Rinus "Veekay" Van Kalmthout
*** TDS Racing is wel rond met zijn volledige rijdersbezetting voor één van de twee wagens. Rinus "Veekay" Van Kalmthout zal namelijk de wagen delen met Steven Thomas, Scott Huffaker en Mikkel Jensen. Voor de Nederlander wordt het zijn derde start in de klassieker in Florida, hij was tijdens de vorige editie al dicht bij winst in de LMP2-klasse. Toen kwam hij uit voor Racing Team Nederland, waar hij als tweede eindigde achter DragonSpeed.

*** CrowdStrike Racing, vooral bekend uit de GT-racerij, maakt in januari ook de opstap naar de prototypes. Daar zullen George Kurtz, Ben Hanley en Matt McMurry een volledig seizoen afwerken in de MEC, met voormalig Formule 1-piloot Esteban Gutiérrez in steun tijdens de Rolex 24. Gezien dit alles nieuw is voor het Amerikaanse team, zal men steun krijgen van Algarve Pro Racing, waardoor het team de naam CrowdStrike with APR krijgt. Stuart Cox, eigenaar van het Portugese team, wou al langer uitbreiden naar IMSA. Daarvoor rekende het dit jaar op G-Drive Racing, totdat de oorlog in Oekraïne voor dit plan een stokje stak.

*** Sean Creech Motorsports zal ook in 2023 een volledig seizoen afwerken in IWSC. Daarvoor zet het Amerikaanse team een Ligier in voor João Barbosa en Lance Willsey. Overigens heeft het team ook nog drie extra Ligier's op de kop kunnen tikken van het ter ziele gegane CORE Autosport. Wat men met deze wagens gaat doen, is nog niet bekend.

Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
*** Vasser Sullivan kwam dit jaar uit in de gloednieuwe GTD Pro-klasse met Jack Hawksworth en Ben Barnicoat op de Lexus RC F GT3 en dat is ook het plan voor 2023. Het duo eindigde in 2022 als tweede na Pfaff Motorsports, met toch twee overwinningen achter zijn naam, waaronder Petit Le Mans. Reden genoeg voor het team om beide piloten te behouden.

*** Mercedes heeft ook een vast team nu in de GTD Pro, met dank aan WeatherTech Racing. Daarvoor rekent de Duitse constructeur op Jules Gounon en Daniel Juncadella, die beiden het volledige seizoen zullen afwerken. Voor de Michelin Endurance Cup krijgen ze Maro Engel in steun, terwijl Cooper MacNeil tot nog toe bevestigd is als vierde man voor de Rolex. Overigens zal de Amerikaan het alleen daarbij laten wat rijden betreft en wil hij zich toeleggen op een meer leidinggevende rol.

VOLT Racing
VOLT Racing
*** Zoals u vorige week kon lezen in onze samenvatting zijn VOLT Racing en Wright Motorsports een samenwerking aangegaan voor dit seizoen. Alan Brynjolfsson en Trent Hindman gaan het volledige seizoen afwerken en voor de wedstrijden van de MEC kan men rekenen op hulp van Porsche. Max Root zal alle vier ronden afwerken met het team, terwijl voor de Rolex er gerekend kan worden op Kevin Estre. De Fransman gaat hiermee een soort van gelijkaardige rol afwerken als Laurens Vanthoor, aangezien ook hij is opgenomen in het LMDh-programma.

*** Volgend seizoen krijgen we met AO Racing een compleet nieuw team. PJ Hyett zal het hele seizoen afwerken en krijgt daarbij Sebastian Priaulx naast zich. De winnaar van de 2021 Porsche Carrera Cup North America reed vorig seizoen al in het FIA WEC en mag nu zich opmaken voor een seizoen op Amerikaanse bodem. Gunnar Jeanette zal als derde man fungeren voor de MEC, terwijl Harry Tincknell in steun er bij komt voor Daytona.

Heart of Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3
Heart of Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3
*** Met het vertrek van Maxime Martin naar BMW, moest de Heart of Racing op zoek gaan naar een nieuwe vaste naam uit de rangen van Aston Martin. Al mag uittredend kampioen Roman de Angelis niet klagen, want het is niemand minder dan Marco Sorensen geworden die richting de Verenigde Staten trekt. Zij krijgen volgende maand Darren Turner en Ian James in steun. Zij komen weer in actie in GTD Pro. Daar zullen Alex Riberas en Ross Gunn het volledig seizoen afwerken, met David Pittard als derde man voor het endurance-gedeelte.

*** Racers Edge Motorsports en Wayne Taylor Racing gaan in 2023 wederom samen in zee. Afgelopen jaar zetten ze al eens een Acura NSX GT3 in tijdens de Mobil 1 12 Hours of Sebring, maar voor volgend seizoen gaat men een volledig seizoen in de Michelin Endurance Cup afwerken. Daarvoor rekenen zij op Ashton Harrison, Kyle Marcelli en Danny Formal als rijders met voor de Rolex Ryan Briscoe in steun.

Inception Racing - McLaren 720S GT3
Inception Racing - McLaren 720S GT3
*** Tot slot zal ook Bas Leinders veel in de Verenigde Staten vertoeven volgend jaar, want Inception Racing gaat er namelijk in 2023 een volledig seizoen afwerken. Brendan Iribe rekent daarvoor op Frederik Schandorff en zal de vertrouwde McLaren 720S GT3 daarvoor inzetten. Ollie Millroy komt erbij voor de vier endurance-wedstrijden, terwijl McLaren fabriekspiloot Marvin Kirchhöfer hen zal vervoegen in Daytona.

Foto's: IMSA - VOLT Racing - Aston Martin Racing - Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 15 december 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons