Nieuws uit de paddocks: week 1
*** Nog een rijdersbezetting die bevestigd is voor de Rolex 24 at Daytona is deze van Performance Tech Motorsports. Het Amerikaanse team zet een Ligier JS P320 Nissan in en rekent daarvoor op de stuurmanskunsten van Cameron Shields, Christopher Allen, John DeAngelis en Connor Bloum.
*** Vasser Sullivan kan ook dit jaar rekenen op Kyle Kirkwoodn hetzij voor één manche. De Amerikaan, die uitkomt in de IndyCar Series, kwam vorig jaar al uit voor het team met de Lexus RC F GT3 in de GTD Pro-klasse voor de langere wedstrijden, op Sebring na. Ook voor dit jaar zal hij instappen tijdens de Rolex 24, alleen ditmaal in de GTD-klasse, waar hij Aaron Telitz, Frankie Montecalvo en Parker Thompson zal vervoegen.
*** Eind deze maand is Triarsi Competizione één van de debutanten in de IMSA Michelin Endurance Cup. Het team kwam tot nu voornamelijk uit in de Fanatec GT World Challenge America en gaat nu richting de Rolex 24 at Daytona en dat met een gloednieuwe Ferrari 296 GT3. Daarvoor kan het ook rekenen op hulp van Ferrari zelf, want Onofrio Triarsi en Charlie Scardina zullen het gezelschap krijgen van Alessio Rovera en Andrea Bertolini. Rovera is overigens geen onbekende voor hen, gezien hij ook al uitkwam voor het team tijdens de Indianapolis 8 Hours.
*** Dat er meer en meer dames in de grotere kampioenschappen verschijnen, kunnen wij alleen maar toejuichen. Zo ook in IMSA, want naast de Iron Dames, die aanwezig zullen zijn voor de Michelin Endurance Cup, zal er ook een wagen een volledig seizoen afwerken met twee dames achter het stuur. Katherine Legge en Sheena Monk zullen namelijk een Gradient Racing Acura besturen. De dames zullen bijgestaan worden tijdens de Rolex 24 door Mario Farnbacher en Mark Miller. Legge heeft al heel wat ercaring in IMSA, terwijl Monk de overstap maakt vanuit de Michelin Pilot Challenge.
*** Volgend seizoen zal Denis Dupont wederom te zien zijn in de Michelin Pilot Challenge. Nadat hij debuteerde met Van der Steur Racing in 2021, kwam hij vorig jaar uit voor Belgard & Techniseal Racing en met succes. Met dat team behaalde onze landgenoot een aantal podiums. Dit jaar komt hij uit voor Rockwell Autosport Development, dat een Audi gaat inzetten voor hem en de Canadees Nick Looijmans.
*** Hoewel we nog een goede maand verwijderd zijn van de start van de Asian Le Mans Series, moet Inter Europol Competition nu al aanpassingen maken aan hun aangekondigde line-up. Meer bepaald voor de #63, want daar zouden de gebroeders Ali de wagen delen met James Dayson. Alleen heeft Daniel Ali zijn arm gebroken tijdens een kartingwedstrijd in Portimão, waardoor zijn deelname nu al afgeschreven kan worden. Hij wordt vervangen door John Schauerman.
*** Hoewel Jules Gounon een Fransman is, zal hij niet meer onder de Franse vlag rijden. Vanaf 2023 zal hij namelijk uitkomen voor Andorra. Gounon woont de laatste twee jaar al in de kleine staat en heeft nu besloten om zijn race licentie om te zetten naar zijn woonplaats. Een opvallende wijziging, die overigens de laatste jaren al meer voorkwam met onder meer Edoardo Mortara en Raffaele Marciello.
*** Ondertussen is er nog een wagen bevestigd voor de Bathurst 12 Hour. Daar zal Valmont Racing, gerund door Tigani Motorsport, een Mercedes-AMG GT3 Evo inzetten in de Silver Cup. Ook heeft men de rijdersbezetting al bekend gemaakt, die overigens volledig bestaat uit piloten van Down Under met Aaron Cameron, Duvashen Padayachee en Sergio Pires. Het trio nam vorig jaar ook al deel aan de klassieker op Mount Panorama.
*** Het Britse team 7TSIX zal volgende week debuteren in de Hankook 24 Hours of Dubai met hun McLaren 720S GT3. Daar zullen zij uitkomen in de Am-klasse met onder meer namen als James Cottingham, Andrew Gilbert, Matus Vyboh en Fran Rueda. Ook de Hankook 6H Abu Dhabi staat op de lijst van potentiële races om af te werken.
*** Racing One komt komend seizoen uit in de International GT Open, maar wel met een opvallend gegeven. Het gaat namelijk twee Ferrari's inzetten, al zullen het wel twee verschillende modellen zijn. Naast de nieuwe 296 GT3 zullen zij ook nog een oude 488 GT3 Evo aan de start brengen.
Foto's: IMSA - Georges de Coster - SRO - Thomas Smets
Tweet