van der Horst

Nieuws uit de paddocks: week 52

Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Het raceseizoen zit er zo goed als op voor de meeste kampioenschappen en zowel organisatoren als teams zijn volop bezig met de voorbereidingen voor volgend jaar. Hiermee stopt de stroom aan nieuwsberichten echter niet. Een overzicht van wat er leeft en beweegt in de endurance- en andere racerij rond de wereld.
*** Hoewel Peugeot al drie races achter de rug heeft in het WEC, zat het team daarna niet stil. Zo werkte de Franse constructeur een 24-uurstest af op het Circuit Paul Ricard net voor Kerstmis, waarbij alle zes fabriekspiloten aanwezig waren. De bedoeling was om de problemen aan te pakken die waren opgedoken tijdens de voorgaande races.

DragonSpeed USA - Oreca 07 Gibson
DragonSpeed USA - Oreca 07 Gibson
*** Nadat men in het FIA WEC al de nodige aanpassingen deed om de LMP2's te vertragen, volgt IMSA nu hetzelfde voorbeeld. Zo liet men al in een technisch bulletin weten dat de wagens beperkt zullen worden qua kracht. Daarnaast krijgen ze ook tien kilogram extra gewicht bij en zal men ook zes seconden langer moeten stilstaan tijdens het tanken. Dit wordt gedaan aangezien de GTP-klasse trager zal zijn dan de DPi's. 

*** AWA keert met twee Duqueine LMP3's terug richting IMSA. Het Canadese team zal één van de weinigen zijn die met meer dan één bolide aan de start zal verschijnen tijdens de Rolex. Voor de ene wagen rekent men op vaste man Orey Fidani, die de wagen zal delen met Matt Bell, Lars Kern en Moritz Kranz. De andere bolide zal bestuurd worden door Anthony Mantella, Wayne Boyd; Nicolas Varrone en Thomas Merrill.

Graff Racing - Ligier JS P320-Nissan
Graff Racing - Ligier JS P320-Nissan
*** Graff heeft zijn twee wagens gevuld voor de Asian Le Mans Series. Het Franse team stuurt twee Ligier LMP3's richting het Midden-Oosten en mikt op een mix van bekende namen in het kampioenschap met nieuwkomers. Zo zal de ene wagen bestuurd worden door Eric Trouillet, Sébastien Page en Belén García, terwijl de #9 voorbehouden is voor Fabrice Rossello, Xavier Lloveras en François Hériau.

*** RLR MSport pakt dan weer uit met een opvallende line-up in de Verenigde Arabische Emiraten. De Britse equipe koos namelijk voor twee nieuwe namen en één meer ervaren man met Bijoy Garg, Amir Feyzulin en Andres Latorre.

*** COOL Racing is van plan om zijn titel in de LMP3-klasse van de European Le Mans Series te verdedigen, alleen gaat het daarvoor wel een make-over doen qua rijdersbezetting. Na de successen met Maurice Smith, Michael Benham en vooral Malthe Jakobsen, zullen deze nu vervangen worden door drie nieuwe namen. Daarvoor rekent het team in 2023 op Alex Garcia, Marcos Siebert en Adrien Chila.

Team GT - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Team GT - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
*** De volgende naam die niet akkoord is met de nieuwe wijzigingen in de DTM en ADAC is Team GT. Het Duitse team was van plan om deel te nemen aan hun nationale GT-kampioenschap, totdat de plannen ontvouwd werden om de ADAC GT Masters om te vormen en het toch besloot om af te zien van deelname. Daarom keert het terug naar de International GT Open, waar het dit jaar al uitkwam en drie overwinningen behaalde in de Pro-Am klasse. Volgend seizoen zet het etam twee wagens in en gaat het ook selectief wedstrijden van de GT World Challenge Europe Endurance Cup meepikken.

*** Craig Lowndes mag in Supercars zijn helm aan de wilgen gehangen hebben, echt hoog was het niet. De Australiër liet zien dat hij het nog niet verleerd was door zowel de Bathurst 12 Hour als Bathurst 1000 af te werken. Tijdens de wedstrijd in het kader van de Intercontinental GT Challenge reed hij vooral mee voor het goede doel, waar hij overigens 67.000 Australische dollars bijeenraapte voor het STM Prostate Cancer Foundation. Hij is van plan om dit over te doen in 2023, alleen wel een stapje hoger, want hij zal dan aan de start verschijnen met een Mercedes-AMG GT3 Evo. Ook kent Lowndes zijn teamgenoten al: Scott Taylor, Alex Davison en Geoff Emery.

Garage 59 - McLaren 720S GT3
Garage 59 - McLaren 720S GT3
*** Garage 59 is zich ook aan het opmaken voor een tweede seizoen in de GT World Challenge Europe Endurance Cup met McLaren. Het team van Andrew Kirkaldy blikte bij Sportscar365 terug op een geslaagde overgang van Aston Martin naar McLaren in 2022, nadat het nog in 2019 de omgekeerde beweging maakte. Dit jaar nam het deel aan de Silver Cup en Pro-Am klasse, al hoopt het wel naar drie wagens uit te breiden voor 2023. Deze zouden dan wel in dezelfde klasse uitkomen in zowel de Sprint als Endurance Cup, met een derde wagen in de Pro-klasse voor het laatste kampioenschap. Daarnaast overweegt het ook om uit te komen in Le Mans en de Nürburgring Langstrecken Series. Dat laatste met dank aan co-eigenaar Alexander West. Een McLaren 720S GT3 op de Nordschleife? Graag!

Foto's: Racing International Photography - IMSA - Thomas Smets - GT Open - Garage 59



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op woensdag 28 december 2022.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons