van der Horst

Nieuws uit de verschillende endurance paddocks

Start 2022 FIA WEC 8 Hours of Bahrain
Start 2022 FIA WEC 8 Hours of Bahrain
Het seizoen zit er zo goed als op voor veel kampioenschappen en nu zijn zowel organisatoren als teams volop bezig met de voorbereidingen voor volgend jaar. Hiermee stopt de stroom van nieuws echter niet. Een overzicht van de laatste bewegingen wereldwijd in de endurance racerij.
  • Dreamdrive
Edoardo Mortara
Edoardo Mortara
*** Komend weekend is er wederom de beruchte race op het Guia Circuit in Macau. Hoewel de FIA GT World Cup net als de befaamde Macau Grand Prix die daar op jaarbasis plaatsvindt, nog altijd wegblijft wegens corona, zal er toch een mooi programma afgewerkt worden, met daarbij ook een race voor de GT's. Opvallend wel is dat er naast een resem piloten uit Azië zelfs ook drie Europeanen aan de start verschijnen in het 16-koppige veld. Zo trekken Raffaele Marciello en Maro Engel richting de Chinees-Portugese stadstaat. Beiden zullen een Mercedes besturen van respectievelijk Toro Racing en Craft Bamboo Racing. De derde Europeaan is Edoardo Mortara. Een terugkeer voor de Zwitser nadat hij daar vroeger al enorm veel won. Zo won hij twee jaar op rij de Grand Prix en eindigde tussen 2012 en 2017 - op één jaar na - telkens op het podium in de GT (World) Cup, waarvan driemaal op het hoogste schavot. Hij start met een Audi van Audi Sports Asia Team Absolute.

*** Zoals u weet moest SRO halsoverkop een groot aantal wijzigingen doorvoeren op hun kalender. Dit omwille van het feit dat de Grote Prijs van België nu plaatsvindt op de datum van origineel de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Daardoor moest een groot gedeelte van de Europese kalender gewijzigd worden. Maar niet alleen op het Oude Continent zijn er veranderingen, ook voor Azië moest men er toch ééntje doorvoeren. Zo is de race in Suzuka verplaatst naar 15 en 16 juli, nadat deze origineel in het weekend van de 24 uur gepland stond.

Toyota GR010 Hybrid - Bahrein 2022
Toyota GR010 Hybrid - Bahrein 2022
*** Terwijl velen speculeerden dat Toyota met een compleet nieuwe wagen het volgende seizoen zou aanvatten, bevestigde Pascal Vasselon het tegendeel aan Sportscar365. Het Japanse merk zal ook in het nieuwe kalenderjaar aantreden met de GR010 Hybrid, hetzij wel met een evolutie. Dit jaar voerde het merk ook al een aantal wijzigingen door en maakte het al gebruik van de jokers die elke constructeur krijgt om updates te maken. Hoeveel Toyota er dan wel gebruikt heeft, wilde Vasselon niet kwijt.

BHK Motorsport - Oreca 07 Gibson
BHK Motorsport - Oreca 07 Gibson
*** De ACO en FIA gaan een opvallende regel toevoegen volgend seizoen die zowel geldt in het FIA WEC als de European Le Mans Series. Zo zal men tijdens een full course yellow niet meer de pits mogen opzoeken. Tot op heden werd er tijdens deze periode erg gretig gebruik gemaakt door teams om een zogenaamde gratis pitstop af te werken, maar dat zal vanaf 2023 tot het verleden behoren. Een beslissing waar teams en piloten toch wat tegenstrijdig tegenover staan, gezien hiermee een stukje onvoorspelbaarheid verdwijnt. 

GMB Motorsport - Honda NSX GT3
GMB Motorsport - Honda NSX GT3
*** GMB Motorsport, winnaar van de GT3-klasse in de Michelin Le Mans Cup dit jaar, maakt volgend jaar de overstap naar de European Le Mans Series. Het Deense team gaat namelijk met een aangekochte Aston Martin Vantage GTE een volledig seizoen afwerken. Daarenboven zal deze wagen ook ingezet worden tijdens de 24 uren van Le Mans en zal het team daarnaast ook nog steeds aantreden met drie Honda NSX GT3's in de Michelin Le Mans Cup. De reden waarom men voor het laatste jaar van de GTE's nog een Aston Martin aankocht, is omdat deze nog kan omgezet worden naar een GT3.

Ryan Hardwick en Jan Heylen
Ryan Hardwick en Jan Heylen
*** Iemand die nog wel zijn opties afweegt, is Ryan Hardwick. De Amerikaan die de Bob Akin Award won in IMSA, de prijs voor de beste amateurpiloot in het veld, is volop aan het testen met het oog op de 24 uren van Le Mans. Daarbij laat hij niets aan het toeval over, want op dit moment heeft hij al twee van de drie merken die voor handen zijn in GTE al getest. Hiermee wil hij een bewuste keuze maken voor de 100-jarige verjaardag van de Franse klassieker. Daarnaast liet hij verstaan aan Sportscar365 dat hij vermoedelijk wel zal aanblijven bij Wright Motorsports volgend seizoen in IMSA, al dan niet met Jan Heylen die hem ook dit jaar bijstond.

Hélio Castroneves, Tom Blomqvist en Oliver Jarvis
Hélio Castroneves, Tom Blomqvist en Oliver Jarvis
*** Wie niet zal schitteren volgend seizoen in IMSA, is Oliver Jarvis. De Brit haalde de titel binnen samen met Tom Blomqvist voor Meyer Shank Racing, maar zal in 2023 niet schitteren in de Acura ARX-06. Jarvis geeft namelijk prioriteit aan het FIA WEC, waar hij zal aantreden met United Autosports. Gezien er twee overlappingen zijn in de kalender, zou Jarvis voorrang geven aan het WEC gezien hij het contract bij het Anglo-Britse team eerst getekend heeft. Al is er wel een kans dat hij nog wel in de Michelin Endurance Cup zal aantreden, maar of dit dan bij MSR is, valt nog af te wachten.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
*** Een opvallend bericht kwam recent geleden naar buiten, namelijk dat CORE Autosport zijn deuren sluit. Het team van Jon Bennett was dertien jaar actief in de competitie, waarbij het uitkwam in verschillende klassen, al dan niet onder eigen naam. Zo prepareerde het Porsche's in de GTLM-klasse en behaalde het ook de titel in 2019 met onder meer Laurens Vanthoor, alvorens het Duitse merk de stekker uit dit project trok. In totaliteit behaalde het team 15 titels sinds 2010.

Pfaff Motorsports
Pfaff Motorsports
*** Pfaff Motorsports, de regerend kampioen in GTD Pro, heeft zijn nieuwe Porsche 911 GT3-R type 992 aangekregen. Het team gaat namelijk het seizoen aanvatten in Daytona tijdens de Rolex 24, en wederom in GTD Pro. Wie de wagen zal besturen valt nog af te wachten, gezien Mathieu Jaminet en Matt Campbell opgenomen zijn in het LMDh-programma van Porsche.

*** Wie nog een nieuwe Porsche in ontvangst mocht nemen, is het compleet nieuwe team AO Racing. Dit team opgericht door PJ Hyett en Gunnar Jeannette is namelijk van plan om een programma in GTD af te werken en krijgt daarvoor eveneens een 911 GT3-R Type 992. Beiden stonden afgelopen weekend ook nog aan de start tijdens de finale van het FIA WEC, waarbij zij een Porsche 911 GTE RSR-19 bestuurden van Team Project 1. Naast deze twee, komen ook Wright Motorsports en Kelly-Moss Racing aan de start met de gloednieuwe bolide.

Porsche 963
Porsche 963
*** Tot slot blijven we nog even bij Porsche, meer bepaald bij hun nieuwe LMDh. Zoals aangekondigd zullen JDC-Miller Motorsports en Proton Competition een seizoen afwerken in IMSA. Alleen zullen zij vermoedelijk niet aan de start verschijnen in Daytona. Porsche heeft namelijk nog niet bevestigd wanneer klantenteams hun wagen zullen krijgen. Thomas Laudenbach, hoofd van Porsche Motorsport, verklaarde aan Sportscar365 dat men er alles aan doet om de wagens zo snel mogelijk te bezorgen, maar het niet zeker is wanneer dit zal gebeuren. Dit omwille van de logistieke problemen die nog altijd in de wereld heersen. Ook in 2024 is het koffiedik kijken, waar er al zeker drie teams nog een wagen willen. Kopzorgen voor Porsche dus, al zullen ze selectief te werk gaan wie er een wagen in handen zal krijgen.

Foto's: Racing International Photography - Formula E - Thomas Smets - Racingpixels - IMSA - Porsche AG - Wilfried Geerts



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op woensdag 16 november 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons