van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Rusland

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Met het oog op de GP van Rusland heeft Mercedes kopzorgen. De wereldkampioenen vrezen namelijk een herhaling van hun wanprestatie in Singapore. Niki Lauda meldde dat hij tevreden was dat het team snel zaken op orde kon stellen in Japan, maar daar werd er met relatief hard rubber gereden. Op het circuit in Sochi komt Pirelli echter met de twee zachtste banden aan de start, supersoft en soft, dezelfde banden waar Mercedes in Singapore nog zoveel problemen mee kende. De keuze van Pirelli heeft mogelijk te maken met het feit dat Nico Rosberg vorig jaar bijna de hele race met één setje kon afwerken op het zeer bandvriendelijke Russische asfalt.
Rio Haryanto - Campos Racing
Rio Haryanto - Campos Racing
Rio Haryanto is de zoveelste naam die is gevallen bij de vele geruchten in verband met de zitjes voor volgend jaar. De Indonesiër zou een grote kans maken op een zitje bij Manor voor 2016, mogelijk naast Will Stevens. De nummer vier momenteel in GP2 zou, naast zijn rijkunsten, een flinke geldkoffer meebrengen van Pertamina, het Idonesische staatsoliebedrijf. Ook Pascal Wehrlein, de huidige leider in DTM, wordt genoemd bij Manor, zeker nu het team volgend jaar met Mercedes als motorleverancier in zee gaat.

Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
Een tiental jaar geleden kwam het idee opnieuw naar voren om over te stappen van twee naar drie wagens per team. Bernie Ecclestone lanceert deze gedachte opnieuw in de media vanwege de mogelijkheid dat het aantal teams in de toekomst zou slinken door de financiële problemen bij Sauber, Force India en Lotus. Ook de toekomst van Red Bull, en dus Toro Rosso, is onduidelijk. De grote constructeurs én het publiek zouden er volgens de Brit geen graten in zien om minder teams, maar wel evenveel wagens op de grid te zien. Afhankelijk van de gesprekken tussen Lotus en Renault enerzijds en de situatie rond Red Bull anderzijds verwacht Ecclestone dat men binnen een maand de beslissing neemt of men al dan niet evolueert naar een F1 met drie wagens per team.

Esteban Ocon - Force India
Esteban Ocon - Force India
Sauber en Force India, twee teams met financiële zorgen, dienen een klacht in bij de Europese Unie in verband met het beleid binnen de Formule 1. Volgens de "kleintjes" van de Formule 1 worden de inkomsten en de marketing in de sport beheert door een illegaal kartel en druist het in tegen de Europese regels van competitiviteit. De klacht zou zich ook richten tegen de topteams, vooral het zeer bevoordeelde Ferrari. Volgens woordvoerder Kevin Eason kan het nog weken duren voor de EU beslist om over te gaan tot een onderzoek, maar de kans is reëel met de recente schandalen in de FIFA in het achterhoofd. Bovendien werd eerder al aangegeven dat Europa niets kon doen zonder een formele klacht, welke dus nu neergelegd is.

Mario Andretti
Mario Andretti
Met alle problemen op een rijtje staat de F1, volgens David Coulthard, bij de grootste uitdagingen die hij ooit meegemaakt heeft. Ook Mario Andretti, wereldkampioen 1978, waarschuwt de koninginnenklasse van de autosport. Volgens de Amerikaan zijn de veranderingen voor 2017 positief, maar de F1 zou zich eerder moeten aanpassen, in plaats van voortdurend te veranderen. "Geen enkel kampioenschap is perfect", gaat Andretti verder. "Er is geen gouden sleutel, probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. Dat is het slechtste wat men kan doen en dat is precies wat men in IndyCar gedaan heeft. Ze hebben hun geschiedenis verloochend en hebben zaken geïntroduceerd die niets met de sport te maken hebben". 

Bernie Ecclestone met de Russische president Vladimir Poetin
Bernie Ecclestone met de Russische president Vladimir Poetin
Vladimir Poetin heeft groen licht gegeven voor een nachtrace in zijn land. Promotor Sergei Vorobyov had in Spa al een gesprek met Ecclestone over deze mogelijkheid vanaf 2017. De plaatsvervangende eerste minister Dmitry Kozak deelde aan het nieuwsagentschap Ria Novosti mee dat het contract verlengd zou worden tot 2020. Volgens Kozak zag Poetin aanvankelijk het nut van een nachtrace niet in, maar nadat Kozak de situatie in Singapore uitlegde, inclusief de hoge TV-cijfers, gaf de president van de Russische federatie zijn toestemming.

Foto's: Georges De Coster, Sahara Force India Formula One Team & Racing International Photography



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons