Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Singapore
Vrijdag wordt er een nieuw hoofdstuk geschreven in de juridische problemen van Lotus. Terwijl Pastor Maldonado en Romain Grosjean hun eerste trainingsronden zullen rijden in Singapore zullen teamleden voor het Hoger Hof in Londen moeten verschijnen. De Britse fiscus laat het team niet met rust, nu er weer een tijdje geen nieuws is in verband met een overname door Renault. Volgens Federico Gastaldi zit er deze week zeer goed nieuws aan te komen. Wat dit nieuws kan zijn is vooralsnog onduidelijk maar mogelijk verliest rechter Birss zijn geduld indien niet snel enkele schulden met het geld van Genii Capital kunnen betaald worden.
Recent deelden we mee dat het circuit op Istanbul zou verkocht worden. Volgens een nieuw gerucht zou Turkije echter op de 2016-kalender staan, het aantal wedstrijden zo opkrikkend naar 22. Volgens het persagentschap van de Turkse staat zou er een ontmoeting geweest zijn met Bernie Ecclestone. Waar de wedstrijd zou plaats vinden is nog onduidelijk en ook of het wel zo'n een vaart gaat lopen is nog een vraagteken. Op 1 november zijn er verkiezingen in Turkije en dat zou wel eens de plannen overhoop kunnen gooien. Blijft ook de vraag of de teams geïnteresseerd zijn in een 22ste wedstrijd..
Aangezien Roberto Merhi's contract bij Manor elke keer opnieuw verlengd werd met één wedstrijd bleef de Spanjaard ook actief in de Formule Renault 3.5 Series voor Pons Racing. Merhi kreeg echter de bevestiging dat hij het seizoen zou mogen volmaken bij het kleinste team uit de F1. De Spanjaard stopte daarom onmiddellijk zijn programma bij Pons Racing waar hij vervangen werd door René Binder. Maar nu blijkt dat Manor hem toch aan de kant schuift voor de Amerikaan Alexander Rossi.
In het kader van de eeuwige discussies om de kosten te drukken is de Strategy Group met een nieuw voorstel gekomen: de motorleveranciers enkel nog motoren van het vorige seizoen laten leveren aan hun klanten. Teams als Manor en Sauber zijn vanzelfsprekend geïnteresseerd maar topteams als Red Bull en Williams zouden zo hun kansen om Mercedes en Ferrari bij te houden quasi onmogelijk zien worden.
De Grote Prijs van Italië op Monza is wellicht voorlopig gered. Bernie Ecclestone deelde mee dat hij vlak bij een akkoord staat met het circuit voor de periode 2017-2021. 2016 is nog onduidelijk. Eerder deze week maakte de president van Lombardije, de Italiaanse regio waarin Monza zich bevindt, Roberto Maroni, zich sterk dat Ferrari wat meer inspanning mocht doen om 'hun' wedstrijd te behouden. De discussies tussen de politici, het circuit en Ecclestone draaien namelijk, uiteraard, om de hoge kosten voor het organiseren van een GP.
Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography & Niels Vaeck
Tweet