Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 31
In GTD Pro werd het een overwinning met een Belgisch tintje, want het was de Conquest Racing Ferrari - het team van Eric Bachelart - dat met de winst naar huis ging. Daniel Serra en Giacomo Altoe wisten een sterke race af te werken, vooral gezien het feit dat men maar één pitstop afwerkte tijdens de hele race. Dit dan nog maar in hun tweede deelname aan het kampioenschap. De Paul Miller Racing BMW van Bryan Sellers en Madison Snow eindigde als tweede, terwijl de Heart of Racing Aston Martin van Alex Riberas en Ross Gunn als derde geklasseerd werd.
Tot slot wist Ben Keating eindelijk zijn eerste overwinning van het seizoen in LMP2 binnen te halen. Samen met Ben Hanley piloteerde hij de bolide van United Autosports richting winst. Pittig detail, de wagen moest helemaal heropgebouwd worden na een crash tijdens de vrije training. JDC-Miller Motorsports met Gerry Kraut en Scott Andrews eindigde als tweede, terwijl AO Racing met Paul-Loup Chatin en PJ Hyett als derde over de meet kwam. In GTD ging de zege naar de Turner Motorsport BMW van Robby Foley en Paul Gallagher, voor de Inception Racing McLaren van Brendan Iribe en Frederik Schandorff en de Gradient Racing Acura van Stevan McAleer en Sheena Monk.
*** Naast de IMSA WeatherTech Sportscar Championship, kwam de Michelin Pilot Challenge met Denis Dupont aan de bak. Daar zag onze landgenoot een goed eindresultaat in rook opgaan door een tekort aan brandstof, dat terwijl hij aan de leiding lag. Men nam een risico met de Bryan Herta Autosport Hyundai door maar één stop uit te voeren, maar de wedstrijd duurde welgeteld één ronde te lang. Daardoor kon de KMW Motorsports with TMR Engineering Alfa Romeo van Tim Lewis en William Tally naar een vierde overwinning op rij rijden. Dupont en teamgenoot Preston Brown moesten tevreden zijn met plaats zeven. De winst in de GS-klasse ging naar de RS1 Porsche, waar ook Trent Hindman en Stevan McAleer hun tweede overwinning op rij pakten.
*** Super GT kwam in actie op Fuji en daar stond er geen maat op Honda. Nadat men een 1-2-3 wist te behalen in de kwalficaties, wist de polesittende ARTA Honda Civic Type R-GT van Tomoki Nojiri en Nobuharu Matsushita deze trend ook om te zetten in de allereerste winst voor deze wagen. Zij wisten te winnen van de zusterbolide van Team Kunimitsu van Naoki Yamamoto en Tadasuke Makino. Het podium werd vervolledigd door de TGR Team KeePer Cerumo Toyota van Hiroaki Ishiura en Toshiki Oyu. Onze landgenoot Bertrand Baguette met Kazuki Hiramine piloteerde de Team Impul Nissan richting de vijfde plaats en was tevens de beste Z NISMO GT500.
In GT300 werd het dan weer een dominant vertoon van de K2 R&D LEON RACING Mercedes van Naoya Gamou en Takuro Shinohara. Aan de meet hadden zij maar liefst meer dan 30 seconden voorsprong op de Goodsmile Racing & Team Ukyo Mercedes van Nobuteru Taniguchi en Tatsuya Kataoka. De eerstvolgende wagen, de Kondo Racing Nissan van Daiki Sasaki en João Paulo de Oliveira, volgde al op een ronde.
*** FIA WEC gaat misschien binnenkort nog een wijziging op het programma zetten. Men overweegt namelijk dat in alle klassen er drie piloten per wagen moeten komen. Bij LMGT3 is dit al het geval, maar bij de Hypercars heeft men al geregeld duo's gezien, meestal vanwege overlappingen met andere kampioenschappen. Vooralsnog ligt dit nog niet vast, maar dit zal wel besproken worden tijdens de eerstvolgende vergadering van de werkgroep omtrent de sportieve reglementen.
*** Zien we Robert Kubica volgend seizoen nog in de gele AF Corse Ferrari? Op dit moment is dat nog niet duidelijk. De Pool zit wel samen met Yifei Ye en Robert Shwartzman, die overigens fabriekspiloten zijn bij het Italiaanse merk op de wagen. Kubica is echter geen fabriekspiloot en in een gesprek met Sportscar365 verklaarde hij dat er nog geen zekerheid bestaat of hij volgend seizoen bij Ferrari blijft en hint eigenlijk naar een fabriekszitje voor de toekomst. De voormalige F1-piloot gelooft namelijk dat hij zo meer kans maakt op een overwinning in Le Mans, gezien zij voorrang krijgen op klantenteams. Wordt zeker vervolgd!
*** Michelin heeft een nieuwe band klaar voor zowel GTP van IMSA als de Hypercars in FIA WEC. Normaliter zou de nieuwe Michelin Pilot Sport volgend jaar al debuteren, maar de Franse bandenfabrikant heeft tot nog toe heel weinig kunnen testen met de nieuwe banden. Ook om het huidige BoP-proces niet te verstoren, stelt men daarom de introductie van de nieuwe rubbers uit tot 2026. Deze nieuwe compound zou gericht zijn op een betere opwarming van de banden, terwijl deze ook consistent en duurzaam moet zijn.
*** Driving Force, de organisator van de Gulf 12 Hours, heeft het format en de belangrijkste wijzigingen qua rijdersbezettingen voorgesteld voor de dertiende editie van de race. Na de korte passage van de Intercontinental GT Challenge, grijpt men terug naar een gesplitste race. Niet gelijk verdeeld zoals in het verleden, maar in acht en vier uur, met een pauze van twee uur ertussen. Qua bezettingen zullen Pro, Pro-Am en Bronze aanwezig zijn. Nochtans wilde men teruggrijpen naar een race voor Pro-Am, maar zelfs in Pro wordt er verwacht dat er één piloot met de bronzen status de wagen zal vervoegen, oftewel dat de hele bezetting bestaat uit piloten uit de zilver klasse. Pro-Am moet minstens uit twee bronzen piloten bestaan en er mogen er geen goud of platinum piloten vermeld zijn.
*** De Suzuka 1000 km voor 2025 kent zijn datum. De Japanse endurance-klassieker maakt na vijf jaar zijn wederoptreden op de Intercontinental GT World Challenge-kalender. Tijdens de voorstelling van het kampioenschap in Spa stond er nog geen datum vast voor deze wedstrijd, maar gezien de Japanse automobiel federatie de kalender van Super GT heeft voorgelegd, heeft men eveneens de datum voor de terugkeer van de 1000 km vastgelegd. Die zal plaatsvinden van 11 tot en met 14 september.
*** Century Motorsport heeft als eerste team bevestigd dat het een BMW M4 GT3 Evo heeft aangekocht. De Britse equipe is de laatste jaren een vaste waarde geworden in het British GT en Fanatec GT World Challenge Europe, met onder meer een titel in 2023 voor Darren Leung en Daniel Harper. Kostenplaatje van deze wagen: 578.000 Euro.
*** Een voormalig Formule 1-piloot gaat zijn wederoptreden maken. Niemand minder dan Ralf Schumacher, de broer van Michael, stapt namelijk in een LMP3 van US Racing, die uitkomt in de Prototype Cup Germany. En om zijn wederoptreden nog mooier te maken, gaat hij dit doen samen met zijn zoon David Schumacher, tevens een debutant in de prototype klasse. Het vader-zoon duo zal tijdens de Nürburgring manche van de DTM in actie komen, van 16 tot en met 18 augustus, en race waar ook Maxime Dirickx van de partij zal zijn.
Foto's: Porsche AG - IMSA - Bryan Herta Autosport - Nissan NISMO - Georges de Coster - Niels Vaeck - Martijn Wouters - SRO - ADAC
Tweet