Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 49
*** In Super GT valt er ook wat transfernieuws op te tekenen. Daar stappen Nirei Fukuzumi en Toshiki Oyu over van Honda naar Toyota. Zij gaan daar de plaatsen van Yuji Tachikawa - die zijn helm in de wilgen hangt - en Ritomo Miyata - die volgend jaar Formule 2 en European Le Mans Series gaat combineren - invullen.
*** De afgelopen jaren was de Mustang Sampling livery een van de vaste waarden in het IMSA veld. Voorheen was het vooral Action Express Racing en JDC-Miller Motorsports die met de befaamde zwart met gouden paard livrei rondreden. In 2024 keert de livery terug in het veld na een jaar afwezigheid, alleen ditmaal op de Proton Competition Porsche 963.
*** Tatiana Calderón keert dit jaar terug naar IMSA. De Colombiaanse vervoegt Gradient Racing op de Acura NSX GT3 Evo22. Calderón zal fungeren als derde pilote tijdens de Michelin Endurance Cup, waar zij de dames Katherine Legge en Sheena Monk zal vervoegen.
*** Kellymoss With Riley ging origineel met Porsche in GTD Pro uitkomen, maar heeft toch zijn plannen herzien. De wagen zakt, met David Brule en Alec Udell, terug af naar GTD. Daar heeft het goedkeuring van IMSA voor gekregen. Hiermee zullen er twaalf wagens in GTD Pro aan de start verschijnen waarvan negen voor het hele seizoen.
*** Wie IMSA de laatste tien jaar gevolgd heeft, zal ongetwijfeld de naam John Edwards wel kennen of op zijn minst hebben zien passeren. De 32-jarige Amerikaan was een vaste waarde bij BMW in het kampioenschap, het merk waarmee hij in 2020 zelfs de Rolex 24 at Daytona won in de GTLM-klasse. Helaas gooit hij in 2024 zijn carrière over een andere boeg. Meer zelfs, hij verlaat de autosport volledig, want hij gaat een nieuwe uitdaging tegemoet in de luchtvaart, waar hij als piloot wil functioneren.
*** Tijdens de testdagen van IMSA vorige week kwam de Lamborghini SC63 voor het eerst in actie tijdens een officiële test. Gezien de wagen nog niet gewikt en gewogen is voor de Balance of Performance kon Andrea Caldarelli er de snelste ronde mee uithalen in de GTP-klasse. Maar belangrijker: tijdens deze eerste test kende de wagen geen al te grote problemen, wat alleen maar goed nieuws is voor het merk uit Sant'Agata Bolognese.
*** Niet alleen Lamborghini, maar ook Porsche kwam met eigenlijk een nieuwe bolide aan de start van die testdagen. Het Duitse merk is namelijk het enige dat al wat aanpassingen aangebracht heeft op hun LMDh, zoals hoofd van het project Urs Kuratle aangegeven had, vooral met het oog om de wagen betrouwbaarder maken. Volgens algemeen directeur bij Porsche Penske Motorsport Jonathan Diuguid zal dit ook de finale wagen zijn voorbestemd voor klantenteams in beide kampioenschappen.
*** Als we naar we naar merken zien die op verschillende continenten actief zijn met een merkencup, spreken we over drie merken: Porsche, Ferrari en Lamborghini. Deze laatste gaat in 2024 een stap opwaarts doen met drie wedstrijden voor de Super Trofeo in het voorprogramma van het FIA WEC op Europees grondgebied en en dan nog eentje bij hun Amerikaanse tak, met als apotheose Le Mans. Dit alles met dank aan hun deelname met de Lamborghini SC63 in Hypercar. Giorgio Sanna kan dan ook terugblikken op een succesvolle periode van vijftien jaar voor de Super Trofeo, waar het merk vooral gelinkt was aan SRO met onder andere een manche in het voorprogramma van de 24 uren van Spa. Als het van het Italiaans hoofd bij Lamborghini Squadra Corse afhangt, is dit nog maar een begin.
*** In februari zien we een extra wagen in de Asian Le Mans Series. Cool Racing zet namelijk een LMP2 in voor de races in Dubai en Abu Dhabi, bovenop hun LMP3 die voorbehouden is voor Alexander Bukhantsov, Danial Frost en James Winslow. De LMP2 zal bestuurd worden door Alexandre Coigny, Vlad Lomko en Lorenzo Fluxa.
*** Dit jaar kregen we voor het eerst een gewijzigde versie van de safety car procedure tijdens de 24 uren van Le Mans. Alleen kreeg deze toch wel wat kritiek. De meesten vonden het hele opzet te lang duren, waardoor men veel racetijd kwijtspeelde - over de drie uur dit jaar. Hoewel in 2024 deze manier van werken ook van kracht wordt, gaan ze toch één ding schrappen. Voorheen ging men de wagens eerst terug per klasse laten sorteren, nadat de wagens die voor hun respectievelijke klasseleider reden achteraan mochten aansluiten.
*** Vorige week kon u al lezen dat Christian Engelhart terug naar Lamborghini gaat in 2024. Ook zijn programma is al bekend ,want de Duitser zal net zoals dit jaar in de DTM uitkomen met GRT Grasser Racing Team.
*** Er zijn toch nog zekerheden in het leven, in dit geval Marco Sorensen. De Deen was de laatste jaren actief bij Aston Martin, en zal in 2024 dat ook zijn. Al liet hij wel optekenen dat hij ook andere merken aan het overwegen was.
*** In februari gaan we een zeer speciale wagen zien tijdens de Repco Bathurst 12 Hour. Er gaat namelijk een Vortex 2.0 deelnemen in de Invitational Class. Die zal voor de rest gevuld worden met bolides van Race Cars GT - voorheen bekend als MARC Cars. Het zal de eerste keer zijn dat men debuteert op Australische bodem, al gaat deze wagen eerst nog wel de Hankook 24H Dubai en Hankook 6H Abu Dhabi afwerken. Wel is de bezetting al bekend: Lionel Amrouche, Julien Boilot en Philippe Bonnel.
Foto's: IMSA - Georges de Coster - Proton Competition - Niels Vaeck - 24H Series powered by Hankook
Tweet