van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 50

Jan Heylen
Jan Heylen
Het seizoen zit er officieel op voor dit jaar op topniveau, en is het nu aftellen naar januari voor de Hankook 24H Dubai en de Rolex 24 at Daytona. Ondertussen blijft het nieuws op volle toeren draaien en vallen op verschillende niveau's de puzzelstukjes in elkaar. Een overzicht!
  • Dreamdrive
Alessio Picariello
Alessio Picariello
*** Alessio Picariello zal dan toch niet schitteren in het Super GT kampioenschap bij Nissan. De Henegouwer heeft namelijk bekend gemaakt dat hij ook de komende jaren bij Porsche blijft, ondanks de vele geruchten over een overstap. Het idee was er wel, maar de combinatie met andere zaken zou te zwaar zijn, aldus Picariello. Waar hij in 2024 zal uitkomen is nog niet geweten, al heeft hij dit jaar de nodige adelbrieven bij elkaar gesprokkeld voor een interessant project.

Elliot Skeer en Adam Adelson
Elliot Skeer en Adam Adelson
*** Zoals verwacht zal Jan Heylen ook weer een programma hebben in IMSA. De Gelenaar zal terug in de vertrouwde Wright Motorsports Porsche stappen, waar hij naast Adam Adelson en Elliot Skeer als derde man fungeert voor de endurance wedstrijden van de Michelin Endurance Cup. Het Amerikaanse duo gaat daar ook nog de wedstrijd in Long Beach aan toevoegen. Voor Daytona krijgen ze dan weer fabriekspiloot Frédéric Makowiecki naast zich.

CrowdStrike Racing by APR - Oreca 07 Gibson
CrowdStrike Racing by APR - Oreca 07 Gibson
*** Crowdstrike by APR heeft zijn line-up compleet voor de seizoensopener in Daytona. Daar gaan George Kurtz en Colin Braun aan de start verschijnen met Toby Sowery en Malthe Jakobsen. Wie de overige vier wedstrijden van de Michelin Endurance Cup gaat afwerken is niet geweten, maar Jakobsen is geen onbekende voor het team. De Deen rijdt ook met hen in de Asian Le Mans Series, waar men nog de overwinning behaalde tijdens de tweede wedstrijd in Sepang.

*** Vasser Sullivan kan rekenen op fabriekspiloten van Toyota, het zustermerk van Lexus waar het team mee rijdt, voor beide wagens tijdens de Rolex 24. In GTD Pro krijgen Jack Hawksworth, Ben Barnicoat en Kyle Kirkwood voor een tweede jaar op rij steun van Mike Conway, terwijl Ritomo Miyata zijn debuut maakt in Daytona in GTD met Frankie Montecalvo, Parker Thompson en Aaron Telitz.

*** Matteo Cairoli en Romain Grosjean mogen dan wel de namen zijn van Lamborghini in hun GTP-project, maar dit zal pas van start gaan in Sebring. Gezien Daytona eerder komt zullen beide heren daar aan de start komen in de GTD met Matteo Cressoni en Claudio Schiavoni.

*** Alex Quinn zal dan toch van de partij zijn in Daytona. De Amerikaan zag zijn zitje bij United Autosports in rook opgaan, nadat zijn categorisatie van zilver naar goud werd opgewaardeerd. Nu stapt hij in bij AO Racing, waar hij PJ Hyett en Paul-Loup Chatin zal ondersteunen. De vierde piloot is Matthew Brabham.

#75 Mercedes - SunEnergy1 Racing
#75 Mercedes - SunEnergy1 Racing
*** Kenny Habul gaat tijdens de Rolex 24 at Daytona niet aan de start verschijnen in GTD, maar in GTD Pro. De Australiër gaat hetzelfde proberen als tijdens de Bathurst 12 Hour dit jaar, namelijk in de topklasse bij de GT's deelnemen voor winst. Daarvoor krijgt hij ook de nodige spankracht mee, want SunEnergy1 Racing kan rekenen op drie fabriekspiloten voor de voorjaarsklassieker met Jules Gounon, Maro Engel en Luca Stolz.

Dennis Dupont
Dennis Dupont
*** In het voorprogramma van IMSA komt steevast de Michelin Pilot Challenge uit. De laatste seizoenen kwam ook de naar Canada verhuisde Denis Dupont er in actie. Na een paar moeilijke jaren in de competitie, maakt hij nu samen met Preston Brown een mooie opstap. Het stapt namelijk in bij Bryan Herta Autosport, dat fungeert als fabrieksteam van Hyundai als het aankomt op TCR. Dupont zal het seizoen afwerken met een Hyundai Elantra N TCR.

The Heart of Racing by SPS - Mercedes-AMG GT3
The Heart of Racing by SPS - Mercedes-AMG GT3
*** Wie denkt aan Heart of Racing, denkt ook ongetwijfeld aan Aston Martin. Maar het team van Ian James rijdt sinds dit jaar ook al met een door SPS automotive geprepareerde Mercedes tijdens een aantal wedstrijden in de 24H Series. Dat gaat men ook doortrekken naar 2024, want in Dubai start men weer met de Duitse bolide. Daar zullen Gray Newell, Roman de Angelis, James en Mario Farnbacher het stuur delen.

*** Ook trekt Heart of Racing richting Bathurst, weer met de Mercedes. Daar zal James met Ross Gunn en Alex Riberas aan de start verschijnen in de Pro-Am klasse. Hiermee gaat men de drie belangrijkste endurance-races van het voorjaar afwerken met twee verschillende merken. In Daytona komt men namelijk aan de start met een Aston Martin.

*** Het Australische Scott Taylor Motorsport heeft zich ook al ingeschreven voor de Bathurst 12 Hour. Zij gaan met drie Australiërs het gevecht aan tegen de internationale sterren in de Pro-klasse. Daarvoor rekent men op twee Supercar piloten met Cameron Waters en Thomas Randle, maar hun speerpunt is tweevoudig Bathurst 12 Hour winnaar Craig Lowndes.

*** Walkenhorst Motorsport maakt volgend jaar de overstap van BMW naar Aston Martin en het zal al zeker een wagen aan de start hebben in de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup. Meer bepaald in de Bronze Cup, waar het rekent op Tim Creswick, Mex Jansen en Ben Green. 

*** De International GT Open heeft zijn eerste inschrijving voor 2024 ontvangen. Het Tsjechische ISR trekt namelijk naar het kampioenschap met een Audi R8 LMS voor Libor Milota en Filipe Salaquarda, en zal uitkomen in de Pro-Am klasse. Zij zullen dus al zeker aanwezig zijn tijdens het bezoek van het kampioenschap in Spa eind mei.

Oliver Jarvis, Phil Hanson en Marino Sato
Oliver Jarvis, Phil Hanson en Marino Sato
*** United Autosports heeft een LMP2-rijdersbezetting klaar voor de European Le Mans Series. Daar zal Ben Hanley het gezelschap krijgen van Marino Sato en Filip Ugran. De Japanner kwam dit al uit voor het team en behaalde twee overwinningen. Hij zal dit combineren met zijn programma in het FIA WEC met het team. Ugran komt dan weer uit het FIA WEC, waar hij reed voor Prema Racing en ook aanwezig was in Portimão tijdens de ELMS bij Algarve Pro Racing.

Akkodis ASP Team - Lexus RC F GT3
Akkodis ASP Team - Lexus RC F GT3
*** Akkodis ASP is klaar met zijn huiswerk voor volgend seizoen. Het Franse team had al zijn twee professionele piloten voor hun eerste seizoen met de Lexus RC F GT3, maar daar kunnen we nu vier namen aan toevoegen. Kelvin van der Linde zal de bolide delen met Timur Bogaslovskiy en Arnold Robin, terwijl José María López Takeshi Kimura en Esteban Masson naast zich krijgt.

*** Eerder kon u bij ons al lezen dat de bandenwarmers misschien in 2024 toch weer toegelaten zouden zijn. Dit was dit jaar al het geval nadat veel teams klaagden na de wedstrijd in Spa-Francorchamps. Toen werden alleen in Le Mans de bandenwarmers toegelaten. Maar Sportscar365 heeft ontdekt dat in het supplementaire reglement van de Franse klassieker dat de ACO de knoop doorgehakt heeft en het manipuleren van de bandentemperatuur - direct of indirect - tegenover de gevoelstemperatuur verboden is. De Franse organisatie heeft dit ook bevestigd.

Foto's: Georges de Coster - Thomas Smets - Wright Motorsports - Asian Le Mans Series - Geert Franquet - Racing International Photography - Niels Vaeck - European Le Mans Series - Akkodis ASP Team



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 18 december 2023.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons