Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 44
In GT300 was de overwinning misschien zelfs nog mooier. Daar wist de JLOC Lamborghini van Takashi Kogure en Yuya Motojima te winnen nadat die vanaf de zeventiende plaats vertrokken was. Vooral het niet wisselen van de banden tijdens de pitstop was een doorslaggevende factor, waardoor de drie wagens die voor dezelfde strategie opteerden samenkwamen voor het gevecht om de winst. Daar trok de Lamborghini aan het langste eind, voor de K2 R&D LEON Racing Mercedes van Naoya Gamou en Takuro Shinohara. Derde eindigde de Team UpGarage Honda van Takashi Kobayashi en Syun Koide, na een mooie remonte en het feit dat de apr Lexus - de derde wagen op de juiste strategie - bestraft werd na een incident en buiten de top tien viel.
*** Net voor aanvang van de 8H Bahrein kwam het nieuws buiten dat er toch een aantal grote namen na dit seizoen gaan vertrekken. Ditmaal meer bepaald in het management gedeelte bij General Motors. Laura Wontrop Klauser was de manager omtrent de race-programma's van Cadillac en Chevrolet en het gezicht van GM in de paddock. Zij zal vanaf volgend jaar overschakelen naar een andere rol binnen het bedrijf. Hetzelfde geldt voor Christine Bagnie, die zich vooral met het Corvette GT3 programma bezighield en die ook verandert van functie. Ondertussen zijn hun vervangers al aangekondigd. Keely Bosn zal instaan voor het programma van Cadillac, terwijl Jessica Dane de rol van Bagnie zal overnemen.
*** Nog een opvallende vertrekker is te vinden bij Toyota. Daar mag Rob Leupen vertrekken. De Nederlander was bijna 30 jaar aan het werk voor de Japanse constructeur, waar hij via verschillende rollen zich opgewerkt had naar de functie van teamdirecteur bij het FIA WEC-team van Toyota. De reden van zijn vertrek is een vernieuwing van het management binnenin het merk. Overigens werd hij per direct op non-actief gezet, waardoor hij afgelopen weekend niet aanwezig was in Bahrein. Wie hem zal vervangen is nog niet bekend gemaakt, maar hiemee is dit al de tweede grote naam binnenin het team die vervangen wordt. Pascal Vasselon was de eerste begin dit jaar, waar David Floury zijn rol overnam.
*** Bij de piloten is de grootste wijziging voor volgend seizoen te vinden bij AF Corse. Niet op de rode fabriekswagens, maar bij de gele bolide. Daar werd Philip Hanson aangenomen als nieuwe kracht voor het team. De Brit komt over van Hertz Jota en mocht niet mee de overstap maken naar Cadillac. Hanson zal bij het Italiaanse team de plaats overnemen van Robert Shwartzman, die op weg lijkt naar een zitje in de IndyCar Series bij Prema Racing. Er rest nog de vraag of er binnenkort nog een wijziging doorgevoerd zal worden. Robert Kubica liet al optekenen dat hij liever wil uitkomen bij een fabrieksteam. Wel liet Ferrari optekenen dat ze ook Alessio Rovera en Lilou Wadoux gaan aanhouden met ondersteuning van het merk, maar wel richting GT3.
*** Ferrari is aan het overwegen om met de huidige wagen aan het komend seizoen van 2025 te starten. Het Italiaanse merk heeft voorlopig nog maar één joker gebruikt, met name net voor de 6 Hours of São Paulo. Voorlopig is men tevreden met de huidige situatie van hoe de wagen ervoor staat in dit uiterst competitief veld, plus Antonio Coletta - directeur van het endurance-gedeelte bij Ferrari - liet optekenen dat men hun vier overige jokers wijs wil besteden.
*** Als Ferrari of andere constructeurs hun jokers willen inzetten, zal het vermoedelijk tijdens deze winterpauze moeten gebeuren. Er doet namelijk een gerucht de ronde dat men vanaf 2025 wijzigingen aan de wagen doorheen het seizoen wil verbieden.Dit seizoen is het tweemaal voorgevallen, waarbij Peugeot zware veranderingen doorvoerde aan de 9X8, terwijl ook Ferrari dit deed, zoals in het vorige deel uitgelegd werd. Volgens Sportscar365 is er nog niets officieel, zelfs de constructeurs zijn voorlopig in het ongewisse. Daarenboven is de windtunnel bij Sauber, die de FIA gebruikt om de wagens te homologeren, voorlopig buiten gebruik vanwege renovaties. Daardoor moet men uitwijken naar het Amerikaanse Windshear, waar IMSA hun homologatie uitvoert.
*** Harry Tincknell kan misschien wel nog een piloot zijn die volgend seizoen van merk verandert. De Brit komt voorlopig uit voor zowel Proton Competition in het FIA WEC als Multimatic Motorsports in IMSA, maar hij wordt getipt als één van de kanshebbers op een zitje op de Aston Martin Valkyrie LMH. De link is ook niet onlogisch, gezien hij onder contract staat bij Multimatic. Tincknell houdt wel alle opties open, want ook nog een extra jaar bij Proton Competition behoort zeker tot de opties.
*** De kans dat Sarah Bovy voor een derde jaar op rij brons kan blijven is nihil. Iets wat men ook beseft bij de Iron Dames, want men heeft al een nieuwe pilote voor de bronzen categorie aangekondigd. Célia Martin zal namelijk deze rol op zich nemen in het FIA WEC. De Française kwam al voor het team uit in de Michelin Le Mans Cup, waar zij van tijd tot tijd mooie dingen liet zien. Overigens betekent dit niet het einde voor onze landgenote bij de Iron Dames. Integendeel, de Brusselse blijft nog steeds aan het stuur in het FIA WEC, waar zij de rol van zilveren pilote zal opnemen. Martin en Bovy zullen het stuur met Michelle Gatting delen. Zo komt er voorlopig een einde aan het trio Bovy - Rahel Frey - Gatting. Daarnaast zal ook Marta García ingezet worden in minstens één van de competities waar de Iron Dames zullen uitkomen. Ook gaat men overal overschakelen naar Porsche, waar men in het FIA WEC onder de vlag van Manthey zal rijden.
*** Binnen twee weken mag een Japanner de Acura ARX-06 aan de tand voelen. Kakunoshin Ohta, die vooral zijn strepen verdiend heeft in Super GT en Super Formula, zal namelijk een test krijgen op de LMDh tijdens de officiële IMSA-test in Daytona midden november. Overigens de eerste Japanner onder contract bij Honda die de LMDh mag besturen. Zullen we hem hiermee zien tijdens de Rolex 24? Het is mogelijk, gezien alleen nog maar de vier vaste namen bekend gemaakt zijn door Honda Racing Corporation.
*** Tijdens de Rolex 24 komt er al zeker één extra bolide aan de start in GTD Pro. Bartone Bros with Getspeed heeft namelijk aangekondigd dat men zal deelnemen aan de klassieker in Florida. Het team heeft vooral zijn strepen verdiend op Europees grondgebied in GT Open en de Fanatec GT World Challenge Europe, waar men klassewinst behaalde tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Antony Bartone is al aangekondigd als eerste piloot, al wordt er vermoed dat Mercedes-AMG een reeks fabriekspiloten zal sturen om het team te ondersteunen.
Foto's: Gert Starckx - Nissan NISMO - Super GT - Chevrolet Europe - Arne Simons - Porsche AG - Iron Dames - Honda Racing Corporation US - Bartone Bros by Getspeed
Tweet