van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 5

Iron Lynx - Lamborghini SC63
Iron Lynx - Lamborghini SC63
Op een wedstrijd van de Asian Le Mans Series na, was het een rustige week na de zeer leuke Rolex 24 at Daytona. Een goed moment om even bij te komen en ons op te maken richting de volgende interessante wedstrijd op de kalender: de Bathurst 12 Hour. Al blijft de nieuwsmolen in de endurance racerij draaien alsof er geen einde aan komt. Een overzicht!
Toyota GR GT3 Concept
Toyota GR GT3 Concept
*** Binnenkort gaat de Lexus RC F GT3 van de circuits verdwijnen, gezien het merk met dit model gaat stoppen. Maar achter de schermen is Toyota, het moederbedrijf achter Lexus, al even bezig met een gloednieuwe GT3. In 2022 stelde men al een concept-wagen voor tijdens het autosalon van Tokio, wat volgens het hoofd van Toyota Racing Development, David Wilson meer info heeft opgeleverd. Het ziet er naar uit dat de nieuwe bolide terug onder Lexus-vlag zal vallen en men kon al rekenen op fabriekspiloten Jack Hawksworth en Ben Barnicoat voor de nodige testkilometers. Voor het racedebuut is het nog wel wachten tot 2026.
 
Peugeot 9X8
Peugeot 9X8
*** Dat de Peugeot 9X8 er binnenkort een tikkeltje anders gaat uitzien, stond al vast. De vraag was meer wanneer dit zou gebeuren en daar hebben we nu een antwoord op gekregen. Vanaf Imola zal de 9X8 met een achtervleugel debuteren en zullen we deze dus ook aan het werk zien in Spa-Francorchamps begin mei.

*** Lamborghini is rond met het hele homologatieproces voor zowel het FIA WEC als IMSA. Elke LMDh moet namelijk twee verschillende windtunnels passeren, zeker als men beide kampioenschappen wil betwisten, zoals het Italiaanse merk van plan is. Daarenboven is het eerste chassis voor de wedstrijden ook al klaar en mocht het al een shakedown afwerken op het tracé van Magny-Cours. Deze bolide zal aan de start verschijnen in Qatar voor de seizoensopener van het WK Endurance.

*** En dat Lamborghini ambitieus is dit jaar blijkt uit een ander bericht dat later op de week opdook. Bij Sportscar365 kon men lezen dat het merk uit Sant'Agata Bolognese zelfs overweegt om een tweede wagen in te zetten voor een wedstrijd in zowel het FIA WEC als IMSA. Beide wedstrijden zouden weliswaar op Amerikaanse bodem plaats vinden, namelijk Lone Star Le Mans in het WK en de Michelin Endurance Cup ronde in Indianapolis. Al blijft dit onder voorbehoud, volgens het hoofd van Lamborghini Motorsport Giorgio Sanna, en zal de ontwikkeling van de wagen gedurende het seizoen het verschil maken.

Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R
Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R
*** Als het van Chip Ganassi Racing - oftewel Cadillac Racing - afhangt, zou men zeer graag een uitbreiding willen van het aantal wagens in IMSA. Volgens teambaas Mike Hull wil men niets liever en is men ook al in gesprek met Cadillac voor een extra bolide. Tot nog toe is het Amerikaanse merk zeer voorzichtig met uitbreidingen, in IMSA heeft men al twee wagens - met Cadillac Racing en Action Express Racing -, terwijl in het FIA WEC maar één bolide meedoet die moet optornen tegen de concurrenten. Wel hoopt men wel op een extra slot tijdens de 24 uren van Le Mans, al hangt dit allemaal af van wat de ACO beslist. Indien dit het geval is, heeft men al de eerste piloot klaarstaan om mee te gaan richting Frankrijk.

*** En dat zou niemand minder dan Alex Palou zijn. De huidige kampioen in IndyCar ziet een trip naar Le Mans wel zitten. Dit jaar maakte hij zijn wederoptreden in Daytona als vierde man op de #01 Cadillac en deed het daar niet onaardig. Voor de Spanjaard zou het zijn debuut worden in Le Mans, al zal het ook afhangen of hij die wedstrijd aan zijn drukke schema met de IndyCar Series kan toevoegen. 

Felipe Fraga
Felipe Fraga
*** Mercedes-AMG heeft zijn lijst van fabriekspiloten bekend gemaakt de afgelopen week. Qua vertrekkers was natuurlijk de meest prominente naam Raffaele Marciello die verkastte naar BMW, terwijl Daniel Juncadella en Thomas Jäger ook geschrapt zijn. Al wel niet helemaal voor de Spanjaard, gezien hij op de rooster aangeschreven staat als Expert, ondanks zijn overstap naar Corvette. Wie promotie heeft gemaakt zijn de vier volgende piloten: Arjun Maini, Frank Bird, Felipe Fraga en David Reynolds.

*** Dinamic GT had bevestigd dat men met twee wagens richting de Fanatec GT World Challenge Europe zou trekken. Eén Mustang is onder meer voorbehouden voor onder meer Frédéric Vervisch. De tweede wagen zal uitkomen in de Bronze Cup, waar Ben Barker de prof zal zijn in combinatie met Philipp Sager en Christopher Zöchling.

Eastalent Racing - Audi R8 LMS Evo II
Eastalent Racing - Audi R8 LMS Evo II
*** Eastalent Racing keer terug naar GT Open. Vorig jaar had men zowel de titel bij de piloten als bij de teams behaald, totdat men enkele weken geleden deze van de piloten kwijt speelde door een klacht van Optimum Motorsport. Ook in 2024 zullen Simon Reicher en Christopher Haase met een Audi R8 LMS Evo II aan de start verschijnen.

Foto's: IMSA - Toyota Gazoo Racing - Arne Simons - Racing International Photography - DTM Media Team - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 5 februari 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons