Nieuwssprokkels van de afgelopen week uit de endurance racerij
*** IMSA heeft zijn reglementen betreft de regels voor rijdersbezettingen in de GTP en GTD Pro klasse gewijzigd voor hun endurance-wedstrijden in 2024. Voorheen mochten er drie piloten per wagen aan de start verschijnen in Daytona en twee in Watkins Glen, maar dat wordt verleden tijd. Vanaf 2025 moet elk team met vier piloten aan de start komen tijdens de Rolex 24 en wordt de 6 Hours of the Glen verplicht met drie afgewerkt. Daarnaast mogen ze bij de GT's maar eenmalig wisselen van klasse tussen GTD Pro en GTD. Tot slot worden ook de penalties voor het niet deelnemen aan wedstrijden verhoogt.
*** Ben Hanley gaat volgend jaar op twee fronten actief zijn. De Brit heeft al een programma dat vast ligt in IMSA met United Autosports, maar daar zal hij ook de European Le Mans Series aan toevoegen. Hanley is de eerste die bevestigd werd voor het Anglo-Amerikaanse team in de ELMS, dat met drie wagens aan de start wil verschijnen in 2024.
*** In Bahrein kregen we niet alleen het afscheid van de LM GTE's. Ook Christian Ried besloot om zijn helm aan de wilgen te hangen. De Duitser verklaarde tijdens het weekend aan Dailysportscar dat wegens de vele activiteiten van zijn team Proton Competition het tijd was om ermee te stoppen als rijder en zich te focussen op het managen van zijn team. Gezien Ried alle wedstrijden tot nu toe had afgewerkt van het FIA WEC, kreeg hij dan ook de bijnaam Mr. WEC. In totaal reed hij 85 wedstrijden in het kampioenschap, European Le Mans Series en Astian Le Mans Series niet meegerekend.
*** MDK Motorsports en High Class Racing slaan de handen in elkaar. Beide teams gaan namelijk een front vormen in zowel IMSA als de Asian Le Mans Series. Ze kennen elkaar al vanuit het Amerikaanse kampioenschap en gezien de vriendschap tussen eigenaren Mark Kvamme en Anders Fjordbach, besloten zij om onder één noemer te werken.De deelname aan de Asian Le Mans Series is al bevestigd, daar starten zij met een Oreca LMP2 voor Seth Lucas, Dennis Andersen en Fjordbach.
*** Nog iemand die al zeker aanwezig zal zijn in Sepang volgende maand is PJ Hyett. De teameigenaar en piloot van AO Racing met de beruchte Rexy zal namelijk zijn debuut maken in de LMP2-klasse. Daar zal hij instappen in één van de Proton Competition Oreca's. Voor de Amerikaan ook de eerste stap richting zijn volgende plannen: aan de start komen in IMSA met een Oreca en tevens de 24 uren van Le Mans rijden in een LMP2.
*** Ferrari liet in Bahrein verstaan dat men overweegt om eventueel een derde Ferrari 499P in te zetten in het FIA WEC. Het Italiaanse merk kende een mooie terugkeer naar het wereldkampioenschap, met winst tijdens de centenaire in Le Mans. Volgens Antonio Coletta voelt de Scuderia zich wel klaar om een derde wagen te mennen en ook niet in de verre toekomst, aangezien het hoofd van het team over 2024 of '25 spreekt. Overigens zal deze wagen wel een volledig seizoen afwerken en niet alleen ingezet worden in Le Mans.
*** Ginetta heeft afgelopen week een EVO versie voorgesteld van de Ginetta G56. De eerste versie kende zijn debuut in 2021, maar het merk reed niet echt meer op Europees niveau als voorheen. De wagen was vooral in het Brits GT-kampioenschap te vinden. Dat wil de constructeur uit Yorkshire veranderen en daarom bouwde het een Evo versie waar men toch verschillende wijzigingen doorgevoerd heeft rond de motor en de cockpit. Ondertussen heeft de wagen ook al zijn eerste wedstrijd verreden, in de Ultimate Cup Series in Magny Cours. Daar wonnen Lawrence en Freddie Tomlinson samen met Mike Simpson de wedstrijd.
Foto's: Super GT - NISMO - IMSA - Racing International Photography - Geert Franquet
Tweet