van der Horst

Nieuwssprokkels van de afgelopen week uit de endurance racerij

TGR Team au TOM'S - Toyota GR Supra GT500
TGR Team au TOM'S - Toyota GR Supra GT500
Het seizoen zit er voor de meeste teams al zo goed als op, andere kampioenschappen naderen hun seizoenseinde en sommigen beginnen aan hun winterseizoen. Dat betekent dat er steeds meer nieuws naar buiten komt betreffende komend seizoen, en natuurlijk willen wij u dit niet onthouden.
  • LTF
Team Impul - Nissan Z GT500
Team Impul - Nissan Z GT500
*** In Japan werd de finale van het Super GT-kampioenschap afgewerkt. In Motegi wonnen Ritomo Miyata en Sho Tsuboi de wedstrijd in de TGR Team au TOM'S Toyota GR Supra GT500 en zij pakten zo ook de titel. Voor de eerstgenoemde een uniek moment, gezien hij ook de Super Formula won dit jaar en zo nog maar de tweede piloot is die de dubbel realiseerde. Miyata en Tsuboi haalden het voor de NISMO Nissan van Tsugio Matsuda en Ronnie Quintarelli en de Astemo Real Racing Honda van Koudai Tsukakoshi en Nobuharu Matsushita. Bertrand Baguette eindigde met Kazuki Hiramine net naast het podium in hun Team Impul Nissan. In GT300 ging de overwinning naar de JLOC Lamborghini van Takashi Kogure en Yuya Motojima.

Start 2023 IMSA 12 Hours of Sebring
Start 2023 IMSA 12 Hours of Sebring
*** IMSA heeft zijn reglementen betreft de regels voor rijdersbezettingen in de GTP en GTD Pro klasse gewijzigd voor hun endurance-wedstrijden in 2024. Voorheen mochten er drie piloten per wagen aan de start verschijnen in Daytona en twee in Watkins Glen, maar dat wordt verleden tijd. Vanaf 2025 moet elk team met vier piloten aan de start komen tijdens de Rolex 24 en wordt de 6 Hours of the Glen verplicht met drie afgewerkt. Daarnaast mogen ze bij de GT's maar eenmalig wisselen van klasse tussen GTD Pro en GTD. Tot slot worden ook de penalties voor het niet deelnemen aan wedstrijden verhoogt.

*** Ben Hanley gaat volgend jaar op twee fronten actief zijn. De Brit heeft al een programma dat vast ligt in IMSA met United Autosports, maar daar zal hij ook de European Le Mans Series aan toevoegen. Hanley is de eerste die bevestigd werd voor het Anglo-Amerikaanse team in de ELMS, dat met drie wagens aan de start wil verschijnen in 2024.

Christian Ried en Christoph Ulrich
Christian Ried en Christoph Ulrich
*** In Bahrein kregen we niet alleen het afscheid van de LM GTE's. Ook Christian Ried besloot om zijn helm aan de wilgen te hangen. De Duitser verklaarde tijdens het weekend aan Dailysportscar dat wegens de vele activiteiten van zijn team Proton Competition het tijd was om ermee te stoppen als rijder en zich te focussen op het managen van zijn team. Gezien Ried alle wedstrijden tot nu toe had afgewerkt van het FIA WEC, kreeg hij dan ook de bijnaam Mr. WEC. In totaal reed hij 85 wedstrijden in het kampioenschap, European Le Mans Series en Astian Le Mans Series niet meegerekend.

*** MDK Motorsports en High Class Racing slaan de handen in elkaar. Beide teams gaan namelijk een front vormen in zowel IMSA als de Asian Le Mans Series. Ze kennen elkaar al vanuit het Amerikaanse kampioenschap en gezien de vriendschap tussen eigenaren Mark Kvamme en Anders Fjordbach, besloten zij om onder één noemer te werken.De  deelname aan de Asian Le Mans Series is al bevestigd, daar starten zij met een Oreca LMP2 voor Seth Lucas, Dennis Andersen en Fjordbach.

*** Nog iemand die al zeker aanwezig zal zijn in Sepang volgende maand is PJ Hyett. De teameigenaar en piloot van AO Racing met de beruchte Rexy zal namelijk zijn debuut maken in de LMP2-klasse. Daar zal hij instappen in één van de Proton Competition Oreca's. Voor de Amerikaan ook de eerste stap richting zijn volgende plannen: aan de start komen in IMSA met een Oreca en tevens de 24 uren van Le Mans rijden in een LMP2.

Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
*** Ferrari liet in Bahrein verstaan dat men overweegt om eventueel een derde Ferrari 499P in te zetten in het FIA WEC. Het Italiaanse merk kende een mooie terugkeer naar het wereldkampioenschap, met winst tijdens de centenaire in Le Mans. Volgens Antonio Coletta voelt de Scuderia zich wel klaar om een derde wagen te mennen en ook niet in de verre toekomst, aangezien het hoofd van het team over 2024 of '25 spreekt. Overigens zal deze wagen wel een volledig seizoen afwerken en niet alleen ingezet worden in Le Mans.

*** Ginetta heeft afgelopen week een EVO versie voorgesteld van de Ginetta G56. De eerste versie kende zijn debuut in 2021, maar het merk reed niet echt meer op Europees niveau als voorheen. De wagen was vooral in het Brits GT-kampioenschap te vinden. Dat wil de constructeur uit Yorkshire veranderen en daarom bouwde het een Evo versie waar men toch verschillende wijzigingen doorgevoerd heeft rond de motor en de cockpit. Ondertussen heeft de wagen ook al zijn eerste wedstrijd verreden, in de Ultimate Cup Series in Magny Cours. Daar wonnen Lawrence en Freddie Tomlinson samen met Mike Simpson de wedstrijd.

Foto's: Super GT - NISMO - IMSA - Racing International Photography - Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op maandag 6 november 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons