Norisring: Robert Wickens (Mercedes) lukt allereerste pole (update)
Opschudding na Q1 toen bleek dat co-puntenleider Mike Rockenfeller (19de) er niet was in geslaagd zich voor Q2 te kwalificeren. Zo te zien ging men bij het Audi Phoenix Team de verkeerde kant uit bij de zoektocht naar een efficënte set up want Rockenfeller's teammaat Molina strandde zowaar op de laatste plaats.Met Martin Tomzcyk, dit seizoen nog steeds op zoek naar een eerste punt, Joey Hand en Dirk Werner verdwenen in één klap drie BMW's van de Norisring-Bühne. Roberto Merhi moest dan weer als enige Mercedes-rijder afhaken. Slechts twee tienden scheidden tijdsnelste Robert Wickens van Timo Glock die zich maar nipt voor Q2 kon kwalificeren.
Met Augusto Farfus (15de) en Jamie Green (14de) kreeg ook Q2 twee onverwacht vroege uitvallers. Voor Audi-nieuwkomer Green die hier met Mercedes reeds viermaal wist te winnen,zit er dit weekend zo goed als zeker geen vijfde zege in. Farfus die vijfde staat in het klassement wacht een zware job wil hij het contact met de koplopers in het kampioenschap niet verliezen. Verrassend was de snelste sessietijd van Andy Priaulx; de Brit bakte er tot dusver nog helemaal niks van maar nu het BMW RMG Team de M3 naar verluidt beter aan diens rijstijl wist aan te passen lijkt er beterschap in zicht.
Dat is duidelijk ook het geval voor Mercedes dat na de sterke prestatie op de Lausitzring met de pole voor Vietoris en de zege van Paffett vandaag de groeiende vorm bevestigde: liefst vijf van de zes Mercedes-rijders wisten tot de top 10 door te stoten, tegenover slechts drie, resp. twee Audi- en BMW-vertegenwoordigers.
Halfweg Q3 prijkte Paffett bovenaan de tabellen voor Wickens maar het was finaal Bruno Spengler die als tijdsnelste afsloot voor Wickens, Mortara en Paffett.De jonge Pascal Wehrlein kwam overigens slechts 0.017" tekort voor het laatste Q4-ticket en dat terwijl hij,net als diens Mücke Motorsport-teamgenoot Daniel Juncadella, in de slotminuten van de sessie werkloos in de box stond. Naar verluidt bij gebrek aan vers rubber.
In de shoot out moest Gary Paffett als eerste de baan op; de Brit lukte een 48.490 en deed hiermee 3/100sten beter dan Edoardo Mortara (Audi) die als tweede aan de beurt was.Robert Wickens lukte een betere eerste sector dan Paffett, verloor in de tweede terrein op de Brit maar realiseerde via een prima derde sector een 48.384", tot dan de snelste tijd. Een 100% Mercedes-'frontrow' met Wickens-Paffett leek opnieuw in de maak maar het was wachten op de prestatie van Bruno Spengler. Die had na twee sectoren al 0.177" achterstand op Wickens maar een uitstekende derde sector leverde de BMW-rijder alsnog de tweede startplaats op, ten koste van Paffett.
UPDATE: Problemen met het differentieel voor Rockenfeller en schakelproblemen voor Molina noopten de Audi-mekanilers ertoe na de kwalificatie aan de resp. auto's te werken. Beide rijders krijgen hiervoor het gebruikelijke tarief aangerekend, zijnde tien plaatsen achteruit op de grid. Veel maakt het hen niet uit want Molina stond toch al laatste genoteerd terwijl puntenleider Rockenfeller slechts drie plaatsjes moet inleveren.
Uitslag kwalificatie & startgrid:
1 R. Wickens AMG Mercedes C-Klasse 0:48.384
2 B. Spengler BMW M3 DTM 0:48.443 0.059
3 G. Paffett AMG Mercedes C-Klasse 0:48.460 0.076 0.017
4 E. Mortara Audi RS 5 DTM 0:48.490 0.106 0.030
5 P. Wehrlein AMG Mercedes C-Klasse 0:48.356 0.194 0.088
6 A. Priaulx BMW M3 DTM 0:48.406 0.244 0.050
7 D. Juncadella AMG Mercedes C-Klasse 0:48.410 0.248 0.004
8 F. Albuquerque Audi RS 5 DTM 0:48.454 0.292 0.044
9 M. Ekström Audi RS 5 DTM 0:48.456 0.294 0.002
10 C. Vietoris AMG Mercedes C-Klasse 0:48.485 0.323 0.029
11 A. Tambay Audi RS 5 DTM 0:48.443 0.000
12 M. Wittmann BMW M3 DTM 0:48.446 0.003
13 T. Scheider Audi RS 5 DTM 0:48.459 0.016 0.013
14 J. Green Audi RS 5 DTM 0:48.465 0.022 0.006
15 A. Farfus BMW M3 DTM 0:48.628 0.185 0.163
16 T. Glock BMW M3 DTM 0:48.724 0.281 0.096
17 M. Tomczyk BMW M3 DTM 0:48.632 0.000
18 J. Hand BMW M3 DTM 0:48.636 0.004
19 M. Rockenfeller Audi RS 5 DTM 0:48.644 0.012 0.008
20 D. Werner BMW M3 DTM 0:48.656 0.024 0.012
21 R. Merhi AMG Mercedes C-Klasse 0:48.848 0.216 0.192
22 M. Molina Audi RS 5 DTM 0:48.874 0.242 0.026
Foto: Hans van Onsem
Tweet