van der Horst

Norisring: Robert Wickens (Mercedes) lukt allereerste pole (update)

Eerste pole voor Robert Wickens
Eerste pole voor Robert Wickens
Robert Wickens veroverde op een zonovergoten Norisring zijn eerste pole uit zijn DTM-carrière. In de shoot out met vier ging de 24-jarige Canadees voor 6/100sten BMW-rijder Bruno Spengler vooraf. Ook Gary Paffett verwierf met P3 een uitstekende uitgangspositie. Edoardo Mortara redde de Audi-eer met een vierde startplaats. Constructeur Mercedes wist de sterke prestatie vanop de Lausitzring door te trekken en plaatste vijf van zijn zes auto's in de top 10. Mike Rockenfeller die met Spengler de leiding in het kampioenschap deelt, verging het minder goed. De Audi-piloot mocht reeds na Q1 inpakken, net als Martin Tomczyk overigens. Het Belgische RBM presteerde bescheiden met P15 voor Augusto Farfus en P18 voor Joey Hand. Morgen worden op de mythische omloop in de buitenwijk van Nürnberg 100.000 racefans verwacht.

Opschudding na Q1 toen bleek dat co-puntenleider Mike Rockenfeller (19de) er niet was in geslaagd zich voor Q2 te kwalificeren. Zo te zien ging men bij het Audi Phoenix Team de verkeerde kant uit bij de zoektocht naar een efficënte set up want Rockenfeller's teammaat Molina strandde zowaar op de laatste plaats.Met Martin Tomzcyk, dit seizoen nog steeds op zoek naar een eerste punt, Joey Hand en Dirk Werner verdwenen in één klap drie BMW's van de Norisring-Bühne. Roberto Merhi moest dan weer als enige Mercedes-rijder afhaken. Slechts twee tienden scheidden tijdsnelste Robert Wickens van Timo Glock die zich maar nipt voor Q2 kon kwalificeren.

Met Augusto Farfus (15de) en Jamie Green (14de) kreeg ook Q2 twee onverwacht vroege uitvallers. Voor Audi-nieuwkomer Green die hier met Mercedes reeds viermaal wist te winnen,zit er dit weekend zo goed als zeker geen vijfde zege in. Farfus die vijfde staat in het klassement wacht een zware job wil hij het contact met de koplopers in het kampioenschap niet verliezen. Verrassend was de snelste sessietijd van Andy Priaulx; de Brit bakte er tot dusver nog helemaal niks van maar nu het BMW RMG Team de M3 naar verluidt beter aan diens rijstijl wist aan te passen lijkt er beterschap in zicht.

Dat is duidelijk ook het geval voor Mercedes dat na de sterke prestatie op de Lausitzring met de pole voor Vietoris en de zege van Paffett vandaag de groeiende vorm bevestigde: liefst vijf van de zes Mercedes-rijders wisten tot de top 10 door te stoten, tegenover slechts drie, resp. twee Audi- en BMW-vertegenwoordigers.
Halfweg Q3 prijkte Paffett bovenaan de tabellen voor Wickens maar het was finaal Bruno Spengler die als tijdsnelste afsloot voor Wickens, Mortara en Paffett.De jonge Pascal Wehrlein kwam overigens slechts 0.017" tekort voor het laatste Q4-ticket en dat terwijl hij,net als diens Mücke Motorsport-teamgenoot Daniel Juncadella, in de slotminuten van de sessie werkloos in de box stond. Naar verluidt bij gebrek aan vers rubber.

In de shoot out moest Gary Paffett als eerste de baan op; de Brit lukte een 48.490 en deed hiermee 3/100sten beter dan Edoardo Mortara (Audi) die als tweede aan de beurt was.Robert Wickens lukte een betere eerste sector dan Paffett, verloor in de tweede terrein op de Brit maar realiseerde via een prima derde sector een 48.384", tot dan de snelste tijd. Een 100% Mercedes-'frontrow' met Wickens-Paffett leek opnieuw in de maak maar het was wachten op de prestatie van Bruno Spengler. Die had na twee sectoren al 0.177" achterstand op Wickens maar een uitstekende derde sector leverde de BMW-rijder alsnog de tweede startplaats op, ten koste van Paffett.

UPDATE: Problemen met het differentieel voor Rockenfeller en schakelproblemen voor Molina noopten de Audi-mekanilers ertoe na de kwalificatie aan de resp. auto's te werken. Beide rijders krijgen hiervoor het gebruikelijke tarief aangerekend, zijnde tien plaatsen achteruit op de grid. Veel maakt het hen niet uit want Molina stond toch al laatste genoteerd terwijl puntenleider Rockenfeller  slechts drie plaatsjes moet inleveren.


Uitslag kwalificatie & startgrid:

1 R. Wickens AMG Mercedes C-Klasse 0:48.384   
2 B. Spengler BMW M3 DTM 0:48.443 0.059  
3 G. Paffett AMG Mercedes C-Klasse 0:48.460 0.076 0.017 
4 E. Mortara Audi RS 5 DTM 0:48.490 0.106 0.030 

5 P. Wehrlein AMG Mercedes C-Klasse 0:48.356 0.194 0.088 
6 A. Priaulx BMW M3 DTM 0:48.406 0.244 0.050 
7 D. Juncadella AMG Mercedes C-Klasse 0:48.410 0.248 0.004 
8 F. Albuquerque Audi RS 5 DTM 0:48.454 0.292 0.044 
9 M. Ekström Audi RS 5 DTM 0:48.456 0.294 0.002
 
10 C. Vietoris AMG Mercedes C-Klasse 0:48.485 0.323 0.029 
11 A. Tambay Audi RS 5 DTM 0:48.443 0.000  
12 M. Wittmann BMW M3 DTM 0:48.446 0.003  
13 T. Scheider Audi RS 5 DTM 0:48.459 0.016 0.013 
14 J. Green Audi RS 5 DTM 0:48.465 0.022 0.006 
15 A. Farfus BMW M3 DTM 0:48.628 0.185 0.163 
16 T. Glock BMW M3 DTM 0:48.724 0.281 0.096
 
17 M. Tomczyk BMW M3 DTM 0:48.632 0.000  
18 J. Hand BMW M3 DTM 0:48.636 0.004  
19 M. Rockenfeller Audi RS 5 DTM 0:48.644 0.012 0.008 
20 D. Werner BMW M3 DTM 0:48.656 0.024 0.012 
21 R. Merhi AMG Mercedes C-Klasse 0:48.848 0.216 0.192 
22 M. Molina Audi RS 5 DTM 0:48.874 0.242 0.026 

Foto: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 13 juli 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons