Norisring: Bart Mampaey overgelukkig na "exceptionele" dubbelslag
Maxime had jammer genoeg geen te beste start. Bruno kon meteen wegrijden maar Maxime wist naderhand bij hem aansluiting te vinden waarna we de hele wedstrijd hebben gecontroleerd. Bovendien leverde de RBM-crew twee heel goed uitgevoerde pitstops af, net zoals op de Hungaroring overigens waar we één en twee werden. 'Chapeau' dus voor het hele team, de engineering en uiteraard de piloten want het waren heel moeilijke omstandigheden vandaag. Maxime kwam voor Bruno pitten, een bewuste prioriteit omdat we zagen dat Ekström ook zou gaan wisselen en we hem vooral voor de Audi wilden houden. Toen dan ook Spengler nadien kwam pitten is die ietwat te conservatief terug de baan op gegaan en mede zijn nog koude banden verloor hij wat tijd waardoor Maxime op hem kon naderen. Na een zestal ronden vond ook Bruno dan temperatuur in zijn slicks en kon hij opnieuw afstand nemen. Ook al omdat Max zijn positie voor Ekström moest verdedigen, iets wat hij fantastisch heeft gedaan.
Of dit nu de verwachte ommekeer is kan ik pas zeggen... in Moskou (lacht). Nee, Norisring is heel speciaal, vereist specifieke setups. Het feit dat we met drie auto's rijden laat ons toe verschillende dingen af te tasten, uit te proberen. Bruno zat er meteen op vrijdag bij waardoor we naderhand met zijn setup konden experimenteren, met het gekende gevolg: een, drie en vier. Geheimen zijn er niet. De bandendrukken moeten goed zijn, het is zoals altijd een heel klein venster met heel veel details waarmee je rekening moet houden maar vandaag is alles mooi in de juiste plooi gevallen. Norisring is sowieso toch al een omloop waar de bandendegratie een minder belangrijke rol speelt."
De communicatiemogelijkheden tijdens de race zelf werden deze week nog meer teruggeschroefd... "Da's uiteraard voor iedereen gelijk. We hebben een aantal afspraken gemaakt met de piloten, wij weten wat er gebeurt omdat wij ze kunnen horen maar we kunnen ze alleen niet antwoorden.
We kennen dus wel hun desiderata en spelen daar dan ook op in wanneer ze pitten. Morgen starten we weer bij nul, ik denk dat we ook gewicht bijkrijgen voor de zondagrace die wellicht droog blijft maar dat zien we dan wel weer!"
Foto's: BMW Motorsport, Hans van Onsem, Arne Simons
Tweet