van der Horst

Nürburgring: Kwalificatierecord voor José Maria Lopez, Tom Coronel lukt knappe derde tijd

Tom Coronel: nieuwe topprestatie
Tom Coronel: nieuwe topprestatie
José Maria Lopez verbaasde nog maar eens vriend en vijand vrijdagnamiddag op een zonovergoten Nürburgring-Nordschleife. De Argentijn stond de hele sessie met de snelste tijd gekrediteerd maar schudde in fine toch nog een nieuw kwalificatie-ronderecord (8:35.541") uit de mouw, liefst 1.8" sneller dan de chrono die hij hier vorig jaar lukte. Stalgenoot Yvan Muller keek bij het afvlaggen tegen een achterstand van liefst 3.573" aan en was met zijn chrono amper een seconde sneller dan Tom Coronel in zijn privé-Chevrolet. Tiago Monteiro strandde op P10 en vertrekt morgen in de openingsrace vanop de pole. Net als FP2 diende ook de kwalificatie, verreden in een één uur durende sessie, met code rood geneutraliseerd nadat twee ETCC-rijders de controle over hun wagen verloren.
José Maria Lopez klaar voor een spraakmakende ronde
José Maria Lopez klaar voor een spraakmakende ronde
Lopez nestelde zich in het begin van de sessie al dadelijk helemaal bovenaan de tijdtabel, voor maatje Muller, Michelisz, Catsburg, Chilton en Coronel. Na deze eerste run bleef het geruime tijd muisstil op de Nordschleife waar inmiddels tienduizenden auto- en bierfans een plaatsje langsheen omloop hadden gevonden. Slechts enkele ETCC-rijders draaiden hun rondjes, een oefening die voor Ulrike Krafft en Peter Fulin eindigde met een klapper. Krafft werd voor een check up naar het medisch center afgevoerd en de toch al slaapverwekkende sessie werd met code rood gestopt.

Toen de baan werd vrijgegeven trok het hele veld zich alsnog op gang voor maximaal twee rondjes. Tom Coronel had zich net naar P3 verbeterd toen Hugo Valente er, als gevolg van een lekke band, hard af ging. Brute pech bovendien voor Lada-stalgenoot Nick Castburg die door de gele vlaggen van het gas af moest en zo zijn snelle ronde verknald zag.

Tom Coronel - Yvan Muller - Sabine Schmitz
Tom Coronel - Yvan Muller - Sabine Schmitz
Terwijl Lopez naar een nooit geziene chrono stormde, sprong Tom Chilton over Coronel naar de derde plek om die meteen daarna opnieuw aan de Vliegende Hollander te moeten afstaan. Ook Michelisz wipte nog over Chilton en verzekerde zich zo voor de hoofdrace van een plaatsje op de tweede startrij achter de beide Citroën's.



WTCC op Nurburgring
WTCC op Nurburgring
Lada-snelste Nick Catsburg had wellicht beter gekund maar moest zich met een in de slotminuut verworven zesde startplaats voor de hoofdrace tevreden zien te stellen. Thed Björk dook bij het afvlaggen uit het niets op naar een zevende stek voor Huff, Bennani en Monteiro. De Portugees claimt met zijn tiende tijd de pole voor de openingsrace, een heuse meevaller mocht het zaterdagmiddag gaan regenen. Huff van zijn kant zal in de openingsrace evenwel vanuit 17de stelling aanzetten, als gevolg van een motorwissel na diens crash gisteren.

Uitslag kwalificatie:

1 José-María López Citroën C-Elysée WTCC 8:35.541
2 Yvan Muller Citroën C-Elysée WTCC 3.573
3 Tom Coronel T  Chevrolet RML Cruze TC1 4.526
4  Norbert Michelisz  Honda Civic WTCC  5.037
5 Tom Chilton T Citroën C-Elysée WTCC  5.622
6 Nicky Catsburg LADA Vesta WTCC 6.881
7 Thed Bjork Volvo S60 Polestar  6.941
8 Rob Huff Honda Civic WTCC 8.018
9 Mehdi Bennani T Citroën C-Elysée WTCC 8.925
10 Tiago Monteiro Honda Civic WTCC 9.864  (pole voor de openingsrace)
11 Fredrik Ekblom Volvo S60 Polestar 9.891
12 Gabriele Tarquini LADA Vesta WTCC 10.459
13 Hugo Valente LADA Vesta WTCC 11.147
14 Sabine Schmitz T Chevrolet RML Cruze TC1 12.840
15 John Filippi T Chevrolet RML Cruze TC1 13.146
16 Grégoire Demoustier T Citroën C-Elysée WTCC 15.885
17 Ferenc Ficza T Honda Civic WTCC 20.496

Kampioenschap (o.v.)

1.Lopez 143p
2.Monteiro 124
3.Huff 98
4.Michelisz 87
5.Bennani 83
6.Muller 83
7.Catsburg 52
8.Chilton 45
9.Coronel 44
10.Tarquini 36...

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 27 mei 2016.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons