Nürburgring: Lopez lukt dubbelslag in onthoofde hoofdrace
Norbert Michelisz hierover: "Ja, het is gevaarlijk. Maar als je het mij vraagt kan je Yokohama bezwaarlijk de zwarte piet toeschuiven. Ik vermoed dat zij over niet voldoende feedback beschikten inzake de krachten die op deze snelle omloop inspelen op de banden. Er zou voorafgaand getest moeten worden. Het is wellicht ook een kwestie van bandendruk. Citroën dat hier met 80 kg extra op de baan komt, kende geen problemen. Ikzelf bouwde een marge in door de druk niet te laag te zetten en ondervond net zo min problemen. Maar het is normaal dat je als rijder er voor wilt gaan en minder geneigd bent tot compromissen. Een combinatie van beide factoren heeft vandaag wellicht tot ongelukken geleid."
Gabriele Tarquini van zijn kant vond dat de Nordschleife speciale rubbers vereist. De Italiaan had naar verluidt voor de start van de tweede race voorgesteld om deze nog enkel op het Grand Prix-circuit te laten doorgaan maar wellicht door tijdgebrek werd daar niet op ingegaan.
Blijkbaar had het veld voor de hoofdrace toch meer marge ingebouwd want nader onheil bleef uit. Polesitter José Maria Lopez maakte zich kort voor de start wel boos omdat de na het forfait van Muller en Coronel vrijgebleven startplaatsen toch door Michelisz en Chilton werden ingenomen. Bij het aansnijden van de eerste bocht liet de Argentijn zich overigens door Michelisz verrassen maar zette al meteen daarna orde op zaken.
Lopez, Michelisz, Chilton, Huff, Catsburg en Bennani was de rangorde na de eerste ronde en die zou, afgezien van een succesrijke aanval van Mehdi Bennani op een andermaal slecht weggekomen Catsburg, ongewijzigd blijven.
Lopez controleerde de wedstrijd en nam geen risico's door de kleine kloof die hem van Michelisz scheidde persé te willen uitdiepen. Michelisz van zijn kant probeerde in de eerste drie, bochtige sectoren uit de klauwen van Tom Chilton te blijven zodat die op het lange rechte eind niet van zijn slipstream gebruik zou kunnen maken. En Huff toonde zich gefrustreerd door de krachtiger Citroën-motor waardoor Chilton buiten bereik bleef.
Achter Mehdi Bennani die deze keer in SLR-stalgenoot Chilton zijn meerdere moest erkennen en Catsburg , knokten de Lada's en Volvo's voor de verdere ereplaatsen. Wedstrijdlange duels die uiteindelijk in het voordeel van de Scandinaven uitdraaide. Zowel Ekblom als Bjôrk gaven Gabriele Tarquini en Hugo Valente in de slotkilometers het nakijken.
Dankzij diens dubbele zege en het scoreloos blijven van naaste achtervolger Tiago Monteiro diept Lopez zijn voorsprong op de Portugees uit tot 69 punten. Slechts vier punten scheiden nu de drie officiële Honda's van diezelfde Monteiro, Huff en Michelisz, zij bezetten plaatsen twee tot vier. Het wordt uiteraard wachten op de beslissing van het FIA Court of Appeal waar de beroepen van Honda tegen de diskwalificaties in Hongarije en Marokko binnen onafzienbare tijd zullen worden behandeld.
Uitslag Hoofdrace:
1 José María López Citroën C-Elysée WTCC 3 ronden
2 Norbert Michelisz Honda Civic WTCC +0.435
3 Tom Chilton Citroën C-Elysée WTCC +0.915
4 Robert Huff Honda Civic WTCC +1.908
5 Mehdi Bennani Citroën C-Elysée WTCC +2.431
6 Nicky Catsburg Lada Sport Vesta TC1 +4.905
7 Fredrik Ekblom Polestar Volvo S60 +6.072
8 Thed Björk Polestar Volvo S60+8.008
9 Gabriele Tarquini Lada Sport Vesta TC1 +8.675
10 Hugo Valente Lada Sport Vesta TC1 +13.860
11 Sabine Schmitz T Chevrolet RML Cruze TC1 23.305
12 John Filippi T Chevrolet RML Cruze TC1 28.180
13 Ferenc Ficza T Honda Civic WTCC 33.913
14 Grégoire Demoustier T Citroën C-Elysée WTCC 38.285
Kampioenschap:(o.v.)
1.Lopez 193
2Monteiro 124
3.Huff 122
4.Michelisz 120
5.Bennani 103
6.Muller 83
7.Chilton 78
8.Catsburg 62
9.Coronel 44
10.Tarquini 44
11.Valente 41
12.Ekblom 30
13.Björk 23
14.Demoustier 7
15.Filippi 5...
Merkenkampioenschap:
1.Citroën 447
2.Honda 378
3.Lada 205
4.Volvo 11
Foto's: Hans van Onsem
Tweet