van der Horst

Nürburgring: De laatste rechte lijn voor de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’

Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Komend weekend staan de laatste races van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ op het menu. Daarvoor trekt de karavaan richting de Duitse Eifel om het seizoen traditioneel af te sluiten op de Nürburgring. En tijdens de laatste twee races op een totaal van tien zijn er nog een pak prijzen en titels te verdelen en worden de twee schrapresultaten in rekening gebracht.
Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Nog even kort schetsen dat de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ dit seizoen bestaat uit vijf weekends, verdeeld over Zolder, Francorchamps en de Nürburgring. Tijdens ieder weekend worden twee manches verreden. Dus tien in totaal waarvan de acht beste resultaten worden weerhouden voor de eindafrekening inzake de vier Belgische titels en de titels in de klassen binnen de BRAVO.

Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
44 wagens maken zich op voor de laatste rechte lijn in het kader van de Nürburgring Westfalen Trophy. Dit mag veel lijken, maar betekent toch de laagste score van het seizoen. Maar de voornaamste piloten en vooral de klassementsrijders tekenen paraat. Er zijn immers nog een pak bekers te verdelen in de verschillende platformen en hun onderlinge klassen per cilinderinhoud.
We geven een overzicht en trachten een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen wie nog in aanmerking komt voor een titel.





Dieter Kuijl op pole om zichzelf op te volgen als kampioen in platform 1 voor FIA wagens.
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
In platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens beschikt regerend kampioen Dieter Kuijl over de beste papieren met vijf overwinningen en een tweede plaats in acht races. Maar de St. Paulrijder heeft wel reeds twee 0-resultaten achter zijn naam en heeft dus geen marge meer. Dat wil zeggen dat Dieter Kuijl moet scoren in Duitsland. Hoeveel? Dat hangt natuurlijk af van de uitslag van de eerste race van het weekend en ook wat de concurrentie presteert. En die concurrentie luistert naar de naam Brauneiser/Trojan/Teitscheidt. Dit trio heeft er met hun Ford Escort RS2000 MK2
Brauneiser/Trojan/Tijtscheid - Ford Escort RS2000 MK2
Brauneiser/Trojan/Tijtscheid - Ford Escort RS2000 MK2
tot hiertoe een zeer regelmatig seizoen opzitten en reed iedere wedstrijd uit. Zij moeten nu trachten om hun twee minst goede resultaten te verbeteren om zodoende nog dichter te sluipen bij de Capri 2600 RS Weslake van Dieter Kuijl. De kans is groot dat hier de laatste race zal beslissen over winst en verlies. De derde spreekwoordelijke hond in het spel, Christoph Roessle heeft in Francorchamps zijn laatste kans in de titelstrijd verloren toen hij zijn Ford Escort MK1 hard in de muur parkeerde.

Van Haelst en Roessle strijden voor de titel in platform 2
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Gust Van Haelst - Mazda RX3
Een identiek verhaal zien we in platform 2 waar Gust Van Haelst vorig weekend zijn tweede schrapresultaat realiseerde tijdens de zondvloed in Spa. De Mazda-rijder stuurde zijn wankel wijselijk naar de kant, maar scoorde hierbij zijn tweede 0-resultaat van het seizoen en dus moet ook hij blijven scoren op de Nürburgring en vooral het resultaat van Marc Roessle in zijn machtige Ford Escort MK1 in de gaten houden. Deze heeft op zijn beurt reeds één 0-resultaat en
Marc Roessle - Ford Escort RS2000 MK I Holbay
Marc Roessle - Ford Escort RS2000 MK I Holbay
moet één uitslag weten te verbeteren om dichter te kunnen sluipen. Puur mathematisch komen ook Kowalewski (Escort MK2), Holvoet (Toyota Celica) en Wim Kuijl (Capri RS 3100 GAA Cosworth) nog in aanmerking voor de titel, maar meer dan waarschijnlijk zullen zij onder elkaar moeten uitmaken wie de laagste podiumtrede zal bemannen bij de eindafrekening. Maar gezien de evolutie die de Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth van uittredend kampioen Wim Kuijl heeft ondergaan en de nieuwe banden, zal hij wel vol voor een dubbele zege gaan op dit snelle tracé.

Moortgat versus Fastres in platform 3
Luc Moortgat
Luc Moortgat
Guy Fastres - BMW M3
Guy Fastres - BMW M3
In platform 3 komt het tot een clash tussen regerend kampioen Luc Moortgat in zijn Porsche 964 en de BMW E30 M3 van Guy Fastres. Hier staat Fastres mooi aan de leiding voor de Waaslander. Maar indien we reeds rekening houden met de schrapresultaten komt Moortgat op kop. Indien twee voormelde titelpretendenten een slechte beurt zouden maken, kan de supersnelle Corvette C4 van Luc Branckaerts nog voor de verrassing zorgen. In ieder geval moet Moortgat trachten om Fastres voor te blijven in de eerste race om zijn kansen gaaf te houden, want de BMW-rijder heeft nog een 34 op 40 en 30 op 40 als voorlopig schrapresultaat. En dat terwijl Moortgat het seizoen opende met een brilscore door een olielek. Het wordt in ieder geval een spannende eindspurt tussen deze drie snelle jongens.

Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy en Stalliviere kampioen en vice-kampioen in platform 4
Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy - BMW E36 STW ex-Bigazzi
Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy - BMW E36 STW ex-Bigazzi
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Platform 4 ligt in een definitieve plooi. Ondanks het feit dat het trio Erik Qvick/Dirk Van Rompuy/Tom Van Rompuy reeds zeker is van de titel, zal VR Racing by Qvick Motors toch afzakken naar de Nürburgring. Mits twee zeges kan het trio met hun prachtige BMW E36 STW ex-Bigazzi het seizoen afsluiten met een maximale puntenscore. Voor de overige ereplaatsen wordt het nog knokken tot en met de laatste race. Regenkoningin Ilaria Stalliviere, die in Spa tijdens de zondvloed de race wist te winnen met haar Renault Clio is nu reeds zeker van de vice Belgische titel in platform 4 voor wagens uit de jaren ’90. Voor de derde plaats wordt het nog een leuk onderonsje tussen de BMW’s E36 2.5l van enerzijds uittredend kampioen Tim Kuijl en anderzijds Ben Thaens / Bert Theunissen.
Na de Nürburgring weten we dan ook wie binnen zijn respectievelijke platform de titels pakken in de klassen inzake de cilinderinhoud.

Foto's: Bravo-David Noels



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons