Opel Insignia 2.0 GSi: Onbekend is onbemind

Raad ik aan!

Opel noemt het een vlaggenschip, en dat is het ook: een schip. De lijn is mooi uitgesponnen, als een blitse jacht. De achterkant lijkt op een brede, stevige rug met geblokte schouders waar je een goed potje kan op uithuilen. De achterbank biedt meer ruimte, comfort en warmte dan de poëziebank van Wim Helsen’s Winteruurzetel. En de achterkoffer heeft meer inhoud dan Ella Leyers, Etienne Vermeersch en David Attenborough samen. Er valt zo ontzettend weinig op aan te merken aan deze wagen.
Herkenbaar en stoer


Rode lap

De voorbije jaren zijn we zelden overtuigd geraakt door automatische versnellingsbakken en ook deze heeft het wat moeilijk om de juiste trap te vinden, zeker bij het sportief opschakelen na een korte bocht waar de Insignia in zijn zoektocht zich wat zou durven vergalloperen met wat onderstuur. Zelfs als die op de vier wielen trekt. Manueel schakelen verloopt eerder gestaag en is best wel moeilijk omdat de wagen heel stil en zo goed als schokloos schakelt, waardoor je zelden weet in welke versnelling je zit. Voor wie wil toeren en cruisen is dat een absolute plus, maar de GSi nodigt wel uit tot meer dan dat.
Voor de rest doet de Insignia het echter perfect. Uiteraard voel je dat je met meer lengte en gewicht op baan bent dan met de Corsa, maar het rijplezier blijft gegarandeerd. We hadden wel het gevoel dat de draaicirkel wat wijd stond, wat het sportieve karakter op een bochtig parcours wat wegneemt. Maar dat wordt gecompenseerd door een uitstekende wegligging op elk soort traject. Hij hoeft echt niet onder te doen voor de ‘ouwe’ Skoda Octavia RS en is minstens even geinig (al helpt de slimme AWD uiteraard wel, maar daar hadden ze bij de concurrentie dan ook maar aan moeten denken). Hier kun je echt overal mee terecht.
Billy

Foto's: Sandro Delaere
Tweet