Test: Een kampioenenwagen voor de gezinsman


RS-reeks
Bij Skoda trekken ze die winnaarsmentaliteit graag door in hun gamma met de RS-reeks. De Fabia RS staat sinds kort niet meer in de catalogus maar de Skoda Octavia RS wel. Recent werd de RS 245 voorgesteld, een trekpaard met, u raadt het, 245 pk onder de kap. Wij gingen nog met de 230 2.0 TSI-versie de baan op, wat we bezwaarlijk erg vonden.

De RS-beleving zit ‘m in de details zoals het rode borduurwerk op het stoere leren stuur, de fijne verwijzing op de pook, het naaiwerk op de zetels en de carbontoetsen op de binnendeur met een heel fijn rood oplichtend streepje. Allemaal heel fijntjes en subtiel. Ook aan de buitenkant niet te veel franje. Een brede, aggressieve snoet, en achteraan de knap ingewerkte uitlaten, meer is er eigenlijk niet aan. Maar less is more, en dat merken we snel.

Bijter

Dat gevoel valt een beetje weg op Sankt-Vith dat zich laat kenmerken door lange stroken nieuw asfalt. Glad asfalt. En helaas ook nat asfalt. De wagen gedraagt zich, maar laat in deze omstandigheden ook blijken dat je met een zwaargewicht van 1.400 kg en 4,57 meter op baan bent. Maar zeggen dat de Skoda RS Combi hier zijn ware aard toont zou totaal van de pot gerukt zijn.
Op Burg-Reuland, de slotproef van elke lus in de East Belgian Rally, toont hij zijn echte gelaat. De proef is heel open en glooiend met veel overzichtelijke bochten. We laten de 230 pk en het koppel van 350 Nm spreken en doen met de wagen wat we willen. Het correcte stuurgedrag, het stevige chassis en dat prachtige gegrom (ja, de sportmodus ging nog eens aan) onder de kap, hemels. Omdat we met een licht verouderd model rijden, konden we eens spieken naar andere testreviews. Velen vinden de “RS”, het racegevoel, niet terug in deze wagen, maar we zijn er zeker van dat zij deze wagen niet naar zijn natuurlijke habitat hebben gebracht en hebben getest op een steriel circuit.

Of toch niet… Neen, want ook het verbruik ligt vrij hoog. We weten niet hoe ze bij Skoda uitkomen op een gemiddeld verbruik van 6.6l/km, want wij krijgen het verbruik nooit onder de 8,2 liter en één kleine uitspatting jaagt het verbruik direct de hoogte in. Als we even doortrappen in Sportmodus stijgt het verbruik zelfs naar een veelvoud. We gaan ervan uit dat diegene die een 2.0 TSI RS koopt wel weet waar hij aan begint, maar toch. Het voelt soms zuur aan als jouw Green Score tegen de 90 punten aanleunt, maar je alsnog om de 500 kilometer aan de pomp staat, ondanks een tank van 50 liter. Een grotere tank is misschien een mogelijkheid, niet dat je daardoor minder zal verbruiken, maar het zal minder zuur aanvoelen als je een tankbeurt eens een dagje langer kan uitstellen.
Glimlach
Het is de prijs die je betaalt om constant met een glimlach op je gezicht rond te rijden. Geef toe, met welke wagen ga je in 7 seconden naar 100km/u terwijl je er alsnog een half huishouden in weg krijgt, en dat voor die prijs. Een wagen met twee gezichten, en dat bedoelen we goed. Je vrouw of grootmoeder zullen het soepele rijgedrag en de ruimte prijzen maar eens die uitstappen mag het beest losgelaten worden en brullen, luid brullen. De grote broer van de Golf GTI? Klopt, maar het doet de Octavia wel oneer aan want deze heeft toch een eigen karaktertje. Een echte kampioenenwagen met een engelengezicht, in een Tsjechische vikingpels.
Foto's: Sandro Delaere
Tweet