van der Horst

OPINIE: Verdedigen bleek de beste aanval...

Maximilian Günther - Maserati MSG Racing
Maximilian Günther - Maserati MSG Racing
Nee, het was niet goed. De openingswedstrijd van het wereldkampioenschap Formula E in Mexico City baarde een muis, ondanks de kunstmatige handigheidjes die de elektrische eenzitters vaak de moeite waard maken om naar te kijken. Allesbehalve wat de discipline nodig heeft in tijden waarin verschillende constructeurs de deur achter zich hebben toegetrokken.
Voor- of tegenstander van de bijzondere karaktertrekken van de Formula E, het is hoe dan ook onmiskenbaar dat er altijd wat te vertellen valt. Slechte reclame is ook reclame, zoals toen bijna het voltallige deelnemersveld zonder energie viel op een ronde van het einde in Valencia, of toen vorig jaar duidelijk werd dat de leidersplaats als de pest moest gemeden worden om in goede positie - met voldoende energie dus - de slotfase aan te vatten.
Spektakel zoek
2024 Mexico City E-Prix
2024 Mexico City E-Prix
Op een positieve manier kan het natuurlijk ook. Het kampioenschap biedt pure spektakelwaarde en minieme verschillen tussen de deelnemers op spectaculaire stratencircuits in grote steden. De beruchte aanvalsmodus mag misschien een vloek zijn voor puristen, voor actie en onvoorspelbaarheid zorgt het wel.


Helaas was er van dat alles niets te bespeuren tijdens de openingsrace van het nieuwe seizoen.

Het startschot werd gelost op de permanente omloop van Mexico City, die weinig overeenkomsten heeft met de stratencircuits die de discipline zijn eigenheid hebben bezorgd. Dat hoeft natuurlijk geen garantie te betekenen op een slechte wedstrijd, maar dat werd het afgelopen zaterdag wel.

Zoeken naar inhaalacties was als zoeken naar een speld in een hooiberg, en tot overmaat van ramp werden sommige van de weinige inhaalbewegingen niet in beeld gebracht. Een gevoel van medelijden met de niettemin talrijk opgekomen toeschouwers overheerste.
Defense mode
Vaak slaagt het kampioenschap erin een eentonige race te camoufleren dankzij de Attack Mode die elke rijder tweemaal moet activeren. Eerst gaat er wat tijd verloren, maar meer vermogen zorgt voor inhaalacties en uiteindelijk ook tijdwinst. In Mexico City bleek echter dat rijders zelfs mét de aanvalsmodus niet in staat waren om in te halen.

Het onvermijdelijke gevolg was dat iedereen zo snel mogelijk beide aanvalsmodi wapende, om meteen verlost te zijn van het nadeel. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de Attack Mode wordt ingezet... om te verdedigen? 
"Derde generatie kan niet bekoren"
Start 2024 Mexico City E-Prix
Start 2024 Mexico City E-Prix
"Laat ons een kat een kat noemen, dit was verre van wat we gewend zijn", vult onze E-verslaggever Thomas Smets aan. "Toch nog even afwachten: het nabije verleden leert ons dat Mexico City zelden een spannend schouwspel creëert. Ook in Riyadh, het decor voor de volgende races, hoeven we niet per se vuurwerk te verwachten, want de smalle piste leent zich daar gewoon niet toe."

Toch maakt onze verslaggever zich zorgen. "De derde generatie heeft mij tot nog toe niet kunnen behoren. Het fenomeen waarbij in peloton wordt gereden zoals in het wielrennen, behoort zeker en vast niet tot het verleden en daar is behoorlijk wat kritiek op gekomen. Ik heb er vertrouwen in dat een oplossing kan gevonden worden, maar de tijd begint stilaan te dringen."

We kunnen alleen maar hopen dat de spektakelarme wedstrijd in Mexico de uitzondering zal vormen die de regel van 2024 bevestigt. Alleen moeten we misschien langer wachten dan de dubbele confrontatie in Saoedi-Arabië om het antwoord te kennen.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule E op maandag 15 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mexico City.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons