Opvallende statistieken na de Grote Prijs van Las Vegas
Onze noorderbuur is pas de tweede rijder die zijn eerste vier titels in opeenvolgende seizoenen haalt. De pionier was Sebastian Vettel, ook al met Red Bull van 2010 tot en met 2013. Opvallend is dat Max Verstappen slechts één dag minder nodig had om voor de vierde keer te juichen: tussen zijn eerste en zijn vierde titel zaten welgeteld 1078 dagen. Vettel bleef steken op... 1079! Meer nog: mocht de Grote Prijs van Las Vegas op zondag verreden zijn - en niet op zaterdagavond plaatselijke tijd - dan waren beide rijders op hetzelfde getal uitgekomen.
Vier teams nek aan nek
Toch kreeg de Red Bull-man, zeker vanaf de Grote Prijs van Miami, flink wat tegenwind van concurrenten McLaren, Ferrari en Mercedes.Voor het eerst in de geschiedenis kwamen vier teams in minstens vier races als winnaar uit de bus. Red Bull won acht keer, Ferrari en McLaren elk vijf en Mercedes vier. Ook een première is dat zeven verschillende rijders minstens twee keer op de bovenste podiumtrede pronkten. Verstappen behaalde acht successen, Norris en Leclerc drie, Piastri, Sainz, Russell en Hamilton telkens twee.
Dat Sergio Perez, tweede viool bij Red Bull, nergens te bespeuren is, spreekt boekdelen over het rampzalige seizoen van de Mexicaan. Sinds Monaco scoorde hij slechts 44 punten, waardoor zijn team is weggezakt naar de derde plek in het WK voor constructeurs. Als Red Bull ook daadwerkelijk met de bronzen medaille genoegen moet nemen, zal het van 1983 geleden zijn dat een team met de wereldkampioen aan boord daar eindigt.
'Checo' droeg wel bij aan drie dubbelzeges van het Oostenrijkse team, weinig verrassend aan het begin van dit seizoen: in Bahrein, Saoedi-Arabië en Japan. De drie andere topteams behaalden eveneens dubbelzeges en ook dat is een record. McLaren was ongenaakbaar in Hongarije, Ferrari in Australië en Austin, en Mercedes tot slot afgelopen weekend in Las Vegas. Zonder de diskwalifcatie van George Russell in Spa, hadden de Zilverpijlen ook in Spa met z'n tweeën bovenaan gestaan.
Niet verwonderlijk dat volgend seizoen getipt wordt als mogelijk een van de spannendste en meest onvoorspelbare uit de geschiedenis van de discipline...
Foto's: Racing International Photography, Georges de Coster
Tweet