van der Horst

Organisator ITR legt teams radiostilte op

BMW M4 DTM
BMW M4 DTM
Na reeds eerdere ingrijpende wijzigingen aan het sportief reglement waaronder het reduceren van de pitstopcrew, de gelijkschakeling van zaterdag- en zondagrace, het bannen van bandenwarmers voor de nieuwe, zachte rubbers (...) besloot het organiserende ITR onder voorzitterschap van Gerhard Berger in extremis nog tot bijkomende ingrepen om de rol van de rijders nog meer te (kunnen) benadrukken.
 
Audi RS 5 DTM
Audi RS 5 DTM
Zo wordt het radioverkeer dit seizoen aanzienijk teruggeschroefd. Tijdens de wedstrijden is elke uitwisseling van informatie van de pitmuur naar de rijder verboden. Wat maakt dat deze laatste zelf meer beslissingen zal moeten nemen en dus meer verantwoordelijkheid krijgt. Het oude, trouwe pitbord wint dus opnieuw aan belang. Op de nieuwe regel noteren we niettemin enkele uitzonderingen: zo mag er wel worden gecommuniceerd wanneer de auto zich in de pitlane bevindt, er gele vlaggen worden gezwaaid of tijdens een safety car-fase. Het radioverkeer vanuit de wagen naar de pitmuur wordt niet ingeperkt.

Meer spanning wil men bekomen door de wagens na een safety car-fase niet meer achter elkaar ,maar twee-aan-twee, dus op twee rijen naast elkaar te laten herstarten. Wat maakt dat de onderlinge gevechten sneller na het vrijgeven van de baan worden hervat.
Taktisch wordt het er voor de piloten - toch al zonder radioverkeer - niet makkelijker op nu het Drag Reduction System voortaan nog  36 keer in maximum 12 ronden mag worden geaktiveerd en dit wanneer de afstand naar de voorligger bij het overschrijden van de start-finishlijn niet meer dan één seconde bedraagt.

Mercedes-AMG C63 DTM
Mercedes-AMG C63 DTM
De kwalificaties winnen aan belang door aan de poleman drie punten, de tweedesnelste twee en de auteur van de derde tijd één punt toe te kennen. Kwestie van de heren extra te motiveren, al komt het ons voor dat wie niet 100% gemotiveerd aan de start van de kwalificaties verschijnt, eigenlijk beter naar een andere job uitkijkt.

Ongewijzigd daarentegen blijft het succesballast-systeem dat nog immer op de kwalificatieuitslagen wordt gestoeld. Het basisgewicht van de nieuwe DTM-bolides werd vastgelegd op 1.125 kilogram. In schijven van telkens 2,5 kg kan er maximaal 15 kg worden toegevoegd of 30 kg in mindering worden gebracht.

Veel tijd om de nieuwigheden te implementeren blijft er de teams niet want nu zaterdag  op de Hockenheimring 'geht die Party wieder richtig los!'

Foto's:  BMW AG, Audi AG, Daimler AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 1 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim DTM.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons