Organisator ITR legt teams radiostilte op
Meer spanning wil men bekomen door de wagens na een safety car-fase niet meer achter elkaar ,maar twee-aan-twee, dus op twee rijen naast elkaar te laten herstarten. Wat maakt dat de onderlinge gevechten sneller na het vrijgeven van de baan worden hervat.
Taktisch wordt het er voor de piloten - toch al zonder radioverkeer - niet makkelijker op nu het Drag Reduction System voortaan nog 36 keer in maximum 12 ronden mag worden geaktiveerd en dit wanneer de afstand naar de voorligger bij het overschrijden van de start-finishlijn niet meer dan één seconde bedraagt.
De kwalificaties winnen aan belang door aan de poleman drie punten, de tweedesnelste twee en de auteur van de derde tijd één punt toe te kennen. Kwestie van de heren extra te motiveren, al komt het ons voor dat wie niet 100% gemotiveerd aan de start van de kwalificaties verschijnt, eigenlijk beter naar een andere job uitkijkt.
Ongewijzigd daarentegen blijft het succesballast-systeem dat nog immer op de kwalificatieuitslagen wordt gestoeld. Het basisgewicht van de nieuwe DTM-bolides werd vastgelegd op 1.125 kilogram. In schijven van telkens 2,5 kg kan er maximaal 15 kg worden toegevoegd of 30 kg in mindering worden gebracht.
Veel tijd om de nieuwigheden te implementeren blijft er de teams niet want nu zaterdag op de Hockenheimring 'geht die Party wieder richtig los!'
Foto's: BMW AG, Audi AG, Daimler AG
Tweet