van der Horst

Parijs: Robin Frijns wint chaotische regenrace

Robin Frijns
Robin Frijns
In een Paris E-Prix dat bijna alle weersomstandigheden meegemaakt heeft, pakte Robin Frijns met zijn Envision Virgin Racing Audi zijn allereerste overwinning in de carrière van de Formule E. Frijns kreeg de leiding al vroeg in zijn schoot geworpen, waarbij hij overigens schade opliep, en bleef uiteindelijk een snel oprukkende André Lotterer (DS Techeetah) en Daniel Abt (Audi) voor. De race zelf werd getekend door de serieuze schommelingen in het weer, waarbij maar liefst 6 piloten letterlijk en figuurlijk uit het veld schoven. Twee van de slachtoffers: Jérôme D'Ambrosio en Stoffel Vandoorne.
Oliver Rowland - Nissan e.Dams
Oliver Rowland - Nissan e.Dams
Al van bij de start was het weer een spelbreker. Doordat de helft van de gridplaatsen nat waren, besloot de wedstrijdleiding om te starten achter de safety car. Hiermee wilde zij iedereen een faire kans geven. Na de officiële start verloren we Oliver Rowland (Nissan) vooraan nadat hij zich verremde en de barrières raakte in bocht negen. De Brit geraakte uiteindelijk weg met een kapotte voorvleugel. Rowland zou later nog 3 keer zijn voorvleugel verliezen. Vooraan nam Sébastien Buemi de leiding over met in zijn zog een aanvallende Robin Frijns. Uiteindelijk geraakte de Nederlander voorbij de Zwitser nadat de Nissan trager begon te lopen. Terwijl de eerste tien minuten voorbij waren, kreeg het Parijse publiek een unicum: de allereerste regenrace in de geschiedenis van de Formule E.

De crash van Alex Lynn en Edoardo Mortara
De crash van Alex Lynn en Edoardo Mortara
Toen de regen kwam begonnen de piloten meer en meer moeite te hebben met de grip op het circuit, waardoor er vele schuivers waren. Eén van die schuivers was Alexander Sims die zijwaarts in bocht drie ging, waardoor onder meer Vandoorne moest uitwijken voor het gevaar en een full course yellows veroorzaakte tijdens de race. De Rumbekenaar geraakte zonder problemen weg, maar reed direct daarna de pits binnen om de handdoek in de ring te gooien. De race werd uiteindelijk terug op gang getrokken, waarbij Frijns - overigens met een gehavende voorvleugel - de bovenhand bleef houden voor een kwieke Lotterer. Achteraan bleef de chaos zich opstapelen. Edoardo Mortara wou een risicovol inhaalmanoeuvre plegen op de Jaguar van Alex Lynn, waardoor beiden in de barrières vlogen en opnieuw een full course yellow en zelfs een safety car kregen op tien minuten van het einde.

Robin Frijns - Envision Virgin Racing
Robin Frijns - Envision Virgin Racing
In de tussentijd kon kampioenschapsleider Jérôme D'Ambrosio profiteren van de problemen bij zijn collega-piloten om van de 21ste naar de 8ste plaats te klimmen, maar dit werd op vijf minuten van het einde tenietgedaan nadat D'Ambrosio eveneens in de barrières gleed en ook de handdoek in de ring moest gooien. Hiermee kregen we een finale full course yellow, waarbij de zege zo goed als zeker was voor Frijns. Uiteindelijk kregen we in de laatste bochten nog een herstart, maar de Nederlander had meer dan genoeg voorsprong op Lotterer en Abt om zijn eerste overwinning in zijn carrière in de Formule E binnen te halen. Lucas di Grassi (Audi) en Maximilian Günther (Geox Dragon) vervolledigden de top vijf.

In de tussenstand doet Frijns een gouden zaak en pakt hij de leiding over in de tussenstand met 1 punt voorsprong op Lotterer. Daarachter is er al een spatie met Antonio Félix da Costa en Lucas di Grassi van 11 punten, D'Ambrosio zakt naar een vijfde plaats met 16 punten achterstand. In de Voestalpine European Races is het Lotterer die de leiding overneemt na zijn tweede podium op rij. Voor de volgende race trekken we naar een klassieke plaats op de Formule 1-kalender: Monaco. Deze manche gaat door op 11 mei.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 27 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Parijs.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons