van der Horst

Parijs: Wordt de ban doorbroken in de Lichtstad?

Start 2018 Paris E-Prix
Start 2018 Paris E-Prix
Met de Paris E-Prix zijn we aan de achtste manche toe, waarbij de Lichtstad weer voor een vierde keer de elektrische bolides van de Formule E mag verwelkomen. In Rome kregen we de zevende verschillende polesitter en eveneens zevende verschillende winnaar, waardoor de spoeling op een achtste persoon die met de zegekrans naar huis kan gaan bitter klein wordt. En ook de Belgen lieten zich zien in de Italiaanse hoofdstad: Stoffel Vandoorne pakte zijn allereerste podium in de Formule E en Jérôme D'Ambrosio staat terug op één in het klassement. Zullen zij deze prestaties herhalen op het kortste circuit op de kalender? Maar vooral: krijgen we winnaar nummer acht of wordt de ban doorbroken?
Sam Bird
Sam Bird
Na acht races blijven er ook nog steeds frustraties bovendrijven: met name de kwalificatiegroepen. De top vijf uit het klassement hield hun mond niet nadat zij wederom niet in de Superpole geraakten. "Ik kan je garanderen dat niemand van de eerste groep in de Superpole gaat geraken", zei een teleurgestelde Lucas Di Grassi achteraf. Ook Sam Bird had zijn mening klaar: "Aan de ene kant is het leuk voor de supporters en de toeschouwers, maar langs de andere kant is het heel frustrerend voor ons en de teams. Wij zijn heel de dag bezig om de juiste setup te vinden, om dan in één sessie al ons harde werk ongedaan te maken." Of de organisatie de klagende piloten zal aanhoren, valt nog af te wachten.

Gevecht tussen André Lotterer en Mitch Evans
Gevecht tussen André Lotterer en Mitch Evans
Ondanks de klaagzangen, smulde het publiek van het spektakel in Rome. Mitch Evans pakte als zevende piloot dit seizoen een overwinning, waardoor - op André Lotterer na - de zeven winnaars maar op 11 punten van elkaar zitten en de ton met het aantal namen dat nog kans maakt als achtste verschillende winnaar kleiner en kleiner wordt. Toch zal deze race in de Franse hoofdstad van een ander kaliber zijn, zo verklaarde Sébastien Buemi: "Parijs is helemaal anders dan Rome. Het circuit is nauw en kort. Het is één van de kortste circuits op de kalender.".

Oliver Rowland - Nissan e.Dams
Oliver Rowland - Nissan e.Dams
Wie kunnen we dan naar voor schuiven als kanshebbers als achtste overwinnaar? Lotterer zat er al tweemaal dichtbij en ook Pascal Wehrlein liet met momenten zien dat hij kandidaat winnaar waardig is. Een ander team dat zich op dit circuit een kans toedicht op het hoogste podiumtrapje is Nissan e.Dams. Het Japans-Franse team kampte dit seizoen oftewel met pech oftewel kwamen zij net te kort. Toch voelen Buemi en Oliver Rowland dat het in deze ePrix misschien wel eens kan. Ook Daniel Abt wil zich nog mengen in de strijd om de titel. De Duitser zag in Rome zijn reeks van zes wedstrijden op rij in de punten teniet gedaan door technische problemen. "We weten waar we voor staan en dat zullen we ook laten zien in Parijs.", liet de Duitser optekenen.

Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Kunnen we HWA met Stoffel Vandoorne naar voor schuiven als kandidaat-winnaar? De Rumbekenaar liet een blitsstart optekenen in de straten van Rome met een podium als gevolg. Toch kwam hij er goed vanaf gezien hij na de finish stilstond met een kapotte aandrijving. Iets wat toevallig ook de Venturi's van Edoardo Mortara en Felipe Massa meemaakten, waardoor Ulrich Fritz direct aan de alarmbel trok om de Rumbekenaar toch aan de finish te krijgen, zo gaf hij aan in een interview met e-racing365 achteraf. Toch genoot hij van het goede resultaat van de Belg, al blijft Fritz nog nuchter bij de zaak: "Het is belangrijk voor ons om hard te blijven werken en te blijven focussen, maar vooral om met onze voetjes op de grond te blijven na de laatste race. Een finish binnen de punten is nog steeds een groot succes voor ons."

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op donderdag 25 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Parijs.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons