Pascal Vasselon: "Motorprobleem was hetzelfde als in Le Mans"
Over de exacte oorzaak van de bandenproblemen wilde Vasselon niet uitweiden, maar vermoed wordt dat Toyota geopteerd had voor een harde compound van de zachte banden die Michelin meebracht. Het grotere probleem bij Toyota stamt evenwel van het aero-pakket. Alle drie de LMP1-constructeurs brachten voor de eerste race na Le Mans een nieuw pakket mee en dat lijkt bij Toyota minder goed te werken dan bij Porsche en Audi. "Ons aero-pakket is niet op het niveau van de Audi's en de Porsches. Samen met Silverstone vereist deze piste (de Nürburgring nvdr.) het meeste downforce, wat we nog altijd niet voldoende hebben. Logischerwijze, als onze eerste indruk was dat we grote problemen hadden met het aero-pakket, moet het beter zijn bij de andere wedstrijden, gezien dit de moeilijkste omloop was voor ons."
De grootste bezorgdheid bij Toyota vormt echter de motor. Waar in Le Mans de leidende Toyota TS050-Hybrid #5 met vijf minuten op de klok stilviel, was het afgelopen weekend in Duitsland de zusterwagen van Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayshi die geplaagd werd door exact hetzelfde probleem. "We hadden precies hetzelfde probleem als we in Le Mans hadden op de wagen #5, maar nu dook het gewoon eerder op", lichtte Vasselon toe. "We hebben trouwens nog niet de mogelijkheid gehad om een oplossing te valideren, het is duidelijk een probleem om het in productie te reproduceren. Bijgevolg hadden we geen oplossing en was het niet mogelijk om een nieuw onderdeel te bouwen dat het hopelijk de ganse race uithield. We waren dus gelimiteerd tot het concept dat we in Le Mans hadden."
Vasselon verwacht evenwel een oplossing te hebben tegen de volgende wedstrijd in Mexico in september. "Het was echt deze wedstrijd die problematisch was omdat we geen mogelijkheid hadden om iets nieuws te valideren. We hebben een test gepland in augustus, waar we tijd hebben om dat wel te doen. We hebben het ontwerp dus klaar, maar we moeten een validatie op de piste afwerken alvorens we het in de race gaan gebruiken", besluit Vasslon.
Foto's: Arne Simons, Georges De Coster, Martijn Wouters Toyota Motorsport GmbH & Racing International Photography
Tweet