van der Horst

Pascal Vasselon: "Motorprobleem was hetzelfde als in Le Mans"

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Toyota kreeg, na de teleurstelling in Le Mans waar het zege in de schoot van Porsche wierp met nog vijf minuten op de klokken, bij de 6 Hours of the Nürburgring opnieuw een uppercut te verwerken. Niet alleen bleek de wagen op snelheid simpelweg te traag, ook kregen de Japanners opnieuw af te rekenen met een motorprobleem. Autosport.be sprak na afloop met technisch directeur Pascal Vasselon over de oorzaak van de ondermaatse prestaties.
Pascal Vasselon
Pascal Vasselon
"We merkten problemen met de banden op welke zich normaal alleen voordoen in de F1, maar voor het eerst ook de kop opstaken in het FIA WEC. De banden stopten gewoon met werken in bepaalde omstandigheden. Dat kostte ons minstens twee slechte stints. Nu, dat gezegd zijnde, zelfs wanneer alle omstandigheden goed waren, kwamen we nog 6 tiende te kort, we kwamen simpelweg niet in het stuk voor", aldus Vasselon.

Audi R18
Audi R18
Over de exacte oorzaak van de bandenproblemen wilde Vasselon niet uitweiden, maar vermoed wordt dat Toyota geopteerd had voor een harde compound van de zachte banden die Michelin meebracht. Het grotere probleem bij Toyota stamt evenwel van het aero-pakket. Alle drie de LMP1-constructeurs brachten voor de eerste race na Le Mans een nieuw pakket mee en dat lijkt bij Toyota minder goed te werken dan bij Porsche en Audi. "Ons aero-pakket is niet op het niveau van de Audi's en de Porsches. Samen met Silverstone vereist deze piste (de Nürburgring nvdr.) het meeste downforce, wat we nog altijd niet voldoende hebben. Logischerwijze, als onze eerste indruk was dat we grote problemen hadden met het aero-pakket, moet het beter zijn bij de andere wedstrijden, gezien dit de moeilijkste omloop was voor ons."

De stilgevallen Toyota #5
De stilgevallen Toyota #5
De grootste bezorgdheid bij Toyota vormt echter de motor. Waar in Le Mans de leidende Toyota TS050-Hybrid #5 met vijf minuten op de klok stilviel, was het afgelopen weekend in Duitsland de zusterwagen van Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayshi die geplaagd werd door exact hetzelfde probleem. "We hadden precies hetzelfde probleem als we in Le Mans hadden op de wagen #5, maar nu dook het gewoon eerder op", lichtte Vasselon toe. "We hebben trouwens nog niet de mogelijkheid gehad om een oplossing te valideren, het is duidelijk een probleem om het in productie te reproduceren. Bijgevolg hadden we geen oplossing en was het niet mogelijk om een nieuw onderdeel te bouwen dat het hopelijk de ganse race uithield. We waren dus gelimiteerd tot het concept dat we in Le Mans hadden."

Pascal Vasselon
Pascal Vasselon
Vasselon verwacht evenwel een oplossing te hebben tegen de volgende wedstrijd in Mexico in september. "Het was echt deze wedstrijd die problematisch was omdat we geen mogelijkheid hadden om iets nieuws te valideren. We hebben een test gepland in augustus, waar we tijd hebben om dat wel te doen. We hebben het ontwerp dus klaar, maar we moeten een validatie op de piste afwerken alvorens we het in de race gaan gebruiken", besluit Vasslon.

Foto's: Arne Simons, Georges De Coster, Martijn Wouters Toyota Motorsport GmbH & Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op woensdag 27 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Nürburgring.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons