van der Horst

Patrick Michiels en Diederick Ceyssens verdedigen het nummer 911

Patrick Michiels & Diederick Ceyssens klaar voor Spa Six Hours 2017
Patrick Michiels & Diederick Ceyssens klaar voor Spa Six Hours 2017
De Spa Six Hours leeft in de harten van iedere autosportliefhebber. De historische wagens die mede de geschiedenis schreven van de huidige autosport en die jaar na jaar aan interesse winnen bij de toeschouwers. De wagens die zonder mechanische hulpmiddelen, maar door het talent en de ervaring van de piloten door de bochten werden gesleurd. Een van die legendarische merken is Porsche en die zien we dan ook in grote getale opduiken dit weekend in Spa. Als GT, Proto, als constructeur of voormalig motorleverancier.
Tijdens de Spa Six Hours, de traditionele race over zes uren, rijden verschillende van die Duitse juweeltjes rond, volledig met FIA keuring en met een bouwjaar tot 1965. Ook nogal wat namen uit de Belgische Historic Cup van promotor BRAVO duiken op waaronder Diederick Ceyssens en Patrick Michiels die hun respectievelijke 911 RSR en 964 Cup uit de Belgian Historic Cup aan de kant houden en dus de 911 van Ceyssens bemannen uit 1965 voorzien van een 2-liter motor.

Patrick Michiels: “We rijden met het nummer 911 op de deur en zijn daar best fier op. Diederick heeft er reeds vier edities opzitten en ik begin zaterdag aan mijn tweede. De sfeer is waanzinnig en allemaal mensen met dezelfde passie voor oude racewagens. We rijden met twee piloten, maar mogen niet langer dan 2,5 uren in de wagen blijven. We moeten dus minstens tweemaal stoppen. We krijgen 100 liter mee en hopen op één tankbeurt, want de piloten moeten zelf uit de wagen en zelf tanken aan de pomp. En dit terwijl er geen radioverbinding is en de kans bestaat dat je in file staat aan de pomp. Dat hoort er nu eenmaal bij. Over een algemeen klassement moeten we ons geen illusies maken en ook winst in de Klasse is quasi onmogelijk gezien de zware concurrentie van ondermeer enkele Marcossen en Morgans in onze Klasse. Er zitten meer dan 30 wagen in onze Klasse GTS 11, waaronder een 10-tal Porsches en daar willen we ons doel van maken. We willen eindigen bij de beste Porsches. En voor de rest wordt dit puur genieten, want met een dergelijke wagen ga je dwars de Raidillon op”.

De Britten zijn uiteraard en zoals altijd in overmacht inzake kwantiteit, maar naast enkele gerenommeerde namen als Huff, Adorf, Greensall, Keen, Stippler, Hart, Pastorelli, Wallace, enz. zien we toch ook enkele ronkende Belgische namen zoals ondeermeer Bernard De Dryver, Fred Bouvy en enkele gevestigde waarden binnen het Belgian Historic gebeuren. We denken dan vooral aan ondermeer Dirickx, Devreker, Geebelen, De Craene, Wymeersch, Van Dyck, Emiel De Weerdt, Paisse, Selders, Van Sprundel, Lambiliotte, Ceyssens, Michiels en nog vele anderen.

Foto: Patrick Michiels



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit op donderdag 14 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons