van der Horst

6H Spa: Nabeschouwing GT3.nl

Met twee zeges en twee polepositions had de opening van het seizoen in de nieuwe klasse Porsche GT3 Cup Challenge Benelux voor GT3.nl niet veel beter kunnen beginnen. In de allereerste race op vrijdag leek polesitter Paul van Splunteren ook op weg naar de winst, maar gooide een probleem met de aandrijving helaas roet in het eten. Dankzij de enorme gedrevenheid van het NGT Motorsportteam werd ’s nachts een nieuwe motor ingebouwd. De snelste Porsche-dealer van Nederland en zijn teamgenoot Christiaan Frankenhout bedankten het team met de mooist denkbare beloning, een zege in de hoofdrace én in de tweede sprintrace. “De afstelling van de Porsche was perfect en we hebben geprobeerd goed te begrijpen wat de banden en de auto van ons verlangden”, verklaarde Van Splunteren de dominantie op Spa-Francorchamps.
Alle ingrediënten voor een succesvolle start van de nieuwe klasse Porsche GT3 Cup Challenge waren op Spa-Francorchamps aanwezig. Ten eerste ademt het legendarische circuit in de Belgische Ardennen natuurlijk pure autosport uit. Voor veel coureurs, waaronder ook uit de Formule 1, is Spa het favoriete circuit en wie ooit vol gas de befaamde Raidillon op is gereden weet waarom. Ook het evenement, het FIA World Endurance Championship met vele toppers uit de internationale autosport, is een prachtig decor voor de geboorte van de nieuwe klasse. Het weer tenslotte was nu eens fantastisch en dat wil op Spa ook nog wel eens anders zijn.

De kwalificatie op vrijdag werd gereden in twee sessies, waarbij de Am-coureurs de eerste sessie voor hun rekening namen en de Pro’s de tweede. Paul van Splunteren verraste door als Am de allersnelste kwalificatietijd van iedereen op de klokken te zetten. “Dat was inderdaad een superrondje”, lachte Van Splunteren. “De afstelling van onze  Porsche is perfect.” 

Christiaan Frankenhout moest het in zijn sessie opnemen tegen onder andere de zeer ervaren GT-coureur Jeffrey van Hooydonk en reed de derde tijd in zijn sessie. “Ik heb nog niet veel tijd in de auto doorgebracht en deze Porsche is een echte cup-auto. Het duurt even voor je zo’n pure racer helemaal door hebt. Maar ik weet zeker dat het gaat lukken, want dit is zo’n geweldige auto om in te racen, zeker op een circuit als Spa”, legt Frankenhout uit.

Zo startte Paul van Splunteren de eerste Porsche GT3 Cup Challenge Benelux-race vanaf pole. Dat deed hij met verve, want de HTC Porsche kwam na de eerste ronde al met een voorsprong van twee seconden door. “Racen is heerlijk als alles klopt.” Elke ronde bouwde Van Splunteren zijn voorsprong verder uit en niets leek een mooie overwinning in de weg te kunnen staan. Totdat na vijf ronden, halverwege de race, de auto problemen kreeg met de aandrijving. De raceleider had geen andere keus dan de pits op te zoeken. “Het is natuurlijk zuur als je zo goed gaat en je de zege toch aan je neus voorbij ziet gaan. Maar ja, het blijft een mechanische sport dus je kan ook wel eens pech hebben”, verbeet Van Splunteren zijn tegenslag.

Waar de race van de Porschecoureur eindigde, begon die van  het Belgische NGT Motorsport  dat verantwoordelijk is voor het runnen van de auto. “Mijn jongens zijn naar Hockenheim  gereden, waar de Duitse Porsche Carrera Cup rijdt, om een nieuwe motor te halen. Om half twaalf arriveerden zij daar en gelukkig was Porsche bereid om op dat ongewone tijdstip speciaal voor ons een nieuwe motor te leveren. Vervolgens zijn zij weer vlot naar Spa teruggereden en hebben zij de hele nacht aan de auto gewerkt. De auto was precies op tijd klaar voor de hoofdrace, een prestatie van formaat waar Christiaan en ik ze enorm erkentelijk  voor zijn”, uitte Van Splunteren zijn dankbaarheid.

Waar de meeste teams de 50 minuten durende race van start gingen met de AM-rijder, koos het team van GT3.nl precies andersom. Daarnaast gingen de meeste Porsches van start op nieuw rubber, terwijl Christiaan Frankenhout juist op gebruikte banden van start ging. Bij de rollende start kon de meervoudig kampioen desondanks de kop behouden. Mede doordat enkele deelnemers elkaar in de eerste bocht raakten, had hij de eerste ronde al een comfortabele voorsprong van vier seconden op Dylan Derdaele. Het lukte Frankenhout om steeds verder bij zijn achtervolgers weg te rijden en een mooie voorsprong op te bouwen. 

Toen na twintig minuten racen de pitwindow open ging kozen veel teams ervoor meteen de rijderswissel te doen. GT3.nl wachtte echter twee ronden en dat betaalde zich uit, want toen Van Splunteren na een perfecte pitstop weer de baan opkwam was de voorsprong op de nummer twee maar liefst 21 seconden. “Consolideren was dus mijn opdracht, goed aanvoelen wat er op de oude banden nog mogelijk was en de zege thuisbrengen”, beschrijft Van Splunteren zijn stint. Jeffrey van Hooydonk wist enkele seconden goed te maken, maar met een uiteindelijke voorsprong van bijna 18 seconden viel er op de overwinning van Team GT3.nl niets af te dingen. “Geweldig om de mannen van NGT na een nacht hard doorwerken zo te kunnen belonen”, deelt de Porsche-dealer zijn triomf met zijn team.

In de derde en laatste Porsche GT3-race van het weekend moest Frankenhout vanaf een derde startplek vertrekken. Met Jeffrey van Hooydonk en Melroy Heemskerk voor zich stond hij voor een moeilijke opgave, maar na een perfecte start zat hij vrijwel direct tussen zijn beide voorgangers. “Ik was voorzichtig, maar kon net voor La Source al de leiding pakken en zo ging ik als eerste de Raidillon op. Dat was een geweldig gevoel. Achter mij gingen Van Hooydonk en Heemskerk vervolgens de strijd met elkaar aan en dat gaf mij lucht, zodat ik na de eerste doorkomst al een voorsprong van ruim 2,5 seconde had. Toen Heemskerk die strijd gewonnen had kwam hij wel achter mij aan, maar we reden vrijwel dezelfde rondetijden en dus kon ik mijn voorsprong vasthouden. Ook nu heb ik mijn banden heel goed in de gaten gehouden en dat bleek de sleutel van het succes”, aldus Frankenhout die zo ook deze race dominant won. 

Terugkijkend op het weekend concludeert Van Splunteren dat het seizoen van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux niet veel mooier had kunnen beginnen. “Na drie mooie races op een prachtig circuit met blije en tevreden deelnemers kunnen we niet anders zeggen dan dat we met zijn allen iets moois hebben neergezet. De volgende races zijn over twee weken op Circuit Park Zandvoort, daar kijken wij allemaal nu al naar uit”, besluit de tevreden eigenaar van Porsche Groep Zuid.

GT3.nl press



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons