van der Horst

Pirelli-soap: Hoe moet het nu verder met die banden?

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
De problemen met de Pirelli F1 banden blijven zich opstapelen met als triest dieptepunt de GP van Groot-Brittannië dit weekend waar verschillende banden het begaven. Pirelli weet niet meer van welk hout pijlen te maken en blijft ontkennen dat er iets mis is met de rubbers of met het productieproces. Ondertussen dreigen de piloten met een boycot van de GP van Duitsland als er voor volgend weekend geen oplossing wordt gevonden. Ook Ecclestone moeit zich nu in het debat en meldt dat de FIA toestemming geeft aan Pirelli om twee testsessies van drie dagen uit te voeren met wagens van dit jaar en dat op een tijdstip dat de bandenfabrikant zelf mag kiezen.
  • LTF
Pirelli zit natuurlijk verveeld met de hele affaire, maar de Italiaanse fabrikant blijft er op hameren dat het productieproces van de huidige banden geen schuld treft, maar dat het hard blijft zoeken naar de oorzaak van de klapbanden die zich voordeden tijdens de GP van Groot-Brittannië. Een tot nu toe ongezien probleem dat misschien ook te wijten is aan het specifieke aspect van de piste van Silverstone voegt men er aan toe. Pirelli en de teams werden door de FIA uitgenodigd om deze week nog bijeen te komen om te zoeken naar een oplossing voor het probleem.  

Felipe Massa - Ferrari
Felipe Massa - Ferrari
Zowel Ferrari als Red Bull vragen ondertussen om de Young Driver test die doorgaat op Silverstone van 17 tot 19 juli te vervangen door een bandentest waarbij de vaste rijders het stuur nemen van de wagens. De rijders zitten dan weer in met hun veiligheid en dreigen er mee om niet te starten in Duitsland volgend weekend als er daartegen geen oplossing uit de bus komt. Het zou trouwens niet de eerste maal zijn dat teams zich wegens bandenproblemen uit een race terugtrekken, denk maar aan Indianapolis in 2005 waar de wagens uitgerust met Michelin banden niet aan de start verschenen. Zover willen de FIA en Ecclestone het niet laten komen en zij hopen de gemoederen te bedaren met het invoeren van twee banden testsessies van drie dagen. Pirelli mag zelf kiezen wanneer het deze tests wil doen en er gelden geen restricties waarmee bedoeld wordt dat alle merken met hun wagens van 2013 mogen uitgenodigd worden voor het uitvoeren van die testen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Foto's: Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons