van der Horst

Trophée de Bourgogne: Podium en zege in de Klasse voor Erik Bruynoghe en Surinx Racing in de Bourgogne

Erik Bruynoghe - Honda Civic
Erik Bruynoghe - Honda Civic
Eindelijk heeft Surinx Racing en het duo Bruynoghe / Quassini het potentieel van de Honda Civic kunnen etaleren. Daarvoor hebben ze moeten wachten tot het derde raceweekend van het BGDC-seizoen. Tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen op Circuit Zolder werd de Honda, samen met nog een pak andere deelnemers van het circuit gehaald wegens teveel decibels. Tijdens de daaropvolgende afspraak in Francorchamps ging eerst de koppeling en daarna de versnellingsbak stuk.
Formula E
Formula E
De derde keer was de goede op het Franse legendarische circuit van Dijon-Prénois, waar in 1979 een van de boeiendste duels in de geschiedenis van de F1 werd uitgevochten tussen Gilles Villeneuve en Réné Arnoux. Tijdens de kwalificatie lukte Erik Bruynoghe de tweede chrono algemeen met een verschil van amper 41/100 seconde van de pole die in handen kwam van de snelle BMW van Rasse. De Honda stond wel op de pole binnen de Klasse.

Hakim Quassini pakte de start van de eerste wedstrijd op vrijdag voor zijn rekening en gaf de Honda na een uur of half koers door aan Bruynoghe in vijfde positie. Met het mes tussen de tanden ging de Limburger op zoek naar een plaats binnen de top 3, maar even later werd hij verraden door elektronische problemen en viel terug naar de 16de plaats algemeen en 9de in de Klasse. Een domper op de feestvreugde na de tweede chrono in de kwalificatie, de derde snelste chrono in koers en de snelste in de Klasse. Het potentieel was dus aanwezig, maar pech hield hen van beter.

Erik Bruynoghe - Honda Civic
Erik Bruynoghe - Honda Civic
Op zaterdag werd de tweede wedstrijd verreden met een duidelijk gefrustreerde Bruynoghe op de startgrid.
“De tegenslag moest eens stoppen. De startgrid van de tweede manche was de uitslag van de eerste en zodoende stond ik op de 16de startplaats. De piste was nat en ik besloot om toch maar te vertrekken op slicks. Ik lukte een kanonstart en slaagde erin om reeds in de eerste ronde de leiding te pakken. Vijftien wagens inhalen in één ronde en op een natte piste was uiteraard niet zonder risico, maar ik was behoorlijk gefrustreerd. De piste droogde verder op en ik kon na enkele ronden niet verhinderen dat de meer krachtige BMW’s van Rasse en De Wit me op de lange rechte lijn voorbij kwamen. Ik kon op mijn beurt de derde positie handhaven en zette de vierde op een ronde. Ik kon zodoende de wagen in derde positie algemeen en met een mooie marge doorgeven aan Hakim Quassini die de klus uiteindelijk klaarde”.

Uiteindelijk werd de rechtsgestuurde Honda van het Limburgse Surinx Racing na de race over twee uren knap derde algemeen en won de Klasse met grote voorsprong.

“Na de minder goede ervaringen in Zolder en Francorchamps is dit een flinke opsteker voor de piloten en het team. Een dikke pluim voor Geert Surinx die een ganse nacht aan de wagen sleutelde en uiteindelijk de elektronische problemen wist op te lossen. Ook Hakim reed een schitterende wedstrijd en uiteindelijk konden we Dijon verlaten met een derde plaats algemeen en een zege in de Klasse”, besluit een tevreden Erik Bruynoghe.

Bruynoghe Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op donderdag 16 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons