van der Horst

"Porsche Carrera Cup Benelux gaat zijn 'best season to date' tegemoet"

Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Het nieuwe seizoen van de Porsche Carrera Cup Benelux gaat deze week van start in Spa-Francorchamps tijdens het openingsweekend van het FIA WEC. Series Manager Olivier Aerts heeft dit seizoen al gedoopt tot 'best season to date'. Met een grid van 21 exemplaren van de nieuwe Porsche 911 GT3 Cup type 992, ziet het er naar uit dat het seizoen 2021 een echte knaller wordt.
  • Prospeed Competition
Xavier Maassen - Porsche 992 Cup
Xavier Maassen - Porsche 992 Cup
Na een door de coronapandemie ingekort seizoen 2020, verandert er heel wat voor de Porsche Carrera Cup Benelux in 2021. Zo komt de Porsche 911 GT3 Cup type 992 voor het eerst in beeld. "Wij hebben het vertrouwen van Porsche Motorsport gekregen om de 992 te gebruiken", stelt Olivier Aerts trots. "Dankzij de 922 hebben we een paar teams met de nieuwe wagen kunnen overtuigen om toe te treden tot het kampioenschap, waardoor we ook de grootste grid ooit in ons achtjarig bestaan als kampioenschap hebben. 21 wagens zullen op de startgrid verschijnen."

Xavier Maassen - Dylan Derdaele
Xavier Maassen - Dylan Derdaele
"Daarnaast zijn er ook vijf rookies tussen de 17 en 21 jaar oud van de partij. Voor hen is het ultieme doel doorstoten naar de Porsche Supercup of een Porsche Junior te worden en wij begeleiden hen daar graag in. Ook ex-kampioenen Dylan Derdaele en Xavier Maassen keren terug naar de Porsche Carrera Cup Benelux, die laatste overigens met de familie Redant. Onze 'total package' is beter dan ooit."


Q1-EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Q1-EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
De Cup wordt ook onderverdeeld in drie nieuwe rijderscategoriën: de Pro-, Pro-Am- en Am-klasse. "Iedereen heeft hetzelfde wapen, de 992, onderling zijn er echter enkel verschillen", aldus de Series Manager. "Bij Porsche Motorsport in de Benelux werken we met een piramide. Vanonder bevinden zich de Trackdays, gevolgd door de Porsche Sprint Trophy-klassen, Porsche Endurance Trophy en Belcar, met bovenaan de Porsche Carrera Cup Benelux. In de Sprint-categorieën mag men wel met ABS (antiblokkeringssyteem) en tractiecontrole rijden. In de Carrera Cup is dat normaal niet het geval. Nieuw dit jaar is echter dat de Am-klasse, voor de amateur/gentlemen-rijders, wel met ABS mag rijden. Zo kunnen we de toestroom van de Sprint-klassen naar de Carrera Cup vergemakkelijken. Pro- en Pro-Am rijden zonder ABS en tractiecontrole."
'Support Series'
"We zijn dit jaar een 'Support Series' van verschillende grote evenementen", zegt Aerts. "Zo beginnen we ons seizoen dit weekend samen met de FIA WEC op Spa-Francorchamps en zullen we voor het eerst rijden op de Red Bull Ring in Oostenrijk als deel van het European Le Mans Series-weekend. Daarnaast gaan we ook naar Zandvoort met de ADAC GT Masters en volgen we driemaal de DTM, waardoor we ook opnieuw op de Hockenheimring kunnen rijden."

Porsche Carrera Cup Benelux 2020
Porsche Carrera Cup Benelux 2020
"Het voordeel van een 'Support Series' te zijn bij zo'n hoogwaardig evenement is dat de kans kleiner wordt dat het weekend verplaatst of geannuleerd wordt. Het FIA WEC, DTM, ... zullen eventueel het ontbreken van publiek voelen aan hun inkomsten, maar zullen toch de races laten doorgaan", vertelt Aerts die zijn tweede seizoen als Series Manager aansnijdt. "Wij hopen natuurlijk wel op publiek. Zeker voor het raceweekend van de DTM in Zolder begin augustus of de DTM in Assen in september. Het is alleen nog afwachten hoe de coronacijfers evolueren."

Foto: Niels Vaeck, Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, Porsche Carrera Cup Benelux



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Porsche Carrera Cup Benelux op woensdag 28 april 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons