van der Horst

Porsche Classic gaat 3D printer gebruiken voor het produceren van onderdelen

Porsche 959 turbo
Porsche 959 turbo
Onderdeel niet langer beschikbaar! Een boodschap die niet graag gehoord wordt door de trotse eigenaar van een zeldzame oldtimer. Porsche Classic, de retro afdeling van het Duitse merk, heeft hier nu een innovatieve oplossing voor gevonden. De constructeur uit Zuffenhausen gaat schaarse onderdelen voor hun klassieke wagens fabriceren met een 3D printer.

Porsche Classic
Porsche Classic
Porsche Classic biedt ongeveer 52.000 reserveonderdelen aan. Om de beschikbaarheid op peil te houden gaat het bedrijf nu de onderdelen waar weinig voorraad van is produceren met behulp van een 3D printer, een techniek die steeds meer zijn invloed krijgt in de autobranche. Voor Porsche Classic zorgt de nieuwe methode ervoor dat het op peil houden van de voorraad op deze manier een stuk eenvoudiger wordt. Voorheen was het vooral lastig om van onderdelen waar weinig vraag naar is vervangende exemplaren te maken. De kosten voor nieuwe gereedschappen of opslag van materialen vallen in de toekomst een stuk voordeliger uit. De resultaten zijn volgens de fabrikant uit Zuffenhausen technisch en visueel gelijk aan de onderdelen die voorheen met de hand of machinaal werden gemaakt.

Hoe gaat het 3D-printen van een onderdeel dan in zijn werk? Porsche neemt als voorbeeld de ontkoppelingshefboom van een 959, een dikke bolide waarvan er 292 zijn gebouwd. Het werken met een 3D printer maakt het nu mogelijk om het component relatief gemakkelijk te produceren, ondanks dat de vraag naar het onderdeel erg laag is. Het proces dat door de Duitsers wordt toegepast heet Selective Laser Melting (SLM). Een computergestuurde machine brengt een dun poederlaagje van minder dan 0,1 millimeter dik staalpoeder op een plaat aan. Een krachtige laserstraal smelt het poeder op de juiste plekken zodat er een laagje staal ontstaat. Op deze wijze wordt het 3D-fragment laagje voor laagje gefabriceerd. In totaal maakt Porsche inmiddels negen verschillende onderdelen met een 3D printer en is de planning om daar nog eens twintig aan toe te voegen.

Foto's: Niels Vaeck & Porsche AG




Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Varia op dinsdag 13 februari 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons