van der Horst

Porsche rijdt ronderecord Nordschleife aan diggelen met de Porsche 919 Hybrid Evo

Porsche LMP Team - Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche LMP Team - Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche heeft zijn volgende (onofficiële) recordtijd beet met de Porsche 919 Hybrid Evo. De wagen die eerder dit jaar op Spa het Formule 1-ronderecord van Lewis Hamilton verbeterde, was enkele weken geleden al gespot op de Nürburgring Nordschleife waarbij men voorbereidingen leek te treffen voor een recordpoging in de Green Hell. Dat is nu een feit, want Porsche maakte zopas bekend dat Timo Bernhard vanmorgen een 5:19.546 op de klokken zette, bijna een minuut sneller dus dan het vorige record van Stefan Bellof uit 1983. Hij had toen in de kwalificaties 6 minuten en 11 seconden nodig aan boord van de Porsche 956 C, een recordtijd op de meer dan 20km lange piste die 35 jaar standhield.
Meer details over de recordtijd, inclusief een onboardvideo volgen later vandaag, zo meldde het merk uit Stuttgart. Zie update lager op deze pagina voor de video en de extra details.

De Porsche 919 Hybrid Evo keert overigens volgende week terug naar ons land, want hij komt in actie in het kader van de 25 Hours VW Fun Cup. Allen daarheen dus, temeer daar de toegang gratis is als je één van de eenvoudig te krijgen tickets bemachtigt via de website van Volkswagen België. Na deze runs op Spa en de Nürburgring zal de 919 Hybrid Evo geen recordpogingen meer ondernemen.

Update 14:00

Porsche gaf zopas de onboardvideo van de recordpoging vrij. Bekijk zeker ook de indrukwekkende beelden! Uiteindelijk legde de bolide de 20,832 kilometer af aan een gemiddelde snelheid van 233.8 km/h, ofwel 51.58 seconden sneller dan wijlen Stefan Bellof 35 jaar en 31 dagen geleden.

Lees ook: Neel Jani breekt ronderecord Spa met Porsche 919 Hybrid Evo
Lees ook: Video: Beleef Porsche's recordronde op de Nürburgring Nordschleife

Foto: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 29 juni 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons