van der Horst

Porsche & Volkswagen Group overwegen deelname aan F1

Logo Porsche
Logo Porsche
Porsche en moederbedrijf de Volkswagen Group overwegen om de Formule 1 in te gaan. De beslissing hangt af van de richting die de Formule 1 zal uitgaan met de regels vanaf 2025. Dat meldt de BBC.
Porsche Motorsport vice-president Fritz Enzinger vertelde BBC Sport dat de duurzaamheid van de sport een grote factor wordt in zijn beslissing. "Het zou van groot belang zijn als aspecten van duurzaamheid, bijvoorbeeld de implementatie van e-fuels, hierin een rol spelen. Mochten deze aspecten worden bevestigd, dan zullen we ze in detail evalueren binnen de VW-groep en verdere stappen bespreken", aldus Enzinger.

E-fuels zijn koolstofneutrale brandstoffen die verbrandingsmotoren kunnen aandrijven zonder de milieu-impact van traditionele fossiele brandstoffen. Die E-fuels bestaan in verschillende vormen waaronder biobrandstoffen en synthetische brandstoffen. F1 heeft zich ertoe verbonden om e-brandstoffen vanaf 2025 een centraal onderdeel te maken van de sport. Senior F1-figuren zeggen dat Porsche betrokken is geweest bij de discussie over de nieuwe motorregels.

"Porsche en Volkswagen AG houden zich aan de constant veranderende regelgeving in alle relevante raceseries over de hele wereld", zegt Fritz Enzinger. "Dat is ook het geval met betrekking tot de opkomende nieuwe motor- en aandrijflijnregelgeving voor de Formule 1 vanaf 2025."

Gesprekken tussen relevante partijen over de nieuwe F1-regels zijn verder gegaan met de details van de regels. Die regels zullen ook deel uitmaken van een breder plan voor de sport om tegen 2030 een netto-nul-koolstofstatus te bereiken. Volgens Enzinger zijn Porsche en VW momenteel niet actief vertegenwoordigd zijn in deze forums.
Met welk team?
Als Volkswagen Group (VAG) meestapt in het F1-circus, zal dat waarschijnlijk met zijn Porsche- of Audi-merken zijn volgens bronnen van de BBC. Het is niet duidelijk of ze dan deelnemen met een volledig fabrieksteam zoals Mercedes nu doet of als motorleverancier van een bestaand team. Er zouden echter wel al gesprekken geweest zijn met Red Bull, McLaren en Williams.

Red Bull heeft een duidelijke aantrekkingskracht vanwege hun concurrentievermogen en het ontbreken van banden met een autofabrikant. Hun motorpartner Honda trekt zich aan het einde van dit seizoen terug uit de Formule 1 en Red Bull heeft een deal gesloten om de "power-units" van het Japanse bedrijf over te nemen tot eind 2024. 

Williams zijn onlangs aangestelde CEO Jost Capito heeft er ook al een lange carrière als "executive" bij VAG opzitten. Capito was van 2012 tot en met 2015 hoofd van VW Motorsport en keerde in 2017 na een korte periode bij McLaren terug naar de Duitse gigant in zijn high-performance road-car-divisie. Williams zelf weigerde commentaar te geven.

McLaren, wiens teambaas Andreas Seidl het voormalige hoofd van Porsche Motorsport is, begint dit seizoen aan een nieuw motorcontract met Mercedes. Een woordvoerder van McLaren zei: "We geven nooit commentaar op speculatie."

Foto: Porsche AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Formule 1 op donderdag 4 maart 2021.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons