van der Horst

Prologue: Porsche primus - Toyota rukt op - Audi met problemen

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Regerend FIA WEC LMP1 kampioen Porsche is ook dit seizoen weer torenhoog favoriet voor de titel. De 2016 evolutie van de 919 Hybrid voerde tijdens de 'Prologue' testdagen op Paul Ricard in alle vijf de sessies de tabellen aan. Nadat Porsche gisteren nog de #2 inzette, werd vandaag de #1 de baan opgestuurd. Uiteindelijk was het Brendon Hartley die in de laatste sessie zaterdagnamiddag een 1:37.445 liet optekenen, daarmee dook hij 0.042s onder de tijd die teamgenoot Neel Jani op vrijdagavond neerzette. Porsche was niet alleen het snelst, in totaal maalden beide chassis ook het meeste aantal ronden af, wat neerkwam op 2.200km.
Toyota TS050 HYBRID
Toyota TS050 HYBRID
De grootste verrassing was misschien wel Toyota. De Japanners uit Keulen konden zich met hun volledig nieuwe TS050 HYBRID LMP1 voortdurend tussen Porsche en Audi nestelen. Stephane Sarrazin realiseerde op zaterdagvoormiddag de snelste chrono van de wagen in 1:38.273 (+0.828s). De Toyota zorgde vandaag ook even voor een rode vlag toen Kamui Kobayashi zijn wagen met loshangend met bodywork uit voorzorg aan de kant parkeerde.

Audi R18 LMP1
Audi R18 LMP1
Audi liet daarentegen geen al te beste indruk achter en kon met nieuwste R18 niet echt volgen, in de laatste sessie kwam men nog tot op +1.382s. Bovendien maalde de R18 niet evenveel ronden af als de concurrentie en wisselde Audi voor de tweede dag van wagen aangezien men op vrijdag wat schade aan het chassis had opgelopen nadat een component van de ophanging het had begeven.

Signatech - Alpine A460 LMP2
Signatech - Alpine A460 LMP2
In LMP2 was Signatech Alpine de primus. Nicolas Lapierre was in de herdoopte Oreca 05 amper 0.002s sneller dan de Strakka Racing Gibson 015S van Jonny Kane. De Oreca 05 leek de te kloppen wagen in de test, met alle vier de exemplaren in de top zes. ESM, dat onlangs nog de 24 uren van Daytona en de 12 uren van Sebring won, en SMP Racing namen de traagste tijden voor hun rekening.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
Bij de GT's werden de top tijden voornamelijk op de eerste dag gereden. De 1:57.808 die Gianmaria Bruni met de nieuwe Ferrari 488 GT3 vrijdagochtend op de tabellen zette bleef ongeslagen, het werd overigens een 1-2 voor de AF Corse troepen. Opmerkelijk was de derde tijd die de GTE-Am Larbre Competition Corvette realiseerde (ook al vrijdag voormiddag).


Chip Ganassi Racing - Ford GT
Chip Ganassi Racing - Ford GT
De Ford GT's van Chip Ganassi Racing lieten een goede eerste indruk achter met de vierde en vijfde chrono, al was dat op meer dan zeven tienden van een seconde achterstand. Zowel Aston Martin als Porsche stelden op het vlak van tijden wat teleur, vooral de Proton GTE-Pro 2016-spec Porsche die zelfs de hekkensluiter was.



--- GECOMBINEERDE TIJDEN FIA WEC PROLOGUE PAUL RICARD (PDF) ---



Foto's: Porsche, Audi, Toyota, Ford, WEC/Adrenal

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 26 maart 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting The Prologue.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons