van der Horst

Slovakiaring: Yvan Muller op pole, Nick Catsburg verhindert Citroën-dubbelslag in qualifying

Yvan Muller - Citroën C-Elysée WTCC
Yvan Muller - Citroën C-Elysée WTCC
Schrijf meervoudig WTCC-kampioen Yvan Muller nog niet af. Op een omloop waar hij zich in het verleden reeds meermaals onderscheidde, lukte de Fransman zaterdagmiddag de pole voor de hoofdrace. Muller dat hij de extra 80kg ballast die de C-Elysées moeten meezeulen "gevaarlijk" noemde, deed het toch maar 40/1000sten beter dan Lada Vesta-rijder Nick Catsburg die zodoende een Citroën-dubbelslag verhinderde. Regerend kampioen José Maria Lopez kwam op de Slovakiaring immers niet verder dan de derde tijd en krijgt in de hoofdrace een ietwat teleurstellende Norbert Michelisz naast zich op de tweede startrij. De pole voor de openingsrace ging naar Lada-vertegenwoordiger Hugo Valente, auteur van de 10de tijd in Q2.
  • Oeste Kart
Mehdi Bennani - Nick Catsburg - Yvan Muller - JM.Lopez
Mehdi Bennani - Nick Catsburg - Yvan Muller - JM.Lopez
Q1: Hugo Valente
Q1 werd met nog zo'n vijftien minuten op de klok stilgelegd nadat zowel José Maria Lopez als Hugo Valente naast de baan waren beland en daarbij heel wat débris op de omloop hadden achtergelaten. Lopez voerde op dat ogenblik  wel het klassement aan, de Argentijn ging toen met Muller, Chilton en Bennani drie merkgenoten vooraf.
Norbert Michelisz meldde zich kort na de herneming met een tweede tijd, maar met nog drie minuten op de klok hees Hugo Valente zich met zijn Lada Vesta bovenaan de tijdtabel, de Fransman zou daar tot het vallen van de Q1-vlag ook blijven. Ook Lopez, Michelisz, Bennani, Muller en Bjork hadden hun schaapjes op het droge en hielden het voortijdig voor bekeken.
Tom Coronel - Roal Motorsport Chevrolet Cruze
Tom Coronel - Roal Motorsport Chevrolet Cruze
Niet zo Monteiro, Ekblom, Huff en Coronel die met een resp. 10de 11de 12de en 14de tijd niet zeker waren de cut voor Q2 te halen. Gelukkig voor de Portugees, Zweed en Brit vielen er in de buik van het klassement geen wijzigingen meer te noteren waarna ook zij zich voor het tweede treffen konden opmaken. Tom Coronel daarentegen verging het minder goed. Onze Noorderbuur poogde met een ultieme snelle ronde nog narigheid te vermijden maar viel finaal terug naar de 16de stek, achter Filippi, Demoustier en Thompson die er eveneens aan waren voor de moeite.

Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Q2: Norbert Michelisz
In Q2 klokte Honda-rijder Michelisz al vlug de snelste tijd voor Nick Catsburg, José Maria Lopez, Yvan Muller en Rob Huff. Het vijftal zag zijn resp. chrono's in de resterende minuten niet meer verbeterd en kon zich opmaken voor de shootout met vijf. Beide Volvo's van Björk en Ekblom kwamen pas laat de baan op. Björk snelde meteen naar P6, Ekblom van zijn kant bleef steken op P12. Tiago Monteiro moest door Björk's verbetering genoegen nemen met een zevende startplaats voor Tarquini, Bennani en Valente, de Fransman erfde met zijn tiende tijd de pole voor de openingsrace. Tom Chilton sloot af op een teleurstellende elfde startplaats.

Hugo Valente - Lada Sport Vesta TC1
Hugo Valente - Lada Sport Vesta TC1
Q3: Yvan Muller
Huff moest in Q3 als eerste aanzetten. De Brit lukte na een foutloze rit 2:04.751, niet voldoende om Yvan Muller die na hem aan de beurt kwam voor te blijven. Muller deed uiteindelijk zelfs 0.841" beter dan de Brit en bleef hiermee ook de als derde gestarte Jose Maria Lopez voor. De Argentijn moest 0.281" op zijn teamgenoot toegeven.
Kwam dan Nick Catsburg, stilaan een habitué van de Q3 shootout. De Nederlander hield lange tijd gelijke tred met Muller, maar kwam op de finishlijn welgeteld 40/1000 op de tijd van de Fransman tekort. De Lada-rijder start morgen in de hoofdrace niettemin vanop de eerste rij. Norbert Michelisz, die als laatste aan de beurt kwam, kan immers nooit aanspraak maken op de pole en viel met een chrono die 0.468" trager was dan Muller's besttijd zelfs achter Catsburg en Lopez terug naar de vierde plaats.

Update
Lada legde na afloop van Q3 klacht neer tegen Citroën Racing/JM Lopez omdat de Argentijn in zijn uitloopronde de aankomende Nick Catsburg zou hebben gehinderd. Catsburg kwam 40/1000sten te kort om Muller de pole te ontfutselen. Naderhand werd de klacht zonder gevolg geklasseerd.

Uitslag Q1:
 
 1  LADA Vesta WTCC Hugo Valente  in  2:04.604
 2  Citroën C-Elysée WTCC José-María López  +0.116
 3  Honda Civic WTCC Norbert Michelisz  +0.139 
 4  Citroën C-Elysée WTCC Mehdi Bennani T  +0.166 
 5  Citroën C-Elysée WTCC Yvan Muller   +0.237 
 6  Volvo S60 Polestar Thed Bjork  +0.278
 7  LADA Vesta WTCC Nicky Catsburg  +0.395 
 8  LADA Vesta WTCC Gabriele Tarquini  +0.448
 9  Citroën C-Elysée WTCC Tom Chilton T +0.454
 10  Honda Civic WTCC Tiago Monteiro +0.505
 11  Volvo S60 Polestar Fredrik Ekblom +0.574 
 12  Honda Civic WTCC Rob Huff  +0.711
 
13  Chevrolet RML Cruze TC1 John Filippi T +0.840 
 14  Citroën C-Elysée WTCC Grégoire Demoustier T +1.501
 15  Chevrolet RML Cruze TC1 James Thompson T  +1.618
 16  Chevrolet RML Cruze TC1 Tom Coronel T  +2.401
 17  Honda Civic WTCC Ferenc Ficza T  +2.598

Uitslag Q2:

 1 Honda Civic WTCC Norbert Michelisz    2:04.297
 2 LADA Vesta WTCC Nicky Catsburg  +0.160 
 3 Citroën C-Elysée WTCC José-María López +0.227
 4 Citroën C-Elysée WTCC Yvan Muller +0.413
 5  Honda Civic WTCC Rob Huff  +0.465 

 6 Volvo S60 Polestar Thed Bjork  +0.524
 7 Honda Civic WTCC Tiago Monteiro  + 0.586
 8 LADA Vesta WTCC Gabriele Tarquini  +0.653
 9 Citroën C-Elysée WTCC Mehdi Bennani T  +0.701
 10 LADA Vesta WTCC Hugo Valente +0.725
 11 Citroën C-Elysée WTCC Tom Chilton T  +0.930 
 12 Volvo S60 Polestar Fredrik Ekblom  +0.982

Uitslag Q3:
 
 1  Citroën C-Elysée WTCC Yvan Muller     2:03.910
 2  LADA Vesta WTCC Nicky Catsburg    +0.040 
 3  Citroën C-Elysée WTCC José-María López    +0.281 
 4  Honda Civic WTCC Norbert Michelisz  +0.468
 5  Honda Civic WTCC Rob Huff   +0.841

Kampioenschap (o.v.):

1.Lopez 41p
2.Monteiro 34p
3.Huff 34p
4.Michelisz 32p
5.Bennani 22p
6.Muller 20p
7.Catsburg 19p
8.Valente 16p
9.Björg 6p
10.Coronel 4p...

Foto's: Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 16 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons