RACB National Team mikt in 2013 op de jeugd
Maxime Martin werd reeds in de loop van 2012 in het RNT opgenomen, net voor hij de 24 Uur van Le Mans zou afwerken. Ondertussen is hij één van de speerpunten van het team geworden. De Brusselaar is dan ook fabrieksrijder voor BMW Motorsport en mag, zoals we reeds eerder berichtten dit seizoen een heel uitgebreid programma afwerken. Hij is immers niet alleen reserve- en testrijder in de DTM, maar komt ook aan de start van de American Le Mans Series en de Blancpain Endurance Series. Dat laatste aan het stuur van een bolide van het Marc VDS Racing Team. Verder zal hij ook enkele VLN-manches afwerken. In januari reed hij al de 24 Uur van Daytona, later dit jaar start hij ook in de 24 Uur van de Nürburgring en uiteraard ook in de Total 24 Hours of Spa.
"Dit wordt mijn eerste volledig seizoen binnen het NRT en het doet me uiteraard veel plezier om de Belgische kleuren op de hogere autosportéchelons te mogen verdedigen. In 2013 wacht me een zwaar programma dat onder meer via de States passeert, maar mijn uiteindelijk doel is om in 2014 met BMW de DTM te kunnen betwisten. Ook al heb ik na mijn test van eind vorig jaar niet meer met de BMW M3 DTM gereden, de integratie binnen BMW Motorsport verloopt vlot. Ik heb al veel kunnen opsteken van de doorwinterde rijders en de sfeer is, naar het voorbeeld van de RNT-familie, uitstekend" aldus Martin.
Kevin Demaerschalk zal na een niet meteen makkelijk leerjaar in de Franse Citroën Racing Trophy opnieuw aan het stuur van een Citroën DS3 R3 van PH Sport terug te vinden zijn. Omdat de Rallye Terre de Langres en de Geko Ypres Rally echter op hetzelfde moment staan geprogrammeerd, zal Kevin deelnemen aan de Belgische wedstrijd en er een bolide van Citroën MY Racing besturen. In functie van zijn resultaten behoort een deelname aan de Condrozrally, begin november, ook tot de mogelijkheden.
"Ik ben oprecht blij opnieuw deel uit te maken van RNT en een tweede kans te krijgen. Ik kende vorig jaar niet zo'n goed seizoen; alles was nieuw, de concurrentie zwaar en ik kende ook veel pech. Met de ervaring die ik in 2012 opdeed, hoop ik dit jaar te kunnen bewijzen dat ik het verdien deel uit te maken van het RNT. Erg belangrijk daarbij is het feit dat ik dit seizoen met Renaud Jamoul de co-rijder met de meeste kilometers in de Citroën naast mij zal hebben. Ik ben er van overtuigd dat we tezamen een prima job zullen verrichten".
De pas 16-jarige Neal van Vaerenbergh is eigenlijk de enige echte nieuwkomer binnen het RNT. De Keerbergenaar kreeg de racemicrobe mee van vader Johan die zowel op twee als op vier wielen prima met snelheid overweg bleek te kunnen. Neal kreeg zijn eerste kart wanneer hij elf was en na een leerjaar in 2009, mengde de EGP-rijder zich in 2010 zich in het strijdgewoel om de ereplaatsen. In 2011 volgde een eerste podium in de Belgian Max Challenge en een tweede stek in de BNL-series. De Belgian Max Challenge werd afgesloten met een vierde plaats, waarmee hij als eerste Belg eindigde. Afgelopen jaar promoveerde Van Vaerenbergh naar de Senior Max-klasse. Hij kende veel pech, maar toonde via verschillende top-5 finishes, snelste wedstrijdronden en knappe inhaalraces toch zijn intrinsieke snelheid. Die bleek ten overvloede ter gelegenheid van de finale voor het RACB-stuurwiel eind november in Le Mans, georganiseerd na een eerste selectiedag op de Genker kartomloop. In Frankrijk geeft hij de overige vier finalisten het nakijken, treedt zodoende in de voetsporen van Stuurwiel-winnaars Benjamin Bailly en Stoffel Vandoorne en krijgt een seizoen in het Franse F4-kampioenschap cadeau.
Dat hij thans deel uitmaakt van het RACB National Team betekent een heuse boost voor diens nog jonge carrière. "Dit is een unieke kans om in de eenzitterij te kunnen debuteren", weet Neal. "Zonder de NRT-steun zou het voor mij financieel erg moeilijk zijn geweest om de stap naar de monoposto's te zetten. De RACB helpt me ook op het fysieke vlak en de mentaliteit binnen het RNT is grandioos. Een bijkomende motivatie om me voor 110% in te zetten. Hoewel ik momenteel nog wat in het duister tast wat de tegenstand in het Franse maar internationaal getinte F4-kampioenschap betreft, wil ik zeker vooraan meedoen. Ik besef dat de lat na de exploten van o.m. Stoffel hoog ligt, maar ik zie geen reden waarom het ook mij niet zou lukken."
Het F4-kampioenschap wordt verreden over zeven meetings, met de Spa-manche van 7 tot 9 juni als hoogtepunt.
Foto's: Georges De Coster & Hans van Onsem
Tweet