van der Horst

Rallycross: IMG krijgt concurrentie van GRC Europe & RallyX Nordic

GRC Europe
GRC Europe
Het rommelt in de internationale rallycrosswereld. Nadat Audi en recent deze week ook Peugeot een punt zetten achter hun officiële aanwezigheid in rallycross, heeft nu MJP Promotions van de Oostenrijker Max Pucher een tip van de sluier opgelicht inzake de komst van GRC Europe of Global Rallycross Europe. Neem er dan nog de RallyX Nordic van Andreas Eriksson bij dat meer en meer aandacht krijgt en we hebben drie plateau’s van hoog niveau binnen de internationale rallycross scene.
Max Pucher
Max Pucher
In Scandinavië kan Andreas Eriksson tevreden terug blikken op zijn kampioenschap waarin de Supercars en de Supercar Lites (RX2) zes verschillende circuits afdweilden in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken en waarin de Noor Oliver Solberg (zoon van) en onze landgenoot Guillaume De Ridder met de titels gingen lopen. Dit kampioenschap zal verder uitbreiden en zal in 2019 ook minstens één wedstrijd rijden in Letland. De kalender staat nog niet vast, maar het is alvast een teken aan de wand dat dit kampioenschap wil gaan uitbreiden.

Toomas Heikkinen - Ford Fiesta Supercar MJP Racing
Toomas Heikkinen - Ford Fiesta Supercar MJP Racing
Dichter bij ons is er de Oostenrijkse zakenman en piloot Max Pucher, eigenaar van MJP Racing Team Austria, die zijn schouders steekt onder een nieuwbakken alternatief voor het huidige WorldRX en EuropeanRX van promotor IMG. Eerder deze week gaf MJP Promotions in Wenen een persconferentie inzake GRC Europe en toonde een wagen die in eigen beheer werd ontwikkeld en waarvan er 15 worden gebouwd. Daarnaast is er bij het nieuwe kampioenschap ook ruimte voor de traditionele Supercars die we kennen van het WorldRX en EuropeanRX. Promotor Pucher is geruggesteund door Alexander Wurz en Toomas Heikkinen, die reeds met een Ford Fiësta Supercar van MJP Racing onderweg waren in het WorldRX.  

Pantera RX6 by MJP Promotions
Pantera RX6 by MJP Promotions
Een definitieve kalender is er nog niet, maar er wordt gesproken over mogelijke wedstrijden in Groot-Brittannië , Italië, Hongarije, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Slovakije. Er komen twee Klassen, waaronder de nieuwe GRC Titan voor de wagens die worden opgebouwd door MJP, het team van Max Pucher, en door het leven zullen gaan als Pantera RX6. Daarover beweert men dat ze maar een fractie (20%) zullen kosten van de huidige wagens in het WorldRX en niet aan snelheid moeten inboeten of zelfs sneller zullen zijn. Dat doet de wenkbrauwen fronzen gezien een aankoop of afschrijving niet doorslaggevend is, maar ook transport, banden, inschrijving, meccano’s, engineers, enz. een groot deel van het budget opslorpen. Daarnaast zullen ook de Supercars een plaats krijgen in de zogeheten GRC Supercars. Heel bizar is dat GRC het niet gaat zoeken in een van de Scandinavische landen waar rallycross immens populair is. Het lijkt erop dat dit een veredelde European Rallycross Challenge, maar dan met een ruimere financiële basis en een betere visie inzake het goedkoper maken van deze te dure autosportdiscipline via een totaal nieuw product.  

Stevenen we af op een machtsontplooiing tussen IMG, GRC en RallyX Nordic of zullen bepaalde kampioenschappen leeg lopen om andere dan weer extra zuurstof te geven? Er zijn in ieder geval verschuivingen op til en het feit dat reeds twee van de drie officiële merken zijn aanwezigheid stopt in het WK Rallycross zou deze verschuiving wel eens kunnen bevorderen.  

Foto's: Johnny Loix & MJP Promotions
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op vrijdag 19 oktober 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons