Rallycross: IMG krijgt concurrentie van GRC Europe & RallyX Nordic
Dichter bij ons is er de Oostenrijkse zakenman en piloot Max Pucher, eigenaar van MJP Racing Team Austria, die zijn schouders steekt onder een nieuwbakken alternatief voor het huidige WorldRX en EuropeanRX van promotor IMG. Eerder deze week gaf MJP Promotions in Wenen een persconferentie inzake GRC Europe en toonde een wagen die in eigen beheer werd ontwikkeld en waarvan er 15 worden gebouwd. Daarnaast is er bij het nieuwe kampioenschap ook ruimte voor de traditionele Supercars die we kennen van het WorldRX en EuropeanRX. Promotor Pucher is geruggesteund door Alexander Wurz en Toomas Heikkinen, die reeds met een Ford Fiësta Supercar van MJP Racing onderweg waren in het WorldRX.
Een definitieve kalender is er nog niet, maar er wordt gesproken over mogelijke wedstrijden in Groot-Brittannië , Italië, Hongarije, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Slovakije. Er komen twee Klassen, waaronder de nieuwe GRC Titan voor de wagens die worden opgebouwd door MJP, het team van Max Pucher, en door het leven zullen gaan als Pantera RX6. Daarover beweert men dat ze maar een fractie (20%) zullen kosten van de huidige wagens in het WorldRX en niet aan snelheid moeten inboeten of zelfs sneller zullen zijn. Dat doet de wenkbrauwen fronzen gezien een aankoop of afschrijving niet doorslaggevend is, maar ook transport, banden, inschrijving, meccano’s, engineers, enz. een groot deel van het budget opslorpen. Daarnaast zullen ook de Supercars een plaats krijgen in de zogeheten GRC Supercars. Heel bizar is dat GRC het niet gaat zoeken in een van de Scandinavische landen waar rallycross immens populair is. Het lijkt erop dat dit een veredelde European Rallycross Challenge, maar dan met een ruimere financiële basis en een betere visie inzake het goedkoper maken van deze te dure autosportdiscipline via een totaal nieuw product.
Stevenen we af op een machtsontplooiing tussen IMG, GRC en RallyX Nordic of zullen bepaalde kampioenschappen leeg lopen om andere dan weer extra zuurstof te geven? Er zijn in ieder geval verschuivingen op til en het feit dat reeds twee van de drie officiële merken zijn aanwezigheid stopt in het WK Rallycross zou deze verschuiving wel eens kunnen bevorderen.
Foto's: Johnny Loix & MJP Promotions
Tweet