van der Horst

RBM stelt nieuwe DTM seizoen voor in BMW Brand Store

Christophe Weerts - Bart Mampaey - Tom Blomqvist - Maxime Martin
Christophe Weerts - Bart Mampaey - Tom Blomqvist - Maxime Martin
Dinsdagavond nodigden BMW Group Belux en het BMW Team RBM de pers uit in de BMW Brand Store in Brussel voor een preview op het DTM seizoen dat dit weekend op gang geschoten wordt op het circuit van Hockenheim. Bart Mampaey, teameigenaar van het Mechelse team, bracht de twee BMW M4 DTM bolides uit de workshop mee en was daarnaast vergezeld van zijn rijders, Tom Blomqvist en onze landgenoot Maxime Martin. Ook present was de heer Jean-Pierre Lutgen, die via zijn horlogemerk Ice-Watch één van de voornaamste sponsors is van het team.
Bart Mampaey - BMW Team RBM
Bart Mampaey - BMW Team RBM
Corporate Communications Manager Christophe Weerts opende de avond maar gaf al snel het woord aan Bart Mampey die kort de racegeschiedenis van het RBM Team aankaartte. RBM staat nu al voor het vierde jaar op rij aan de start van het DTM, is de motivatie bij Bart Mampey nog even groot. "Ik ben ongelooflijk gemotiveerd om het seizoen aan te vatten", lichtte de teameigenaar toe, "Ik heb nog steeds passie voor de autosport en BMW dus kijk ik met spanning uit naar de eerste race, ik voel ook dat gans het team die passie deelt. Als men er in slaagt zich elk jaar te vernieuwen en plezier vindt in het racen ondanks de grote druk die er rust op ieder lid van het team, dan volgen de resultaten en kunnen wij direct goed scoren van bij de start van het seizoen."

BMW Team RBM - BMW M4 DTM
BMW Team RBM - BMW M4 DTM
Ook lichtte hij de veranderingen in het reglement toe die de bedoeling hebben de focus te leggen op de rijder en niet langer het wagenmerk. Zo wordt niet langer enkel de wagen van de piloot die het snelste is voorzien van een prestatiegewicht, maar krijgt via een ingewikkeld berekeningssysteem het merk dat 'te' snel is een prestatiegewicht toebedeeld dat opgaat in schijven van 2.5 kg. Verder mag men het DRS systeem niet meer gans de race activeren maar slechts gedurende een bepaald aantal ronden. BMW kreeg daarenboven een licht voordeel tegenover Audi en Mercedes via een gewicht dat 7,5 kg lager is dan zijn rivalen en een iets bredere achtervleugel, dit met de bedoeling de prestaties van de wagens te nivelleren vanaf het begin van het seizoen. Evoluties aan de wagen, die zeer veel geld kosten, zijn dan wel verboden gedurende de loop van het jaar. Meer initiële technische vrijheden en een bevroren homologatie moeten er voor zorgen dat de klemtoon terug keert naar de piloot en niet langer het wagenmerk bepalend is.

Bart Mampaey & Maxime Martin
Bart Mampaey & Maxime Martin
Of het feit dat een Belgische piloot uitkomt voor het team iets verandert aan de werking ervan antwoordde de sympathieke teambaas: "Aan onze werkwijze zal niet veel veranderen maar persoonlijk doet het me wel iets om te mogen samenwerken met de zoon van Jean-Michel Martin die ik zeer goed gekend heb in het verleden en die zelfs na zijn racecarrière nog contact onderhield met ons. Ik hoop dat ik mag meewerken aan het verder zetten van het succesverhaal Martin in de autosport van de familie. Trouwens wij hebben in ons team tweemaal 'de zoon van', want onze tweede rijder is opnieuw Tom Blomqvist de zoon van rallylegende Stig Blomqvist."

Tom Blomqvist
Tom Blomqvist
De Zweeds/Britse rijder voegde er aan toe: "Martin is nieuw in het team maar ik ken al iedereen want het wordt mijn tweede seizoen voor RBM. Ik was al succesvol in de singleseaters maar mijn eerste jaar in de DTM was toch aanpassen, er wordt 'ruwer' gereden in DTM en contact tussen de wagens is frequenter dan bij wagens met open wielen. Verleden jaar won ik één race en werd ik tot 'rookie of the year' uitgeroepen. Ik ben beter geworden in alle aspecten dus mik ik op meer dan één zege dit seizoen."

Maxime Martin
Maxime Martin
Daarna was Maxime Martin aan de beurt die uitkijkt naar de samenwerking met het Belgische team: "Ik heb slechts twee dagen kunnen testen met mijn nieuwe team, dat is weinig maar ik merk toch al enkele kleine verschillen op in de werkwijze tegenover mijn vorige werkgever. Ik geloof dat de uitwisseling van onze ervaringen zeer leerrijk zal zijn, maar het blijft speciaal om voor een Belgisch team uit te komen. Ik voorzie geen problemen om samen te werken met Tom, ik heb meer ervaring dan hij maar ik ben dan weer nieuw bij het team." Nog volgens Martin liggen de prestaties van de DTM bolides zo dicht bij elkaar dat de kwalificatie al bepalend is voor het resultaat in de race. Bij het minste probleem in de kwalificatie start men achteraan en kan men zich daarna tijdens de race bijna onmogelijk opwerken naar de kopposities. "Goed presteren tijdens de kwalificaties en constant goede resultaten behalen bij elke race zullen bepalend zijn voor de titel" besloot hij nog. Verder werkt Martin
BMW Team RBM - BMW M4 DTM
BMW Team RBM - BMW M4 DTM
nog een endurance programma af met de nieuwe BMW M6 GT3. De wagen is al flink geëvolueerd en de M6 die vorig weekend deelnam aan de VLN race op de Nürburgring is al op vele punten verschillend van de M6 die Martin bestuurde tijdens de 24 uren van Daytona. Het doel van BMW is uiteindelijk om bij zijn eerste seizoen met de M6 de zege binnen te halen in beide etmaalraces, die van de Nürburgring en die op Spa.

Foto's: Arne Simons & Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 3 mei 2016.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons