van der Horst

Drive to Survive III: overdreven, maar entertainend

Rood licht voor de GP van Australië
Rood licht voor de GP van Australië
Het derde seizoen van Formula 1: Drive to Survive staat nu officieel een week op streamingdienst Netflix. Online zijn de meningen verdeeld tussen fans en recensenten. De één noemt het verzonnen drama, anderen de harde realiteit. Wij bij Autosport.be bekeken de serie en geven u onze mening; wel opgelet voor zij die de afleveringen nog niet bekeken, want uiteraard belichten we sommige delen van de plots.
In tien afleveringen probeerde Netflix het volledige seizoen 2020 vast te leggen. Zoals in de andere seizoenen, moesten er dus keuzes gemaakt worden, en die bleken niet altijd de juiste. Oostenrijk, Stiermarken, Monza, Rusland, Bahrein, Sakir en Abu Dhabi waren de GP's die voornamelijk aan bod kwamen, doorgaans vanuit het standpunt van telkens een ander team. Evenwel niet altijd het juiste team. Zo werd er in de aflevering over de Grote Prijs van Sakir nagenoeg niets gezegd over George Russell  en diens eenmalige overstap naar het Mercedes-team. Alle drama rond Mercedes in het algemeen werd volledig genegeerd, op de Grote Prijs van Rusland na.
Bottas' pijn en Hamiltons gevecht 
Opvallend in de derde aflevering van het seizoen, waarin Mercedes gevolgd werd tijdens de Grote Prijs van Rusland, was hoe hard Valtteri Bottas genegeerd werd door zijn eigen team. Naar de buitenwereld toe werd er (en wordt er nog steeds) continu beweerd dat Hamilton en Bottas gelijk behandeld worden, maar de meeste fans weten wel beter. Dat werd nu nog maar eens bevestigd in Drive to Survive. Na zijn overwinning in Rusland, keerde de Fin terug naar een team dat gewoonweg vertrokken was. Bottas zei weliswaar dat het hem niks deed, maar het tegendeel was overduidelijk waar.

Valtteri Bottas & Lewis Hamilton
Valtteri Bottas & Lewis Hamilton
Lewis Hamilton was niet echt present in dit derde seizoen. De zevenvoudige wereldkampioen werd enkel kort geïnterviewd over wat er gebeurde in Rusland. In de laatste tien minuten van het seizoen verscheen de Brit opnieuw ten tonele. Ditmaal om te spreken over racisme en zijn strijd voor gelijkheid. Hoewel de boodschap erg belangrijk was, voelde het aan alsof Netflix er het interview ter elfder ure aan toegevoegd had. Hamilton verscheen plots nadat het verhaal van alle andere teams was afgerond. Er werd gesproken over wat de Brit heeft doorgemaakt en ook beelden van zijn kartjaren werden getoond. Blijft het verhaal nazinderen? Niet echt. Netflix heeft niks nieuws verteld. Al die beelden zijn online terug te vinden en Hamilton zelf had er al veel over verteld op zijn sociale media. 
Verzonnen rivaliteit
McLaren verloor dit jaar toch wel een van de beste samenwerende duo's in de recente geschiedenis. Carlos Sainz jr. en Lando Norris zijn dé beste vrienden en beiden geweldig getalenteerde rijders. Zoals Zak Brown al zei: "er heerst een leuke en gezonde rivaliteit tussen hen". Het ligt voor de hand dat  teamgenoten elkaar willen verslaan, maar Netflix heeft dit gegeven wel erg overdreven.

Lando Norris
Lando Norris
In het eerste seizoen kregen we  Daniel Ricciardo versus Max Verstappen, toen nog beiden Red Bull-rijders. Het jaar erna was het Sebastian Vettel tegen Charles Leclerc bij Ferrari. Dit jaar dus 'Carlando', zoals het duo ook wel genoemd wordt op het internet. Netflix heeft de neiging om drama naast de baan uit te vergroten in de plaats van dramatische gebeurtenissen tijdens de races zelf te tonen. Zo werd kwajongensgedrag uitvergroot alsof Sainz Norris daadwerkelijk wilde bezeren en werd radioverkeer van races in 2019 gebruikt om te laten uitschijnen dat de McLaren-rijders 'boos' waren op elkaar.

Charles Leclerc - Sebastian Vettel -  Ferrari - Mattia Binotto
Charles Leclerc - Sebastian Vettel - Ferrari - Mattia Binotto
Hetzelfde gaat op voor het duel  Vettel-Leclerc. Tijdens de Grote Prijs van Stiermarken kwam het in de eerste ronde tot een crash tussen beide Ferrari-rijders. Niet het 'echte' radioverkeer maar  de veel 'agressievere' audio van Brazilië 2019 werd bij de beelden geplakt. Een moment dat echte Formule 1-fans er zo kunnen uitpikken. Zo werd Leclerc het hele seizoen lang afgeschilderd als het rijke, verwende nestje van Ferrari. In de paddock werd Sebastian Vettel op een gegeven moment dan weer uitgelachen door Alfa Romeo-teambaas Fred Vasseur. Hoewel Leclerc hier niet meteen op inging, werd zijn crash in de Grote Prijs van Monza toch getoond als karma voor zijn onuitgesproken woorden.

Daarnaast werden ook normale momenten in de races een beetje gedramatiseerd met oude radioberichten. Zo hoorden we hoe de twee Mercedes-rijders non-stop info kregen over hun positie op de omloop en dat allemaal tijdens hun kwalificatieronden. Voorts werden er tijdens een aflevering over wintertests ook radioberichten gebruikt die duidelijk uit het heetst van de strijd van een Grand Prix komen. 

Eeuwig in vuur en vlam

Romain Grosjean
Romain Grosjean
Natuurlijk kon de crash van Haas-rijder Romain Grosjean in de Grote Prijs van Bahrein niet ontbreken. Netflix toonde weliswaar nieuwe beelden waarbij men de Fransman uit de auto ziet kruipen terwijl die in brand staat, maar de duur van het fragment was echter fel overdreven.  Grosjean was relatief snel uit de wagen met de hulp van Alan van der Merwe, de bestuurder van de F1 medical car en dokter Ian Roberts. Netflix toonde echter hoe alle andere racers alweer omgekleed in de pits naar de beelden stonden te kijken toen Grosjean zogezegd uit de auto kroop. Het lijkt erop dat de makers van de serie wilden benadrukken hoe lang dat moment voor de 'F1 Community' aanvoelde, maar in realiteit oogde het ongeloofwaardig.

Het interview met Grosjean en zijn vrouw Marion Jollès was dan wél heel mooi. De kijker leerde hoe beiden dat moment hebben beleefd en het was erg mooi om zien hoe ze met elkaar omgingen.

 Formula 1: Drive to Survive seizoen drie is hoe dan ook heel entertainend. Als fan krijg je een blik achter de schermen van het afgelopen seizoen en zie je hoe de teams de kijkers ook al eens bewust op het verkeerde been zetten wanneer het over onderlinge conflicten gaat. Het racegedeelte zelf is echter zo 'fake' en overdreven, dat de racefan het moeilijk heeft om niet met de ogen te rollen. 

Drive to Survive is en blijft wel de perfecte manier om als leek een F1- introductie te krijgen. Het is ook veel makkelijker om de rijders echt te leren kennen. Ook het technische aspect wordt heel duidelijk uitgelegd door onder andere Formule 1-journalist Will Buxton.

Van ons krijgt seizoen drie van Formula 1: Drive to Survive een welverdiende acht op tien.



Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorsport, RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Formule 1 op vrijdag 26 maart 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons